Hoi.. zoals jullie vast wel weten is de nieuwe fz21m uitgekomen weekje of 2 geleden en ik heb de mijnes, tevens mijn 1e laptop, al aangeschaft. Nu ik dus helemaal nieuw ben op dat gebied heb ik wat vragen. Sony levert standaard veel troep bij en dan ook echt veeeeeeels te veel.. erg irritant. Maar wat ik niet kan uitstaan is vista! Ik wil dus xp pro opzetten maar ik wil me nieuwe laptop ook niet stuk maken. Wat ik heb begrepen is dat ik eerst een recovery disk moet maken? Dat heb ik inmiddels al gedaan. Kan iemand mij misschien helpen hiermee die zelf misschien ook een fz21m bezit hoe ik moet downgraden? en mij stap voor stap door het process wil helpen?
Recovery disk zet je juist weer de 'originele' windows met alle crap erop die je meegeleverd hebt bij je laptop. Gewoon Windows XP ergens vandaan plukken en instaleren.
Ja dat klopt maar ik heb op ergens op deze forum gelezen in een thread dat je die recovery disk moest maken voor die files van bijv. wlan te kunnen installeren op xp. Want ik heb geen disc bij gekregen ofso dat ik gewoon kan gebruiken voor installatie.. allees staat op de hardeschijf.
Ik heb even op de Vaio website gekeken en ze bieden geen drivers ter download aan voor jouw model. Dit betekend dus dat je de drivers bij de hardware fabrikanten vandaan moet halen voor de diverse componenten.
Over het downgraden: je moet Vista Business of Vista Ultimate hebben om te mogen downgraden naar XP Professional. Je moet ook in het bezit zijn van een Windows XP OEM cd + key. Daarna gewoon Windows XP installeren en kiezen voor een telefonische activatie. Als er gevraagt wordt om een keuze te maken moet je dat niet doen en net zo lang wachten totdat je iemand aan de lijn krijgt. Aan de persoon duidelijk uitleggen dat je Vista Business/Ultimate wil downgraden en dat je een OEM XP Professional cd gebruikt hebt om te installeren. Zij helpen je dan verder om het product te activeren.
Ikzelf heb geen Sony Vaio laptop, dus de exacte details van je hardware + waar je de drivers kan vinden kan ik je niet geven. Je kan in apparaatbeheer kijken om bijvoorbeeld merk+naam van de volgende componenten op te schrijven:
* videokaart
* geluidskaart
* draadloos netwerk kaart
* ethernet kaart
* SATA controller
* modem
* Chipset
* enz
Als je niet zoveel ervaring hebt op dit gebied zou ik je zeker aanraden om even Vista een paar weken uit te testen om te kijken of het echt allemaal zo bar en boos is. Mocht je toch van plan zijn om te downgraden, zou ik de hulp inroepen van iemand uit je omgeving die hier ervaring mee heeft om je veel frustraties en gestress te voorkomen.
Ik denk dat je vragen hier beter beanwoord worden.
Over het downgraden: je moet Vista Business of Vista Ultimate hebben om te mogen downgraden naar XP Professional. Je moet ook in het bezit zijn van een Windows XP OEM cd + key. Daarna gewoon Windows XP installeren en kiezen voor een telefonische activatie. Als er gevraagt wordt om een keuze te maken moet je dat niet doen en net zo lang wachten totdat je iemand aan de lijn krijgt. Aan de persoon duidelijk uitleggen dat je Vista Business/Ultimate wil downgraden en dat je een OEM XP Professional cd gebruikt hebt om te installeren. Zij helpen je dan verder om het product te activeren.
Ikzelf heb geen Sony Vaio laptop, dus de exacte details van je hardware + waar je de drivers kan vinden kan ik je niet geven. Je kan in apparaatbeheer kijken om bijvoorbeeld merk+naam van de volgende componenten op te schrijven:
* videokaart
* geluidskaart
* draadloos netwerk kaart
* ethernet kaart
* SATA controller
* modem
* Chipset
* enz
Als je niet zoveel ervaring hebt op dit gebied zou ik je zeker aanraden om even Vista een paar weken uit te testen om te kijken of het echt allemaal zo bar en boos is. Mocht je toch van plan zijn om te downgraden, zou ik de hulp inroepen van iemand uit je omgeving die hier ervaring mee heeft om je veel frustraties en gestress te voorkomen.
Ik denk dat je vragen hier beter beanwoord worden.
[ Voor 3% gewijzigd door MortalPiso op 03-10-2007 20:28 . Reden: URL toevoegen ]
ik zou graag op deze laptop een dual boot maken xp en vista, hoe werkt dat/hoe moet dat?
Ik heb een heel topic over de FZ21M en andere. Hier staat ook iets over XP in. Voor xp heb ik alle drivers. deze zijn in het topic aan te vragen.
Over de installatie van XP komt binnenkort een handleiding.
Over de installatie van XP komt binnenkort een handleiding.
[ Voor 47% gewijzigd door WidgetTWW op 09-10-2007 13:42 ]
Pagina: 1