[OpenSUSE 10.2] Internet werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik heb OpenSUSE 10.2 erop staan en me netwerkkaart word wel herkent maar internet doet het niet.

Zou iemand me hier mee kunnen helpen? Ik heb geen idee waar het probleem ligt.

Dit netwerkkaartje heb ik van iemand geleend. Weet je dus een netwerkkaart die wel word ondersteund onder OpenSUSE 10.2 laat dit dan even weten, dan ben ik ook geholpen als die uiteindelijk echt werkt.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 20:16

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

als je netwerkkaart word herkend heeft het geen ruk meer met ondersteunen te maken, hij doet het immers, dat jij je nic niet geconfigged krijgt is een 2e.

post eens je netwerk setup ed, en op zn minst je systeem, zo kunnen we niks

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat voor netwerkkaart is het? Wat voor internet is het? Wat betekent "doet het niet" precies? Wat heb je al geprobeerd? Waarom denk je dat het aan de netwerkkaart ligt?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedraad? Draadloos? Kan je pingen? Kan je wel surfen op IPs, maar niet op URLs (DNS)?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Internet werkt niet
Ik schrok even, maar het ging dus over jouw specifieke Internetverbinding.

Zonder verdere informatie kunnen wij je niet helpen. Hoe maak je verbinding: via DHCP of stel je je NIC handmatig in? En waar loopt het dan mis?

• Black-Xjuh
Okay het gaat via DHCP.

Met een draad.

ifconfig geeft eth0 wel weer. Hij krijgt geen IP adres toegewezen.

Pingen gaat ook niet, The addres <...> cannot be found.

Als ik ga naar 10.0.0.138 kom ik ook niet in me router.

• dj_dysaster
  • Laatst online: 19:12

dj_dysaster

Stoom \o/

een "dhclient eth0" zou dit in princiepe op moeten lossen

• Black-Xjuh
Wat misschien wel van belang is:

http://en.opensuse.org/SDB:Realtek_8139_Driver_Problem

Hier heb ik dus gekeken, bij mij staat 8139too actief en 8139cp ook.

Maar als ik zoek zegt ie dat het model RTL-8139/8139C/8139C+ is. Dat zou volgens mij volgens bovenstaande link 8139cp driver moeten betekenen? Bij staat er echter de 8139too driver.

Als ik de 8139too echter weghaal met rmmod en vervolgens dus alleen nog de 8139cp actief heb staan werk hwinfo --netcard niet meer, hij doet wel wat maar krijg verder geen informatie op het scherm en de netwerk verbinding die ik nu wel zou hebben is dan ook direct weg.

• Black-Xjuh
dj_dysaster schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:02:
een "dhclient eth0" zou dit in princiepe op moeten lossen
Geprobeerd output is: Can't bind to dhcp address: Address already in use

verder staat er dat ik moet kijken in inetd.conf of er geen dhcp entry's staan maar ik kan niet eens inetd.conf vinden in /etc

ook moet ik ervoor zorgen dat er geen andere DHCP servers draaien. hoe kan ik dat checken?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is dit een dualboot? Dan heeft ie misschien de lease onder Windows nog in het geheugen (van je DHCP server), dat mag wel es problemen veroorzaken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Black-Xjuh
Borromini schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 16:46:
Is dit een dualboot? Dan heeft ie misschien de lease onder Windows nog in het geheugen (van je DHCP server), dat mag wel es problemen veroorzaken.
Nee is compleet nieuw systeem, alleen OpenSUSE erop en een netwerkkaart die in dat netwerk ook nog nooit is gebruikt. Heb thuis ook een computer staan met zelfde OpenSUSE erop en daar deed de netwerkkaart het gister wel in dus zal eens kijken of ik daar wat mee kan.

• Black-Xjuh
Okay, hij zit er nu dus thuis weer in en heb wat gegevens doorlopen..

ifconfig eth1:
ongeveer het zelfde alleen nu met ip adressen

dhclient:
precies dezelfde, address used of iets maarja nu werkt ie al dus dat zal dus ook wel kloppen?

hwinfo --netcard:
zelfde informatie, zelfde drivers en dergelijke, alleen als me netwerk kabel eruit is zegt ie thuis link detected: no en volgens mij zei die daar ongeacht of er nou wel of niet een kabel in zat yes?

Maar de conclusie die ik hier uit trek.. In mijn computer krijgt ie wel een ip toegewezen en in die computer niet.. Bij rcnetwork restart zegt ie thuis ook DHCP . . . done en daar komen de puntjes wel maar uiteindelijk geen done omdat ie het adres niet krijgt..

Maar wat denken jullie ervan als ik zeg dat het waarschijnlijk aan die router ligt of iets? Dus het netwerk en niet de computer of software die er op staat?

• Black-Xjuh
Hmm thuis doet ie het nu ook plotseling niet meer?

Zelfde fouten als op die ander computer.. Ook geen DHCP en dergelijke..

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:08

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Black-Xjuh schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:53:
Hmm thuis doet ie het nu ook plotseling niet meer?

Zelfde fouten als op die ander computer.. Ook geen DHCP en dergelijke..
Gaat het hier twee keer om echt dezelfde netwerkkaart (die je steeds verwisselt tussen je 'thuis pc' en deze pc) of om twee aparte, maar toch dezelfde kaarten? Als het twee keer dezelfde kaart is moet je eens testen of de kaart toevallig niet kapot is ? Kans is klein, maar toch ;).

Het lijkt me erg vreemd moest die kaart in je 'thusi pc' met opensuse plots geen IP meer krijgen van je dhcp server in het netwerk? Er moet dan toch iets verandert zijn in de tussentijd ? Een update die je netwerk-config files herschreven heeft naar default waardes ? Of iets anders kleins waardoor het niet meer werkt ? (nieuwe kernel zonder support voor die kaart ?)

Strava

• Black-Xjuh
Nee totaal niet..

Het enige wat ik heb gedaan in de tijd tussen dat ie het wel deed en niet meer is in de terminal commando's gebruiken als dhclient, ifconfig, hwinfo en rcnetwork restart. Na een reboot werd die overigens wel ineens eth2 ipv eth1..

Maar ik heb op internet gezocht op verschillend netwerkkaarten en problemen in linux, de 8139 komt daar vaak naar boven. Over een ZyXEL zijn echter amper problemen te vinden en word zelfs gezegt dat de WLAN kaart standaard al werkt wat vaak meer problemen oplevert dan een LAN. Aangezien ik toch voor op de zaak een netwerkkaartje moet kopen neem ik dan maar een ZyXEL op goed geluk, werkt dit nog steeds niet dan zullen jullie me hier wel weer horen..

Om te proberen het probleem alsnog op te lossen..

edit..

Het gaat inderdaad steeds om het zelfde kaartje om dus problemen in de netwerkkaart uit te sluiten. Dat uitsluiten van problemen in de netwerkkaart geld nu dus niet meer..

[ Voor 13% gewijzigd door Black-Xjuh op 04-10-2007 01:35 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dus je hebt drie netwerkkaarten in die box? Heb je die allebei nodig? Zoneen, waarom gooi je de Realtek er dan niet uit?

Udev kan aan 'persistent device naming' doen (op basis van MAC-adres enzo) zodat je Realtek bv. altijd eth0/1/2 blijft.

Ik veronderstel dat SuSE met de interfacenaam werkt, en dat je maar één interface geconfigureerd hebt. NIettemin lijkt het me erg vreemd als een distro zoals SuSE die dingen almaar door mekaar zou gooien. Er is geen enkele grote distro die zich dat kan permitteren, zelfs de meer geeky ones hebben daar hun udev rules voor.

• Black-Xjuh
Ik weet niet waar je de conclusie uit trekt dat er 3 netwerkkaarten in zitten? Maar misschien ben ik daar onduidelijk over geweest..

Maar zit maar 1 netwerkkaart in en de OnBoard, maar die telt eigelijk niet want die is in de bios al gedisabled.

Om een lang verhaal kort te maken.. In plaats van het goedkope chinese Realtek kaart van 4 euro heb ik nu een meer dan 3x zo dure gekocht.. Een ZyXEL FN312 voor 12,50. Deze heeft ook de 8139 chipset maar die stopte ik er nu net in, nog steeds niks en zelfde meldingen alleen waar die bij dhclient eerst DHCP .... missing deed doet ie nu DHCP .... done en kan ik netwerken!

In ieder geval bedankt voor je hulp Borromini, al vind ik het nog steeds mooi dat er heel veel mensen lopen te zeuren over mijn onduidelijke vraag maar er uiteindelijk maar eentje daar van is die me probeerd te helpen ;)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tsja... Hoe meer info hoe makkelijker het is om de vinger op de wonde te leggen. Beter teveel dan te weinig info, zou ik zo zeggen ;).

Feli met je succesje, al is het natuurlijk jammer dat de Realtek niet werkt. Ik trek de conclusie van 3 NICs uit je post over eth2. Linux begint te nummeren bij 0 en zal niet zonder reden aan een interface een 2 geven - dat wil zeggen dat er twee zijn die daarvoor al herkend werden en waarvoor al drivers geladen zijn (eth0 & eth1).

Pagina: 1