Ik zit even wat dingen uit te denken over een applicatie die we moeten maken. Wat ik mij afvroeg: bieden banken (de rabobank in dit geval) API's aan om rekeningen te queryen? Ik bedoel, als je allemaal (niet-iDeal) betalingen binnen krijgt op een bankrekening, kan je dan je applicatie periodiek laten pollen om na te gaan of bepaalde betalingen al binnen zijn? Het zou schelen als binnenkomende betalingen niet allemaal met de hand hoeven te worden aangegeven. Ik kan er heel weinig info over vinden.
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar kan je met Isabel niks? API daarin ofzo?
Zorg er voor dat betalinge voorzien moeten zijn van een factuurnummer en een debiteurnummer. Dan kan je die in ieder geval automatiseren. Alles wat overblijft zal handmatig uitgezocht moeten worden.
Je kan periodiek een export uit je bankprogramma in je boekhoudprogramma laten importeren en dit zo regelen.
Of begrijp ik je vraag niet goed?
Je kan periodiek een export uit je bankprogramma in je boekhoudprogramma laten importeren en dit zo regelen.
Of begrijp ik je vraag niet goed?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Isabel zal ik even uitzoeken.
@c73429807532940
Je begrijpt de vraag denk ik goed, alleen is in dit geval het "boekhoud programma" ons eigen nog te maken programma, waar de aankopen in geregistreerd worden. Die aankopen moeten vervolgens als "betaald" gemarkeerd worden zodra de betaling er is. Die export stap zal ik even onderzoeken, want dat maakt het inderdaad iets beter dan met de hand alles bijlangs lopen.
@c73429807532940
Je begrijpt de vraag denk ik goed, alleen is in dit geval het "boekhoud programma" ons eigen nog te maken programma, waar de aankopen in geregistreerd worden. Die aankopen moeten vervolgens als "betaald" gemarkeerd worden zodra de betaling er is. Die export stap zal ik even onderzoeken, want dat maakt het inderdaad iets beter dan met de hand alles bijlangs lopen.
Er worden volgens mij geen API's beschikbaar gesteld door banken zélf (althans; niet bij mijn weten), dus je zult 't met een export van je telebanking gegevens moeten doen. Zo werken wij hier atm. ook; we maken vanuit (ABN) telebankieren een CLIEOP(?) export, lezen die weer in en gaan dan factuurnummers zoeken.
Nu hou je altijd mensen die die niet (of verkeerd) vermelden, dus we doen ook nog eens matchen op bedrag* (dus controleer of factuurnummer én bedrag overeenkomen, zo niet presenteer een waarschuwing). Als een factuurnummer niet gevonden kan worden dan zoeken we tussen de overgebleven betalingen nog unieke matches op bedrag/datum (bestelling datum en betaling datum dienen natuurlijk niet te ver uit elkaar te liggen en in de juiste chronologische volgorde) en matchen we nog op een aantal andere manieren 'waarschijnlijke' matches en die presenteren we dan als 'mogelijke matches'. Dan is het een kwestie van even handmatig door de administratie laten controleren (zeg zo'n 5% van de betalingen) en laten 'afvinken' waar nodig en doorgaan met processen.
* Met een marge van +/- 0.01 ofzo, want je houdt ook etterbakken die altijd 1 cent te weinig over maken om te jennen enzo en het laten uitpuzzelen door de administratie is duurder dan gewoon die cent voor lief houden en de etterbak in kwestie een dikke vinger te geven
Nu hou je altijd mensen die die niet (of verkeerd) vermelden, dus we doen ook nog eens matchen op bedrag* (dus controleer of factuurnummer én bedrag overeenkomen, zo niet presenteer een waarschuwing). Als een factuurnummer niet gevonden kan worden dan zoeken we tussen de overgebleven betalingen nog unieke matches op bedrag/datum (bestelling datum en betaling datum dienen natuurlijk niet te ver uit elkaar te liggen en in de juiste chronologische volgorde) en matchen we nog op een aantal andere manieren 'waarschijnlijke' matches en die presenteren we dan als 'mogelijke matches'. Dan is het een kwestie van even handmatig door de administratie laten controleren (zeg zo'n 5% van de betalingen) en laten 'afvinken' waar nodig en doorgaan met processen.
* Met een marge van +/- 0.01 ofzo, want je houdt ook etterbakken die altijd 1 cent te weinig over maken om te jennen enzo en het laten uitpuzzelen door de administratie is duurder dan gewoon die cent voor lief houden en de etterbak in kwestie een dikke vinger te geven
[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 03-10-2007 18:38 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Je kan idd het best werken met een export van het internet bankieren. Je zou evt. zelf een script/applicatie kunnen maken die inlogt op je internet bankieren en zelf een export maakt. Maar dat is relatief veel werk vergeleken met gewoon paar keer zelf een export opslaan en die door je applicatie laten afhandelen.
No animals were harmed in the making of this comment.
Zakelijke versies van tele/internet bankieren bieden die mogelijkheid uiteraard wel.
Het zijn uiteraard geen API's. Banken kunnen de transacties op een rekening in verschillende bestandsformaten leveren. Check bijv. Swift mt-940. Dit is een bestandsformaat voor rekeninginformatie. ClieOp (of Client Opdracht) is iets anders. Dat is een bestandsformaat voor het aanleveren van betalingen of incassoopdrachten aan banken.
Het "betaald markeren" heet "reconciliëren".
Het zijn uiteraard geen API's. Banken kunnen de transacties op een rekening in verschillende bestandsformaten leveren. Check bijv. Swift mt-940. Dit is een bestandsformaat voor rekeninginformatie. ClieOp (of Client Opdracht) is iets anders. Dat is een bestandsformaat voor het aanleveren van betalingen of incassoopdrachten aan banken.
Het "betaald markeren" heet "reconciliëren".
Very funny Scotty, now beam back my clothes...
Pagina: 1