Apple in zakelijke omgeving (ERP)

Pagina: 1
Acties:
  • 470 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:51
Ik vroeg me af of er ook mensen zijn die apple gebruiken in een zakelijke omgeving.
En welke software deze dan gebruiken voor ERP oplossingen.
Op internet is er zeer weinig te vinden voor Apple en de applicaties die er zijn, zijn afhankelijk van Exchange en MS Office ....

Vroeg me af of er ook applicaties zijn die kunnen draaien op de xServe en eventueel met bv. OpenOffice of iWorks kunnen samenwerken.

Maar bovenal nieuwsgierig of er uberhaut veel mensen zijn die Apple in de bedrijfsomgeving gebruiken, en dan doel ik ook eigenlijk op een andere bedrijfsomgeving dan de grafische branche.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik weet zelf (nog) niet zo veel van Apple/MacOSX af, maar volgensmij is het sowieso mogelijk via bootcamp, paralels (als je het zo schrijft) en meer van datsoort programma's. Dan ken je gewoon Exchange gebruiken.

Het zal me niet verbazen als er een nettere oplossing voor te vinden is. Sowieso heeft Microsoft ook Office voor op de Mac :)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:59

Boss

+1 Overgewaardeerd

Bij mn vader op kantoor gebruiken ze alleen maar Apple. Is een handelsbedrijf, met order/voorraad en overige administratie.

Software komt geloof ik van Inventive af, die dat soort dingen maken.

Je hebt ook een Access achtig programma op de Mac: FileMaker (dat overigens cross-platform is en ook po Windows kan draaiien). Daarin is ongetwijfeld ook een hoop te krijgen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:21
Maar als je op OSX werkt, wil je het liefst niet steeds een Windows platform oid hebben draaien via Parallels of Bootcamp om goed met Exchange overweg te kunnen.
Zelf willen we ook gebruik gaan maken van Exchange en SBS server van Windows en het is de vraag in hoeverre ik mijn Macbook daarvoor optimaal kan gebruiken, zonder een ander platform dan OSX te hoeven draaien.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Entourage werkt prima samen met Exchange server :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Reveal!
Boss schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 16:04:
Bij mn vader op kantoor gebruiken ze alleen maar Apple. Is een handelsbedrijf, met order/voorraad en overige administratie.

Software komt geloof ik van Inventive af, die dat soort dingen maken.

Je hebt ook een Access achtig programma op de Mac: FileMaker (dat overigens cross-platform is en ook po Windows kan draaiien). Daarin is ongetwijfeld ook een hoop te krijgen.
Inventive is ook meteen de eerste die ik dan tegenkom ! :D

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:59

Boss

+1 Overgewaardeerd

Op zich een prima pakket, als ik het zo hoor. Alleen de service hoor ik geen beste dingen over. Problemen worden heel traag verholpen terwijl je wel dikke rekeningen krijgt van ze.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Steeds meer zakelijke softwarepakketen hebben een web-based interface. Zolang er geen gebruik gemaakt wordt van active-x componenten kan je deze webbased pakketen prima gebruiken op een mac.

• Reveal!
BlackMage schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:59:
Steeds meer zakelijke softwarepakketen hebben een web-based interface. Zolang er geen gebruik gemaakt wordt van active-x componenten kan je deze webbased pakketen prima gebruiken op een mac.
Ja het blijft alleen altijd zo dat deze software integreert met Outlook en/of Exchange ...
Terwijl ook al heel lang de open calender formaten bestaan....
Ben benieuwd of met Leopard Server die een exchange alternatief biedt op open formaten .. of er nou software komt die hier ook mee kan werken...

Het is best jammer ... Mac netwerken zijn super makkelijk te beheren ... de iWork suite is 5x goedkoper dan de office suite, zeker als je het voor meerdere PC's heb....
Alleen heeft Pages bijvoorbeeld volgens mij weer geen ondersteuning voor Document templates (en dan bedoel ik dat het systeem automatisch teksten op plaatsen kan invullen etc) maar Office 2008 voor Mac staat om de hoek (http://macoffice2008.com/)...

Jammer dus dat er bijna geen enkel software huis is die business software heeft ontworpen met Apple in gedachten....... want ook prijs technisch doet Apple niet onder voor bijvoorbeeld Dell, zeker op grotere netwerken is Apple zelfs voordeliger...

Maar goed zo zullen ze nooit echt in de aandacht komen voor bedrijven ....

Verwijderd

Tja, ik werk in een ICT omgeving waar we ook alleen maar gebruik maken Apple. Het is mijn, qua beheer, makkelijkste job tot nu toe. Als je alles goed opzet is het een eitje in het beheren.

We gaan nu kijken wat we kunnen doen met Opendir ism roaming profiles e.d. (zodat ons beheerders-leven nog makkelijker wordt)
Voor mail gebruiken we entourage echter zonder exchange er achter. Onze gebruikers "poppen" er allemaal lekker op los...

Waar we wel tegen aan lopen is "third-party" crap wat niet native wil "draaien" op de Mac. Met de komst van intel ism parallels of bootcamp is dit probleem grotendeels opgelost. Ik blijf het niet ideaal vinden zeker omdat we nog lang niet iedereen over hebben op intel procs. Wordt nog een leuk project!! :)

• Reveal!
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 20:40:
Tja, ik werk in een ICT omgeving waar we ook alleen maar gebruik maken Apple. Het is mijn, qua beheer, makkelijkste job tot nu toe. Als je alles goed opzet is het een eitje in het beheren.

We gaan nu kijken wat we kunnen doen met Opendir ism roaming profiles e.d. (zodat ons beheerders-leven nog makkelijker wordt)
Voor mail gebruiken we entourage echter zonder exchange er achter. Onze gebruikers "poppen" er allemaal lekker op los...

Waar we wel tegen aan lopen is "third-party" crap wat niet native wil "draaien" op de Mac. Met de komst van intel ism parallels of bootcamp is dit probleem grotendeels opgelost. Ik blijf het niet ideaal vinden zeker omdat we nog lang niet iedereen over hebben op intel procs. Wordt nog een leuk project!! :)
Wat voor financiele paketten gebruiken ze in deze omgeving ?
Hebben ze iets van CRM / ERP ?

Verwijderd

Wij gebruiken maconomy voor ons financiele pakket! Opzich een prima product, kan beter, dat natuurlijk wel! :)

Voor onze CRM gebruiken we een maatwerk pakket wat specifiek voor ons gebouwd is.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Uiteraard kun je ook altijd open (web-based) pakketten gebruiken zoals ERP5:

http://www.erp5.org/

Dat kun je zowel vanaf Macs als Windows + Linux PC's gebruiken.

Verwijderd

check http://www.effigent.com/ en http://www.powereasy.com/?module=welcome
http://www.openbravo.com/ kan natuurlijk ook, maar is niet specifiek mac.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Gek...

http://www.apple.com/nl/business/profiles/inventive/
Bedrijven die op zoek zijn naar een ERP-systeem hebben doorgaans de keuze uit een groot aantal pakketten. Wanneer een bedrijf echter werkt op Apple, of op een combinatie van Apple en Windows-systemen, is die keuze meteen een stuk beperkter.

Er zijn in Nederland maar weinig softwarehuizen die informatiesystemen ontwikkelen die identiek functioneren op beide platformen. Het in Rijswijk gevestigde Inventive Systems levert echter uitstekende multiplatformoplossingen voor de informatieverwerking van bedrijfsprocessen. En omdat Inventive Systems al vanaf dag één voor de Mac ontwikkelt, sprak Apple onlangs met directeur Arno Mulder.

Inventive is een bedrijf dat al 20 jaar actief is in de computerservice-industrie. In die periode heeft Inventive voortdurend gewerkt aan de ontwikkeling van standaardprogrammatuur voor het bedrijfsleven, de semi-overheid en de overheid. Het eerste pakket, MacTrade, werd begin jaren '80 overgenomen van Multihouse NV en werd na enige aanpassingen omgedoopt tot Inventive Account. Dat was een van de eerste volwaardige ERP-pakketten voor de Mac. Meest opvallende kenmerk was ongetwijfeld de grafische interface waarbij bovendien gebruik werd gemaakt van de muis. In de Apple wereld was dat natuurlijk heel normaal, maar boekhouden met de muis riep in Windows-kringen nogal wat vraagtekens op. Het was nieuw en het was anders, en dat werd niet door iedereen begrepen.
'

En de apple mail werkt standaard prima in een Exchange omgeving.

En OS X werkt prima in een active directory omgeving:

[ Voor 10% gewijzigd door weeraanmelden op 17-12-2007 14:16 ]

Pagina: 1