Toon posts:

[iPod 5G] Onderdeel doorgebrand*

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

gisteren deed het rechter oordopje van mijn ipod het niet meer. Dacht eerst dat het aan de dopjes lag dus ander setje geprobeerd gaf zelfde probleem.

Das raar...... heb de ipod open gemaakt (!= makkelijk) en gekeken wat er loos is. blijkt er 1 chipje doorgebrand. Wat doe ik nu? kan ik apple vragen om een nieuwe? het valt natuurlijk net buiten de garantie periode. (op 19-7-06 gekocht)

fotos:
Afbeeldingslocatie: http://lubbertsen.com/ipod/foto1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://lubbertsen.com/ipod/foto2.JPG

tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Mail apple even en kijk wat zij vinden.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

disjfa schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:24:
Mail apple even en kijk wat zij vinden.
Zij vinden waarschijnlijk dat hij het apparaat niet open had moeten maken ; )

betwijfel dat ze coulant zullen zijn. (Apple kennende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:27

scorpie

Supra Addict

Er staat toch ergens in de wet dat je van een (elektrisch) apparaat mag verwachten dat hij het ook nog wel een tijdje tot na het verstrijken van de garantieperiode het moet doen? Garantieperiode was dacht ik geen harde deadline (ofzo). Maar misschien kunnen mensen die er meer verstand van hebben wel wat meer over vertellen dan ik ;p

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Dat kon, je mag alleen je iPod niet openmaken dacht ik.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De Nederlandse wet schrijft voor dat je een goed en deugdelijk produkt mag ontvangen. Het stuk gaan van een IC (wat vrij duidelijk niet het gevolg is van misbruik) valt niet onder "goed en deugdelijk", dus wat betreft de Nederlandse wet had Apple dit onder garantie moeten vervangen.
Maar dat je hem uit elkaar gehaald hebt geeft Apple een mooi excuus om te zeggen dat je het waarschijnlijk zelf gedaan hebt. Ik begrijp ook niet waarom je hem eerst uit elkaar haalt om te zien dat je het toch niet kunt repareren en dan pas gaat vragen over garantie.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

scorpie schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:37:
Er staat toch ergens in de wet dat je van een (elektrisch) apparaat mag verwachten dat hij het ook nog wel een tijdje tot na het verstrijken van de garantieperiode het moet doen? Garantieperiode was dacht ik geen harde deadline (ofzo). Maar misschien kunnen mensen die er meer verstand van hebben wel wat meer over vertellen dan ik ;p
Dan zegt Apple nee. Dan mag jij een advocaat huren, maja iemand moet het gewoon een keertje proberen via de consumentenbond en de ombudsman. Apple zen garantiebeleid is schandalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

owww.

Dat is nu stom.
Elk aparaat heeft een economische afschrijving.
Bij de iPod is dit volgens mij 3 jaar, net zoals een computer.
(kleine vuistregel, kijk naar de garantie verleningsplannen van de fabrikanten. dit is bij de iPod 3 jaar)

Normaliter had je makkelijk via Apple , 0900 7777703, dit probleem kunnen aangeven, en had Apple je best een reparatie voorstel kunnen doen.
Stel voor € 100 een refurbished model.
( aanschafprijs 300 euro, afschrijven in 3 jaar.
1 jaar gebruikt, dus 100 euro afschrijving)

Maar....
Je mag nooit het aparaat openen, als je geen erkend monteur van de leverancier bent.
En dat ben je denk ik niet.

Dus je kan niets meer doen via Apple.
(leermomentje zeg maar)

Je kan ook doen alsof je neus bloed, en het aparaat gewoon dichtmaken, en apple gewoon bellen.

Ik kreeg 1 1/2 maand na het verlopen van de garantie alsnog een 3e iPod mini met goede accu, dus zo streng is Apple ook weer niet.

[edit] binnen 12 maanden heb je recht op gratis vervaning, na de 12 maanden heb je recht op vervanging, rekening houdend met de economische afschrijving.
Dat is niet gratis, maar niet het volledige tarief van een vervangende iPod.
Een refurbished (nieuwe buitenkant, grondig getest electornisch) model voor bijvoorbeeld 100 euro is een prima deal.
Stel dat je iPod 300 euro kost, en 3 jaar mee gaat, is 100 euro kosten voor 1 jaar gebruik een goede deal.
Ga niet zitten roepen "ik wil een nieuwe voor € 25!" dat is niet te verantwoorden.

[ Voor 27% gewijzigd door weeraanmelden op 03-10-2007 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
weeraanmelden schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:45:
...

Maar....
Je mag nooit het aparaat openen, als je geen erkend monteur van de leverancier bent.
En dat ben je denk ik niet.
...
Op zich mag dat wel, maar als het erg ingewikkeld is, is het aannemelijker dat je wellicht zelf iets beschadigd hebt (moet dan wel plausibel zijn, van openschroeven brand in principe niets door bijvoorbeeld).

Als ik mijn cd-speler openschroef (gewoon 4 kruiskoppen, dan de kap er zonder wat voor weerstand dan ook afschuiven) even kijk en weer dichtmaak ben is de verkoper echt niet van zijn verplichtingen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Maar je maakt het wel makkelijker voor de verkoper om de schuld op jouw af te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

begintmeta schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:49:
[...]

Op zich mag dat wel, maar als het erg ingewikkeld is, is het aannemelijker dat je wellicht zelf iets beschadigd hebt (moet dan wel plausibel zijn, van openschroeven brand in principe niets door bijvoorbeeld).

Als ik mijn cd-speler openschroef (gewoon 4 kruiskoppen, dan de kap er zonder wat voor weerstand dan ook afschuiven) even kijk en weer dichtmaak ben is de verkoper echt niet van zijn verplichtingen af.
Nee.
Dit mag niet.
Tenzij de fabrikant in de instructies handleiding (wettelijk verplicht, CD of papier, dat maakt niet uit) anders aangeeft.
En wat staat er in de iPod 5G handleiding, hoofdstuk 7 "veilig gebruik en onderhoud." ?
Pagina 77
De iPod repareren
Probeer nooit de iPod zelf te repareren.
Probeer de iPod niet te openen of uit elkaar te halen. Als u dit wel doet, kunt u een electrische schok krijgen, en kan de garantie vervallen.
De iPod bevat geen onderdelen die u zelf kunt vervangen.
Je bent dus vooraf gewezen of het feit dat je de iPod niet mag openen.

Bij een iMac mag je wel het geheugen vervangen, dit is makkelijk te doen, maar niet de harde schijf.
(pagina 62)

Nu kan je wel een welles / nietes discussie houden, maar aanspraak te kunnen doen op garantie, moet je niet zelf tussentijds anderen dingen gaan doen.

[edit 2]
@hardware junk.
Daarom zegt Apple "niet openmaken"
Er staat niet in"je mag de iPod openen, maar niet iets aanraken.

[ Voor 25% gewijzigd door weeraanmelden op 03-10-2007 16:06 . Reden: motivatie duidelijker gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-10 14:27
Apple voert een Amerikaans bewind. Wat je hierop kan zeggen als ze garantie weigeren, dat je bang bent dat het apparaat verder in de brand kan vliegen, maar je nog wel uit één oordopje geluid krijgt, en dat je het maar voor lief neemt, en het product verder gaat gebruiken.

Bij Dell heb je dan binnen een week een nieuwe laptop, al is hij 7 jaar oud ^^

Waar hier de clue ligt, Amerikanen zijn gewend mega grote claims te krijgen, en bang dat dergelijk openbaar wordt gemaakt.

Hoop alleen wel voor je dat je geen zegels hebt verbroken. Zitten deze er niet op, mag je het product zelf openen. Immers is niet aangegeven dat je dit niet mag doen. Op verzegeling moet iets staan als 'Void warranty if seal is broken'.

Gezien Nederland aan het 'veramerikaniseren is', kan je er net zo goed direct gebruik van maken toch?

edit:

Openmaken != repareren. Zelf reparaties uitvoeren mag niet, kijken wel.

Garantie wat kan komen te vervallen, is een onzekerheid, en dus verwerpelijk. Kwestie van niet met je vette vingers op chippies drukken. Apple kan niet bewijzen dat het product open is gemaakt, en dan nog.

[ Voor 15% gewijzigd door Hardware Junk op 03-10-2007 16:01 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

offtopic:
Kunnen ze niet ? Ze hoeven enkel op deze pagina te kijken..

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-10 12:02

antimute

Developer

Ondanks alle garantie-verhalen hierboven lijken mij dit toch 1 of 2 componentjes die redelijk gangbaar zijn en misschien is de ipod na vervanging van deze componentjes(uitzoeken wat het precies zijn) weer goed. Wel wat soldeer-skills nodig.

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k8skaaay schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:21:
offtopic:
Kunnen ze niet ? Ze hoeven enkel op deze pagina te kijken..
ja en de eerste de beste apple werknemer weet natuurlijk van dit topic.

Gewoon dichtmaken en bellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tnx allemaal voor de reactie.

Heb de apple mensen gebeld.

eerste persoon zei datie niks voor me kon doen omdat ik hem open gemaakt had.
Nou jammer.

Tweede keer gebeld. natuurlijk iemand anders aan de lijn. Deze rade aan om hem dicht te maken. En er naar een apple repair center te gaan. Daar kunnen ze dan onderzoeken wat het probleem is. En misschien dat je dan een nieuwe krijgt.
is wel risico: je kunt de onderzoekskosten kwijt zijn : € 85 / uur.
Als het uitdraait op een normale repair dan krijg je voor 170 euro een refurbisched model.

Niemand een ipod 5g liggen met een niet repareerbaar defect? waar ik het logic bordje uit kan schroeven? Op internet zijn de bordjes voor 95 euro te koop.

gj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het de 1st Gen?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2007 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik heb de titel aangepast van "Ipod 5g stuk :(" naar "[iPod 5G] Onderdeel doorgebrand", zodat het een wat betere omschrijving is. Overigens is het geen chip wat is doorgebrand maar meer een SMD condensator.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:49

breinonline

Are you afraid to be known?

Hardware Junk schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:57:
Apple voert een Amerikaans bewind. Wat je hierop kan zeggen als ze garantie weigeren, dat je bang bent dat het apparaat verder in de brand kan vliegen, maar je nog wel uit één oordopje geluid krijgt, en dat je het maar voor lief neemt, en het product verder gaat gebruiken.

Bij Dell heb je dan binnen een week een nieuwe laptop, al is hij 7 jaar oud ^^

Waar hier de clue ligt, Amerikanen zijn gewend mega grote claims te krijgen, en bang dat dergelijk openbaar wordt gemaakt.

Hoop alleen wel voor je dat je geen zegels hebt verbroken. Zitten deze er niet op, mag je het product zelf openen. Immers is niet aangegeven dat je dit niet mag doen. Op verzegeling moet iets staan als 'Void warranty if seal is broken'.

Gezien Nederland aan het 'veramerikaniseren is', kan je er net zo goed direct gebruik van maken toch?
En jij denkt dat dat werkt? We krijgen meer een claimcultuur in Nederland maar nog lang niet zo achtelijk als in de VS. Ik denk niet dat dit lukt bij een winkel. Bovendien zijn het geen Apple winkels maar franchise ondernemingen en die zijn dus niet zo gevoelig voor dit soort dreigementen, dan moet je echt Apple zelf hebben.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-10 14:27
breinonline schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:01:
[...]

En jij denkt dat dat werkt? We krijgen meer een claimcultuur in Nederland maar nog lang niet zo achtelijk als in de VS. Ik denk niet dat dit lukt bij een winkel. Bovendien zijn het geen Apple winkels maar franchise ondernemingen en die zijn dus niet zo gevoelig voor dit soort dreigementen, dan moet je echt Apple zelf hebben.
Daarom niet naar een Apple repair centre gaan maar Apple zelf aanschrijven. Het is logisch dat de mensen in zo'n repair centre ook hun brood willen verdienen. Als ik een medewerker zou zijn, zou ik ook zeggen dat het buiten de garantie is en veel zou gaan kosten.

Het apparaat is buiten de schuld van de gebruiker om door slechte componenten doorgebrand. Mijn inziens heeft de consument recht op vervanging, gezien buiten de garantie zou het zo zijn dat Apple wel geld mag vragen, maar wel tegen een redelijke prijs. Voor de onderzoekskosten van 85 euro heb je immers tegenwoordig 2 andere MP3 spelers van een concurrent, dus in mijn ogen is dit niet reëel.

Buiten dat mag je verwachten dat het product minimaal 2-3 jaar mag werken, en zou de aangedragen garantietermijn van Apple verwerpelijk zijn.

Delen uit de wet zijn via internet in te zien, en heeft ook een zoekfunctie.

En als het bij Dell werkt na 7 jaar, waarom dan niet na 1 jaar bij Apple? Ik vind het zelfs onlogisch dat Dell dit doet, gezien de te verwachten technische levensduur dubbel verstreken is. Dit is bij de Ipod nog niet.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Pagina: 1