Toon posts:

[Excel 2003] Aantal.als over twee kolommen*

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Ik ben bezig om in 2 kolommen wat op te tellen.
Echter moet ik hiervoor 2 filters gaan gebruiken. Ik heb al ergens een code gevonden en deze aangepast naar mijn cellen en criteria's:

=SUM(IF('SE IN'!$E$2:$E$5327;32301,IF('SE IN'!$AC$2:$AC$5327;9;)))

Alleen excel geeft hiermee een foutmelding, echter deze kan ik nog niet vinden. Weet iemand wat ik verkeerd heb gedaan?

In de eerste filter is 32301 de criteria (code van een kantoor)
In de tweede filter is 9 de criteria (code van de maand september)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 16:46 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30
Een paar vraagjes:
-Waar is "ergens"? Dan kunnen wij vergelijken tussen hun oplossing en je aanpassingen
-Wat probeer je te doen (wat zijn de criteria, op welke kolommen wil je welk criterium loslaten en welke kolom moet opgetelt?
-Je bent toch niet vergeten dat dit klaarblijkenlijk een matrixformule is? ->na edit afsluiten met Ctrl-Shift-Enter

:P Beetje editten in je TS. Kan je wel!

[ Voor 6% gewijzigd door onkl op 02-10-2007 16:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even de code met de voorbeeld uitgeprobeerd (die iemand mij heeft gemaild), echter deze werkt ook niet. Dus hij kan ook niet werken, dus mijn vraag is wie weet wel de oplossing.

Hieronder leg ik even in het kort uit wat ik wil gaan doen:

A ____B
121___8
122___8
121___9
122___9
122___8
122___7
121___7

Ik wil nu een filter toepassen.
Hij telt uit kolom a alleen de gene met code 122
Hij telt uit kolom b alleen de gene met code 9

Nu dacht ik zelf aan de volgende code:
=SUM(IF(A2:A7="122",IF(B2:B7="9")))

Echter deze werkt niet |:(

Wat doe ik nou fout.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 16:58 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30
Waarschijnlijk een aantal dingen:
-Je wilt aantallen tellen, niet dingen optellen: SUM ->COUNT
-Het zijn getallen ->drop die aanhalingstekens, dat maakt excel in de war.
-Je moet de ifs nesten: COUNT(IF(A2:A7=122,IF(B2:B7=9,1,0),0))
-En, voor de zekerheid: Nadat je deze formule hebt ingevoerd, sluit je niet af met [Enter], maar met Ctrl-Shift-Enter.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb precies gedaan zoals je zei dus de formule: =COUNT(IF(A2:A7=122,IF(B2:B7=9,1,0),0)) en daarna Ctrl-Shift-Enter maar toch geeft hij nog steeds een fout aan :'(

Kan het misschien een optie zijn ofzo? Want doet hij het bij jou wel dan zo?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik gok 99 op 100 dat op jouw systeem het lijstscheidingsteken geen ',' maar ';' is.

offtopic:
Overigens zijn dit geen filters maar valt dit onder voorwaardelijke som met mer dan een criterium. En dat levert je precies de zoektermen om hier en op Google meer dan genoeg voorbeelden te vinden. En voor de handigheid biedt de wizard voorwaardelijke som een grafische interface om dit soort matrioxformules op te bouwen.

[ Voor 72% gewijzigd door Lustucru op 03-10-2007 09:35 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gevonden.
Ik gebruik nu de volgende formule:
{=COUNT(IF('SE IN'!E2:E7000=32301;IF('SE IN'!AC2:AC7000=9;)))} ( {} = Ctrl+Shift+Enter)

In eerste instantie kwam er telkens 0 als uitkomst, wat nu bleek was dat de getallen (32301) niet als number waren ingesteld (denk dat het aan de database ligt waar ze uit worden gehaald). Heb dit nu allemaal omgezet en het werkt perfect.

Bedankt voor alle goede reacties ;)
Pagina: 1