Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

2 vraagjes over systeemkast-knutselen

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb onlangs de kapotte voeding van mijn PC vervangen door een exemplaar dat ik nog ergens had liggen. Deze voeding is qua afmetingen echter een stukje kleiner dan de voeding die er inzat. Hierdoor kon ik deze niet vastschroeven aan de achterkant van de kast. Daarom heb ik de kast maar zolang op z'n kant gelegd zodat de voeding in elk geval niet naar beneden dondert of aan z'n kabels hangt. :) Nu heb ik 2 vragen:

1. Kan het kwaad om de kast 'zomaar' op z'n kant te leggen? De harddisk (60 gig Maxtor) staat nu namelijk op z'n kant, en alle andere onderdelen natuurlijk ook. Zijn er bepaalde onderdelen die je vooral NIET mag kantelen?

2. Omdat het toch wel een beetje 'shabby' is, zo'n voeding die los in de kast ligt, wil ik graag een paar gaatjes boren in de kast om het ding weer vast te kunnen schroeven. Kan ik zomaar een paar gaten boren in de kast? Ik dek natuurlijk wel alles af zodat er geen ijzervijlsel in de kast komt, maar wordt er geen statische electriciteit door de kast gejaagd als je erin gaat boren die de electronica naar de knoppen helpt (ik heb echt nul verstand van dit soort dingen)?

Ik hoop dat dit het juiste subforum is voor deze vragen.

Alvast bedankt!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 12:03
ik zou je kast helemaal leeghalen voordat je gaat boren... :)

you had me at EHLO

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op zn kant kan op zich geen kwaad. Ook niet voor de harddisk. Alleen als je een heatpipe-koeler gebruikt is het niet aan te raden. Verder even checken of er geen kabels in de cpu-fan gaan hangen enzo.

Verder kan voorzichtig boren ook geen kwaad, als je er maar goed op let dat er geen ijzerrestjes in de kast komen.

Ik ben verder wel benieuwd wat je precies voor voedingen hebt, want volgens mij zijn dat allemaal standaardmaten en komt het vrijwel nooit voor dat een voeding niet past. Of het moet al een micro-atx oid zijn. Maar dan zou je ook voor 2 tientjes een normale voeding kunnen halen en alle moeite besparen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 02-10-2007 12:43 ]

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Als je gaat boren, haal de kast leeg. Er hoeft maar 1 klein rotstukje door de afdekking heen te vliegen en je hardware is kapot. Dan kun je beter de spullen er even uithalen, kost je wat tijd maar dan blijft het wel werken :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:41:

Ik ben verder wel benieuwd wat je precies voor voedingen hebt, want volgens mij zijn dat allemaal standaardmaten en komt het vrijwel nooit voor dat een voeding niet past. Of het moet al een micro-atx oid zijn. Maar dan zou je ook voor 2 tientjes een normale voeding kunnen halen en alle moeite besparen ;)
De voeding die erin zat en nu kapot is:

Fortron/Source
Model no: FSP200 - 60GTW
DC Output: 200 W

En die heb ik vervangen door de kleinere:

Enlight Corporation
EN-8156903
Model no: SFX-1215A
150 Watts Power Supply

Dus ik denk dat 'ie kleiner is omdat 'ie 50 Watt minder is? Kan dit trouwens kwaad? Heb het op goed geluk geprobeerd en vooralsnog loopt de PC prima. Maar waarschijnlijk zijn hier genoeg andere topics over. :)

(Edit: ik lees net op Google: 'The original Enlight EN-8156903 can be hard to find because of it's special size and configuration, not to mention some of the special connectors.')

Nymf, Palomar en Nvidiot bedankt voor de tips in ieder geval! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 16:01 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die 150 watt voeding is (als ik even google) een 'flex-atx'-voeding en die zijn idd kleiner omdat ze bedoeld zijn voor een kleine behuizing. Op zich kan het geen kwaad om deze te gebruiken, al is 150 watt wel wat weinig voor een systeem <5 jaar oud (afhankelijk van d especs van de pc). Maarja, als het werkt en je geen geld wilt uitgeven moet je hem gewoon laten zitten.

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
Palomar schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:41:
Op zn kant kan op zich geen kwaad. Ook niet voor de harddisk. Alleen als je een heatpipe-koeler gebruikt is het niet aan te raden. Verder even checken of er geen kabels in de cpu-fan gaan hangen enzo.

Verder kan voorzichtig boren ook geen kwaad, als je er maar goed op let dat er geen ijzerrestjes in de kast komen.

heatpipes hebben geen last van de zwaartekracht, je kan ze monteren zoals je wilt, al hang je ze ondersteboven.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

hmm, enige wat concerns KAN geven is je hdd. Een maxter van 60gb kan ballbearing hebben ipv van de nu alom gebruikte fluidbearings. D.w.z. dat als je schijf alle tijd horizontaal hangt en nu ineens verticaal dat ballbearings zodaning zijn ingesleten dat ze alleen nog goed functioneren in oorspronkelijke staat.

Je zou even met je type nr moeten opzoeken of ie ball of fluid heeft (fluid maakt niets uit).

60gb lijkt mij beetje uti de tijd dat ball nog wel gebruikt werd....ik ben er i.i.g. niet zeker van!

Maar verder kan het niet echt kwaad....valt allemaal wel mee, en als je voeding het nu goed doet, zal hij het waarschijnlijk goed blijven doen!

T60P Widescreen

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:37:
1. Kan het kwaad om de kast 'zomaar' op z'n kant te leggen?
offtopic:
Ik heb hier gewoon nog een computer staan die je van een tower naar een desktop computer kan ombouwen en weer anders om :+

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 16:40:
Die 150 watt voeding is (als ik even google) een 'flex-atx'-voeding en die zijn idd kleiner omdat ze bedoeld zijn voor een kleine behuizing. Op zich kan het geen kwaad om deze te gebruiken, al is 150 watt wel wat weinig voor een systeem <5 jaar oud (afhankelijk van d especs van de pc). Maarja, als het werkt en je geen geld wilt uitgeven moet je hem gewoon laten zitten.
Computer is inderdaad een jaar of 5 oud denk ik, gaat om een Intel Celeron 567 Mhz, 192 MB RAM, en heb er verder niet veel apparaten 'aanhangen'.
Seesar schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 17:07:
hmm, enige wat concerns KAN geven is je hdd. Een maxter van 60gb kan ballbearing hebben ipv van de nu alom gebruikte fluidbearings. D.w.z. dat als je schijf alle tijd horizontaal hangt en nu ineens verticaal dat ballbearings zodaning zijn ingesleten dat ze alleen nog goed functioneren in oorspronkelijke staat.

Je zou even met je type nr moeten opzoeken of ie ball of fluid heeft (fluid maakt niets uit).

60gb lijkt mij beetje uti de tijd dat ball nog wel gebruikt werd....ik ben er i.i.g. niet zeker van!
Interessant, ik ga Google er eens op loslaten. :) Bedankt voor de tip!

(Edit: opgezocht en mijn Maxtor 6Y060LO heeft inderdaad 'Fluid Dynamic Bearings'. Weer wat geleerd ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 21:47 ]

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-11 07:31
zolang het fluid bearings zijn is het idd ok..

verder moet je kijken of hij wel echt verticaal hangt dan, en niet dat hij iets onder een hoek hangt. Als hij onder een hoek hangt krijgt hij erg last van het gyroscopische effect dat hij zelf opwekt en dan schijnt niet goed te zijn na een tijdje (moet je maar is een draaiende hdd vastpakken en heen en weer bewegen, voelt erg vreemd vanwege die krachten)

Verwijderd

Als je gaat boren of van uit de kast zelf boren, dus van binnen naar buiten. Of je doet het van buiten naar binnen met een plastic bakje aan de binnen kant zo dat rondvliegende dingen in het bakje vliegen.
Pagina: 1