(openSUSE) x86 of x64 welke is het beste

Pagina: 1
Acties:
  • 857 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Ik heb 2 computers eentje met een "Core 2 Duo E6700" en een andere met een "P4 3,6Ghz Cedarmill" processor, bijde hebben de emt64 functie ingebakken.

kan ik nu beter de x64 of x86 gebruiken van Suse Linux ?
ik heb gehoort dat de x86 beter compatible is en de X64 erg onstabiel is, maar wel sneller.

Ik heb overal gezocht, maar echt een concreet antwoord kan ik hierop niet vinden.
De procesoren zijn volgens mij compatible met 64bit, maar simuleren het alleen voor zover ik lezen kan op internet of het een snellere pc wordt kan ik er niet uithalen.

ik wil morgen de nieuwe versie downloaden, maar of het de x64 of x86 wordt ?? dat moet ik nog beslissen vandaar deze posting.

[ Voor 10% gewijzigd door Trekkerkearl op 03-10-2007 09:10 ]

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je geen 64bit nodig hebt, heb je geen 64bits nodig: de vraag is dus, heb je 64 bits nodig? (Als je twijfelt is het antwoord hoogstwaarschijnlijk nee). En waar heb je precies gelezen dat het "sneller en erg onstabiel" is? En wat is precies "64 bit simuleren" en is daar ook een bron voor? :)

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
alsjeblieft de link naar de uitleg dat emt64 geen volledige 64 bit is maar een emulatie met 32 bit chunks ofziets.

en een van de twee computers is een server, (de p4) en de andere een game machine.
Alle extra snelheid die ik eruit kan halen is moei meegenomen, maar indien er niets extra te behalen valt ga ik voor de stabielere x86 versie.

dit is een van de vele postings die ik vond over het instalbiel zijn van de x64 versie van suse, en dat is niet alleen met de nvidia driver link

• blaataaps
  • Niet online
Als je wil gaan gamen zou ik helemaal wegblijven van 64bit voor nu :)

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
oke, dankje voor je advies...

Ik las overal dat de 64 bit sneller is kwa berekenen, maar kwam er niet uit of dit nu ook met dat emt64 bit gebeuren zo is.
Ik kwam ook een heleboel problemen tegen met de 64 bit en de amper met de 32 dus ik ging er derhalve maar vauit dat die op zijn minst minder stabiel of compatible is.

voor de game machine blijft het dus x86 (zoals het ook nu al is).

Maar is het toch niet beter kwa snelheid om de server in 64 bit te draaien ? of maakt dat met emt64 weining verschil kwa performance omdat het emulatie is ?

• blaataaps
  • Niet online
64bit gaat over adresruimte, niet over snelheid, afhankelijk van de implementatie van beide gedeeltes kan bijvoorbeeld het ene marginaal sneller zijn dan het andere op bepaalde types cpu (beide kanten op), maar 64bits is geenszins per definitie sneller of beter.

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:08

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik zou zeker voor de normale x86 versie gaan. Voor normaal thuis-gebruik heeft die zeker wel meerwarde op het moment, want zover ik weet is het aan de praat krijgen van flash en w32 codecs nog altijd véél simpeler onder een normale x86 installatie :).

De 64bit versie zou ik persoonlijk alleen maar nemen wanneer je (regelmatig) gebruik maakt van software die er echt een voordeel uithaalt of wanneer je meer dan 4Gb aan geheugen hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door DeadLock op 03-10-2007 12:38 ]

Strava

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
;) thanxs iedereen.

ik heb ook even gemailed met de mensen van opensuse, en zij zeggen ook dat er geen performance verschil gaat zijn tenzij je daadwerkelijk een 64bit processor hebt, en geen emulatie.
Dat kleine beetje verschil dat er zou zijn, wordt weer gebruikt door de emulatie en dus gaat je voordeel al weer verloren.

Het kan volgens hun zelfs zo zijn dat de emulatie er voor zorgt dat het langzamer loopt dan 32 bit.

Ik blijf dus lekker 32 bit draaien, nogmaals bedankt.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Trekkerkearl schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:28:
alsjeblieft de link naar de uitleg dat emt64 geen volledige 64 bit is maar een emulatie met 32 bit chunks ofziets.
Voorzover ik kan zien is wat daar verkondigd wordt echt klinkklare onzin. Het is trouwens ook geen erg samenhangend verhaal, en als ik op steekwoorden uit die quote google, dan kom ik vrijwel alleen diezelfde quote tegen die op een paar plaatsen herhaald wordt. Nergens is een uitgebreidere uitleg van die quote met enige onderbouwing te vinden.

EMT64 is gewoon intels specificatie van de 64-bit uitbreiding van de x86 architectuur. x86 CPUs die EMT64 ondersteunen hebben dus 64-bit uitbreidingen volgens Intels specificaties.

Voorzover ik weet hebben Intel CPUs met EMT64 gewoon bredere registers en bredere ALUs en nog wat andere geintjes die bij EMT64 horen, allemaal zoals je mag verwachten. Van emulatie is geen sprake.

Wat ik wel kan herinneren gelezen te hebben is dat de 64-bit performance van de Pentium 4s (en dan vooral de eerste modellen met EMT64) enigszins teleurstellend was. De (gespeculeerde?) reden daarvoor zou zijn dat AMDs 64-bit uitbreidingen (AMD64) onverwacht populair waren geworden, en dat Intel daardoor overhaast met EMT64 op de proppen moest komen, waardoor de 64-bit performance van de eerste P4s niet zover geoptimaliseerd was als ze wel hadden gewild. In hoeverre dat waar is weet ik niet, ik heb nooit een P4 met EMT64 gezien, maar het klinkt plausibel.

Als je meer zekerheid en/of details over dit verhaal wil, dan kun je het beter nog eens vragen in Harde Waren. Of de search daar gebruiken; dit onderwerp is daar waarschijnlijk wel al vaker aan bod geweest.
blaataaps schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:23:
64bit gaat over adresruimte, niet over snelheid, afhankelijk van de implementatie van beide gedeeltes kan bijvoorbeeld het ene marginaal sneller zijn dan het andere op bepaalde types cpu (beide kanten op), maar 64bits is geenszins per definitie sneller of beter.
Daar heb je gelijk in voor een algemene 32bit <-> 64bit vergelijking, maar in het geval van i386 <-> x86-64 komt er nog iets anders bij kijken; x86-64 voegt acht extra general purpose registers toe aan de instructieset, wat hier en daar best enige snelheidswinst op kan leveren (x86 had niet echt veel registers).

Het kan daarom voor de snelheid best interessant zijn om x86-64 programma's te draaien, ipv i386 programma's. Die snelheidswinst komt dan niet zozeer van 64-bit ipv 32-bit, maar door die acht extra registers (die alleen beschikbaar zijn in 64-bit mode).

(En apps die 64 bit integer math gebruiken hebben ook fors baat bij x86-64, maar dat zijn niet zoveel programma's ;))

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:56
blaataaps schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:31:
Als je wil gaan gamen zou ik helemaal wegblijven van 64bit voor nu :)
Ik draai volledig 64bit (kernel + userland + nvidia drivers) en ik speel elk spel dat ik vroeger op 32bit ook speelde zonder problemen of tweaken (doom3, quake1/2/3, RTCW:ET, Urban Terror).

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:56
blaataaps schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:23:
Compileer dan maar eens wat met gcc, of comprimeer eens wat muziek met oggenc.
Dan is x86-64 een PAK sneller dan de oude i386.
Ik heb al talloze benchmarks gezien waarbij amd64 sneller is dan i386, en slechts een enkeling waar het andersom was.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Persoonlijk zie ik maar 1 reden om op 64 bits over te gaan.

1. Voor de toekomst hoef je het niet te doen, als je nu 32bits op een pc installeerd dan is de PC eerder outdated dan het OS
2. Snelheid, ik zou deze reden pas pakken als je echt 30 tot 50% winst zou kunnen halen bij gelijkblijvende specs (koop anders een snellere CPU :)
3. compatibiliteit, het mag duidelijk zijn dat op 32bits alles te krijgen is en dat je daarvoor niet over hoeft.

Blijft de reden over: lekker spelen en kijken wat er allemaal werkt en wat niet :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

phobosdeimos schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:10:
Compileer dan maar eens wat met gcc, of comprimeer eens wat muziek met oggenc.
Dan is x86-64 een PAK sneller dan de oude i386.
Overdrijven is ook een vak. Ik heb [recent] een compleet x86_64 systeem omgezet naar een i686-optimized systeem en als er een snelheidsverschil is dan ligt dat in de 1 seconde tot 1 minuut range bij het recompilen van GCC zelf (OOo compilen doe ik helaas niet aan, dat is een leuke benchmark).

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 03-10-2007 21:41 ]

0.0

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Leuk topic; ik heb sinds een week een amd x2 processortje, heb 64bits suse 10.2 draaien; een dvd rippen en transcoderen duurde heel wat mider lang dan op mn dual pentium3. Zeg maar twee en een half uur tegen vijf uur. Ik heb nog geen 32bits software op dit machientje gedraaid, dus hier houdt de vergelijking (voor zover die er al zou kunnen zijn) op.
Maar ik stond vanochtend toch wel even te kijken :D

O BTW: nog niet alle games draaien op 64bit heb ik al gemerkt....

[ Voor 7% gewijzigd door dragunova op 04-10-2007 22:17 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10-2025
De meeste 64 bit linux distro's zijn multilib systemen, dat wil zeggen dat je zowel 32 bit als 64 bit applicaties kunt draaien.
Een spelletje dat voor 32 bit gecompiled is zou je zonder problemen moeten kunnen draaien.

Zelf draai ik al een maand 64 bit Ubuntu en daarop kan ik gewoon applicaties starten die nog op mijn 32 bits Ubuntu gecompiled zijn.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

dragunova schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 22:16:
Leuk topic; ik heb sinds een week een amd x2 processortje, heb 64bits suse 10.2 draaien; een dvd rippen en transcoderen duurde heel wat mider lang dan op mn dual pentium3. Zeg maar twee en een half uur tegen vijf uur. Ik heb nog geen 32bits software op dit machientje gedraaid, dus hier houdt de vergelijking (voor zover die er al zou kunnen zijn) op.
Maar ik stond vanochtend toch wel even te kijken :D

O BTW: nog niet alle games draaien op 64bit heb ik al gemerkt....
En je vergeet voor het gemak dat een AMD X2 sowieso aanzienlijk veel sneller is dan een Dual P3? Het is niet geheel onrealistisch om te stellen dat een X2 sowieso bijna op dubbele snelheid werkt ten opzichte van een P3... Dus om dat nu aan de 64-bit omgeving toe te kennen, dat gaat me wat ver.

Ik draai zelf inmiddels een jaar op een AMD X2 Gentoo 64bit, en ja het is sneller, en nee het is het niet... Er is geen éénduidig antwoord op. Sommige applicaties zijn merkbaar sneller (met name CPU-intensieve taken als compileren, mp3's coderen, etc), maar andere, die niet lekker geoptimaliseerd zijn (ondanks dat ik ze zelf compileer), draaien of onstabieler of trager.
Door het vele compileerwerk wat je met Gentoo hebt, heb ik voor een volledig 64-bit systeem gekozen, maar in jouw geval zou ik gewoon eens gaan spelen. Maak 2 kleine (10Gb of zo) systeem partities en installeer zowel de 32-bit als de 64-bit versie en kijk welke je het lekkerst vind werken (en meldt het hier even waarom, zodat we niet het wiel opnieuw hoeven uit te vinden ;) )

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1