Toon posts:

RAM half in geheugenslot en brandt door.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
tweakers,

Ik was vandaag iets aan het proberen dus had ik even snel een pc in elkaar gezet met wat oude onderdelen :*)

- P4 1.6ghz
- Aopen AX4PE-max
- 1 gb ram (2x512)
- Aopen 300watt voeding

Toen ik de pc klaar had en windows ging installeren (ik had de zijkap van de kast open) zag ik dat er een geheugenreepje niet goed inzat, ik dacht wacht maar even tot hij dadelijk uitstaat om hem weer vast te zetten. Maar even later ging het geheugenreepje lost en hing half uit het slot 8)7 Hij zat er alleen nog onderaan in en daar begon hij direct te roken :w . Pc kreeg zwart beeld en het DR.Voice van Aopen zei: You're memory causes a problem. :z

Ik de pc uitgezet verbrande geheugen eruit gehaald, en weer opgestart met 512 mb en het systeem doet het perfect. Kan ik nu gewoon verder werken met deze pc of is de rest van het mobo ook beschadigd nu?

7(8)7

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:12
Glazenbol?

Waarschijnlijk is er niets mis met de pc zelf, probeer anders eens memtest te draaien vanaf floppy. Als daar errors uit komen, dan zal er misschien meer beschadigd zijn.

Voor de volgende keer misschien slim, als je ziet dat iets niet helemaal goed zit, zet dan meteen de pc uit en niet wachten.

[ Voor 33% gewijzigd door Arunia op 03-10-2007 15:15 ]

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 13:09
Heb je de andere 512 in hetzelfde slot gestopt en doet hij het dan nog zo ja draai memtest krijg je problemen dan is of die andere geheugen staaf beschadigd maar waarschijnlijk je mobo.

Kortom rook is nooit goed en KAN je mobo beschadigen het hoeft echter niet meteen zo te zijn.

dat is in ieder geval mijn ervaring.

PS niet slim he ik zou in dat geval meteen de stekker eruit hebben getrokken

Verwijderd

Hehe, wel appart...
Die conactenpunten dwars kunnen inderdaad kortsluiting veroorzaken, nooit bij stilgestaan.

Proberen is het enige antwoord. Dat de pc opstart is al heel wat!

Verwijderd

Topicstarter
Het bord heeft 3 geheugenbanken toevallig had ik de 512 reepjes in bank 2 en 3 gezet.
geheugenbank 3 is onderaan een beetje verbrand maar de connectors komen niet tegen elkaar (het geheugenreepje heeft meer schade geleden)

Natuurlijk is bank 3 kapot en pakt geen geheugen meer, pc start ook niet als ik in beide iets instop. (bijvoorbeeld bank 2 en 3 gevuld werkt niet)

Bank 1 en 2 werkt wel gewoon dus ik heb nog steeds 2 x 512 mb

ik ga straks eens wat memorytests proberen, maar hij kan dus zijn dat het bord verder nog goed is? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2007 15:20 ]

• Robbels
In dat geval geluk totdat hij het alsnog begeeft denk ik.

Maar zoals ik al aangaf probeer memtest eens vanaf floppy of vanaf hiren's boot cd ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Dus de kans is vrij groot dat hij er helemaal mee stopt dadelijk? eigenlijk is toch alleen bank 3 kapot? :X

• Arunia
Er bestaat altijd kans op dat hij er mee stopt.
Maar voor zover doet hij het nog, kan ook gewoon zijn dat hij nog jaren mee kan gaan.
Doe een memtest om te zien of er niet meer geleden heeft onder deze fout.
Als je veel errors krijgt, dan heeft het vrij weinig zin om het bord nog te gebruiken. Dit resulteerd uiteindelijk vaak in BSoD's.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou alsjeblieft de termen "bank" en "slot" uit elkaar.

Een slot is een fysieke plek waar je een fysieke geheugenreep (DIMM) in steekt. Jouw derde slot is dood hier.

Een bank is een logische ordening van 64 datalijnen. Een DIMM kan een of twee banks omvatten. Een lege fysieke slot omvat nooit een bank.

Zoals je hier de term "bank" gebruikt is dus fout, een bank is niet iets fysieks en kan niet doorbranden. Jouw DIMM is doorgebrand en de slot waar het inzat ook.

Oslik blyat! Oslik!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

Ik denk dat deze uitspraak zeer zeker van toepassing is hier Ralph Smeets in "[mobo] Rook en vuur lucht vanuit mobo"

Overigens, probeer het gewoon. Werkt je geheugenreepje dat in dat 3e slot zat nog steeds?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:33:
Hou alsjeblieft de termen "bank" en "slot" uit elkaar.

Een slot is een fysieke plek waar je een fysieke geheugenreep (DIMM) in steekt. Jouw derde slot is dood hier.

Een bank is een logische ordening van 64 datalijnen. Een DIMM kan een of twee banks omvatten. Een lege fysieke slot omvat nooit een bank.

Zoals je hier de term "bank" gebruikt is dus fout, een bank is niet iets fysieks en kan niet doorbranden. Jouw DIMM is doorgebrand en de slot waar het inzat ook.
Bedankt, weer wat geleerd :)
PC staat inmiddels al weer langer dan 24 uur aan. Ik heb een memtest gedraaid en hij geeft geen problemen :*) Het geheugenreepje wat in slot 3 zat is wel dood die heb ik weg kunnen gooien want daar zat ook een klein brandplekje op.

• Arunia
Ik verwacht gewoon dat het derde slot niet meer werkt en die geheugen bank.
Als hij geen fouten geeft, dan is de rest gewoon goed. Al zou ik hem voorlopig nog wel lekker uitvoerig gaan testen.

• Johnny Goodbye
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 09:26
Deze fout heb ik ook al een keer gemaakt met een ibm server. Maar hij werkt nog wel.

• Robbels
we zien vanzelf wel hoe lang deze het uit gaat houden ;)
ik hoop voor je dat deze nog een erg lang leven tegemoet mag gaan en anders naar de eeuwige jachtvelden mag.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Dit bewijst maar weer eens dat electronica op rookt loopt.
Als de rook er uit komt doet het het niet meer.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1