RAID instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik heb een ASUS moederbord, de P5S MX SE.

Hierop zit RAID.

Nu had ik dus mijn twee harde schijven ingesteld op RAID 1(?) Mirorring in ieder geval.

Vervolgens ben ik linux gaan installeren, maar er ging wat fout tijdens de installatie dus deze heb ik toen afgesloten. Bij deze eerste installatie was maar 1 schijf te zien, door de RAID?

Maar na de afgebroken installatie ben ik bezig OpenSUSE 10.2 weer opnieuw proberen te installeren. Daar is hij nu mee bezig, maar deze keer zag ik weer twee harde schijven staan? Dus zou het kunnen dat door die installatie mijn via de BIOS geregeld RAID nu weer weg is?

En zo ja, als linux straks draait en ik stel het weer in blijft me linux dan gewoon werken of moet ik weer opnieuw installeren?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Black-Xjuh schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:01:
Vervolgens ben ik linux gaan installeren, maar er ging wat fout tijdens de installatie dus deze heb ik toen afgesloten. Bij deze eerste installatie was maar 1 schijf te zien, door de RAID?
Zou kunnen natuurlijk. Met RAID 1 hou je effectief maar 1 schijf over.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 17:29
Bij een RAID configuratie, via het bios geregeld dus geen software RAID hoort je OS slechts één schijf te zien.

Dus even controleren of hij in het Bios nog wel ingesteld staat :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Software raid is voornamelijk bedoeld voor windows. Linux praat niet tegen zo'n bios-rom en ziet dus gewoon een losse controller met 2 schijven.
Dat is dus gewoon default gedrag :)

• Black-Xjuh
Ja dat is dus het gekke, heb via BIOS de schijven in gesteld op RAID.

Vervolgens kreeg ik tijdens het opstarten via CTRL+S en menuutje, ik daar dus RAID 1 ingesteld en toen ging die de gegevens van schijf 1 naar de andere kopieren. Toen dit klaar was en ik ging linux installeren zag die nog een schijf, dit klopt inderdaad. Maar toen ik de installatie had beindigd en opnieuw uitvoerde zag die er weer twee..

Ik nu dus in de BIOS gekeken, bij de boot volgorde staat dus me nieuwe RAID schijf, die twee in een zeg maar. Maar bij SATA1 en SATA2 herkend ie nu helemaal geen harde schijf meer?

Maarja toen ik dus opnieuw ging installeren stonden er dus weer 2 schijven bij linux maar die installatie heeft daar toch niks aan kunnen veranderen? Die BIOS instellingen of iets?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

GH45T schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:03:
Bij een RAID configuratie, via het bios geregeld dus geen software RAID hoort je OS slechts één schijf te zien.
De meeste bios RAID oplossingen zijn wel degelijk gewoon software RAID toepassingen, welke door de driver afgehandeld worden, en dus niet in hardware.

In Linux werkt dit ook in een aantal gevallen, maar je moet er wel een speciale kernel module voor hebben: dmraid heet deze. Kan best dat de eerste Linux die wel had, en OpenSuse niet..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Black-Xjuh
Okay er staan hier dus allemaal verhalen over zogenaamde op het moederbord RAID toepassingen welke eigenlijk dus niet zo "moederbord" zijn als dat je denkt maar eigenlijk software.

Het gaat bij mij om de ASUS P5S MX SE ik weet niet of iemand hier wat over kan zeggen?

Maar ik denk dat de RAID wel degelijk via de BIOS word geregeld en dus hardware is. Waar ik dat door durf te zeggen is omdat ik dus eerst de mogelijkheid krijg de BIOS in te gaan en vervolgens voordat linux opstart of iets al de RAID kan instellen door middel van een programmaatje dat een beetje lijkt op het instellen van een BIOS.

Is dit een juiste conclusie die ik trek of kan het alsnog gewoon software zijn?

Verwijderd

Black-Xjuh schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 01:28:
Maar ik denk dat de RAID wel degelijk via de BIOS word geregeld en dus hardware is.
Je weet hoop ik wel dat het BIOS ook een stukje software is?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23
Maar ik denk dat de RAID wel degelijk via de BIOS word geregeld en dus hardware is.
Ik deelde tot voor kort deze mening met jou, maar ben onlangs door wat gesprekken met mensen erachter gekomen dat het in jouw opstelling software RAID genoemd moet worden. Pas wanneer je zo'n hippe Areca controller met geheugen en processor e.d. hebt, dan pas mag je spreken van hardware RAID.
Maar als je linux wilt installeren op je RAID config, dan kan je net zo goed gewoon Linux eigen RAID applicatie gebruiken. Onder Debian is dat heel makkelijk met mdadm.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Linux zal zich een reet (niet raid :+ ) aantrekken van je BIOS, en daarom ook gewoon twee disks zien. Windows is effectief hetzelfde. Alleen het eerste stukje om op te starten wordt door de BIOS gedaan, en dat is het enige stuk waar de BIOS raid software (ja, SOFTWARE) in het spel is om correct te kunnen opstarten van je RAID array. Daarna wordt de driver geladen van de controller, en deze neemt het dan verder over van de BIOS. Alle RAID functionaliteit is daar gewoon in software geregeld, alleen merk je er niets van.

Hardware RAID controllers emuleren vrijwel altijd een SCSI controller.

dmraid voor Linux is trouwens best wel brak. Linux software RAID werkt naar mijn ervaring vele malen beter, sneller en betrouwbaarder.

• Black-Xjuh
Dat de bios ook software is snap ik wel ja, maar dacht dat omdat er geen windows of linux of wat dan ook op gestart was en ik de RAID moest instellen op een bios achtige manier dat het wel hardware zou zijn.

Maar dan moet je zeker Areca controller hebben ofzo?

Nouja het maakt me eigenlijk niet echt uit ook als het maar lekker werkt ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom zou het zonder niet ook lekker werken :? er zijn mogelijkheden zat om prima te kunnen werken zonder die BIOS RAID, en zonder extra controller.

Verwijderd

Okay er staan hier dus allemaal verhalen over zogenaamde op het moederbord RAID toepassingen welke eigenlijk dus niet zo "moederbord" zijn als dat je denkt maar eigenlijk software.
Onboard RAID, ook wel Fake RAID, firmware RAID of driver RAID geheten, is een semi-hardwarematige oplossing, maar waarbij de RAID-implementatie zelf volledig dus 100% door software gebeurd.

Wel heb je een BIOS setup utility waarbij je de RAID array kunt instellen en beschikt onboard RAID over bootstrap support, waardoor je dus kunt booten vanaf een software RAID array. Dat is overigens supersimpel aangezien hij enkel van de eerste disk in een array leest, en dan slechts een handjevol sectoren. Daarna wordt geacht dat de driver cq. de kernel het kan overnemen, die de RAID-array helemaal begrijpt.

In jouw geval heb je twee keuzes:
  • je gebruikt onboard RAID en gebruikt Linux of Windows, al dan niet in combinatie
  • je gebruikt software RAID in Linux (wat overigens indirect ook bootable is) waarbij het niet mogelijk zal zijn de array te benaderen in andere besturingssystemen dan Linux
De 2e optie valt wellicht wel aan te bevelen, maar wees je bewust van de beperkingen. Het kan voorkomen dat een ander OS je 2 schijven als leeg zien en er mogelijk naar schrijven, dan overschrijf je dus wel je RAID1 array. Houd het dus bij Linux indien je voor de 2e optie gaat.
Pagina: 1