Toon posts:

[MacBook] Systeemeisen voor games (vergelijking)

Pagina: 1
Acties:
  • 827 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de macbook met 2,16 core2duo kopen. In principe hoef ik geen spelletjes te spelen, maar af en toe vind ik het wel lekker. Nu weet ik dat een macbook niet zo lekker is om mee te gamen, maar ik vroeg me af waar ik de grens moet trekken voor spellen die ik wel of niet kan spelen. Dus met welke systeemeisen kan ik een macbook vergelijken (evt gedraaid onder windows en sowieso met 2GB geheugen). Ik zag wel een tooltje om te kijken of een spel zou werken, maar die is alleen voor de mac :').

En kan ik makkelijk de videokaart vervangen? In een macbook pro zit een nvidia, kan dat op een gewone macbook dan ook?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
De videokaart is niet te vervangen, ook niet in de mbp, ik ken geen enkele laptop waarbij je dat zo ken doen.

|>

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-02 21:15

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Macbook heeft on-board intel graphics (gma950) dacht ik.. weet alleen niet of die ook alleen shared geheugen heeft, maar ik heb in mijn laptop ongeveer dezelfde chipset, en verder dan quake 3 kom ik eigenlijk niet. Iets als World of Warcraft gaat nog net aan, mits je wat settings omlaag schroeft.

Dus voor 3d games hoef je er eigenlijk niet veel van te verwachten.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 09:44:
Ik wil de macbook met 2,16 core2duo kopen. In principe hoef ik geen spelletjes te spelen, maar af en toe vind ik het wel lekker. Nu weet ik dat een macbook niet zo lekker is om mee te gamen, maar ik vroeg me af waar ik de grens moet trekken voor spellen die ik wel of niet kan spelen. Dus met welke systeemeisen kan ik een macbook vergelijken (evt gedraaid onder windows en sowieso met 2GB geheugen). Ik zag wel een tooltje om te kijken of een spel zou werken, maar die is alleen voor de mac :').

En kan ik makkelijk de videokaart vervangen? In een macbook pro zit een nvidia, kan dat op een gewone macbook dan ook?
Je kan macbook(pro) 1:1 vergelijken qua specificaties met windowscomputer.
De prestaties onder windows zijn identiek aan een pure windowscomputer.
Gezien windows native draait. NIet tegenstaande zijn er misschien geen laptops met exact dezelfde hardware. Maar als je de prestaties van de videokaart en het belang van de cpukracht in rekening brengt + voldoende ram (denk ik toch aan 2gig en meer), heb je al een goed zicht.
(benchmarks + logisch redeneren)
Simon schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 09:47:
De videokaart is niet te vervangen, ook niet in de mbp, ik ken geen enkele laptop waarbij je dat zo ken doen.
Er bestaan laptops waar dit kan (via mxm), maar dit is niet bij macbook (pro). Misschien dat er in de toekomst wel een oplossing komt om een extra externe grafische kaart aan de macbook pro te hangen.
Dit is in de maak voor windowspc's (bv Asus XG) en macbook pro heeft hier voor de juist aansluiting.

Verwijderd

Ach, native of niet... de EA-macgames worden gedraaid op een soort emulator entoch is't nog nagenoeg evensnel als native in windows.

Verwijderd

/terzijde
Snelheidsverschil tussen beide gelaten, als je echt wilt vergelijken is het toch altijd beter native met native te vergelijken. Anders krijg je nog discussies of het aan de emulator ligt of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde ook onder Windows inderdaad, excuus daarvoor.
Maar stel ik wil weten of ik Overlord kan draaien op een MacBook, en ik zie dit bij minimum requirements;
Graphics Card: GeForce FX5900 / Radeon 9500 or above
Hoe weet ik dan of ik no chance heb of dat het misschien werkt? Aan de ene kant lees ik overal dat 3d rendering niet werkt op de macbook omdat het een integrated dinges is, maar aan de andere kant als ik de lijst van spellen zie die gewoon werken op de macbook krijg ik niet echt de indruk dat 3d rendering niet goed werkt... En in benchmarks staat de GMA950 dan weer dramatisch onderaan, terwijl de 2GB ram toch weer voor een 2x zo hoge fps zorgt... Hoe kan ik als niet nerd makkelijk vergelijken om te zien of ik een spel kan draaien?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 11:58:
Ik bedoelde ook onder Windows inderdaad, excuus daarvoor.
Maar stel ik wil weten of ik Overlord kan draaien op een MacBook, en ik zie dit bij minimum requirements;
Graphics Card: GeForce FX5900 / Radeon 9500 or above
Hoe weet ik dan of ik no chance heb of dat het misschien werkt? Aan de ene kant lees ik overal dat 3d rendering niet werkt op de macbook omdat het een integrated dinges is, maar aan de andere kant als ik de lijst van spellen zie die gewoon werken op de macbook krijg ik niet echt de indruk dat 3d rendering niet goed werkt... En in benchmarks staat de GMA950 dan weer dramatisch onderaan, terwijl de 2GB ram toch weer voor een 2x zo hoge fps zorgt... Hoe kan ik als niet nerd makkelijk vergelijken om te zien of ik een spel kan draaien?
Het meenemen naar een reseller en het daar uitproberen.

• Thomas.be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-12-2023
Zit met hetzelfde probleem, iemand die ervaring heeft met CS1.6 en eventueel CS source?

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 20:19
CS 1.6 gaat als een trein op een macbook (met winxp onder bootcamp). Source zou ik niet weten, maar is genoeg over te vinden op internet.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Thomas.be schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:40:
Zit met hetzelfde probleem, iemand die ervaring heeft met CS1.6 en eventueel CS source?
Source gaat je niet lukken denk ik...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:35:
[...]

Het meenemen naar een reseller en het daar uitproberen.
(Kan dat? :o ) Dan weet ik van 1 spel of het werkt en zou ik het nog moeten kopen ook. Ik wil gewoon een algemeen beeld of vergelijkingsmateriaal dat ik wat beter kan zeggen of iets wel of niet werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 13:23 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:23:
[...]

(Kan dat? :o ) Dan weet ik van 1 spel of het werkt en zou ik het nog moeten kopen ook. Ik wil gewoon een algemeen beeld of vergelijkingsmateriaal dat ik wat beter kan zeggen of iets wel of niet werkt.
Ja hoor, als jij een mac versie ervan hebt en je komt langs op een rustig moment. Het is opzich heel moeilijk om te zeggen of iets goed werkt. Het memory van de macbook is shared dat scheelt al. Call of Duty 2 draait er redelijk op in medium maar als het hectisch in beeld wordt trekt ie het niet meer. Als je googled naar macbook+(gamenaam) zal je genoeg ervaringen krijgen.

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 21:34
Eswip schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:56:
[...]

Source gaat je niet lukken denk ik...
Mwah, ik draai hier op mijn MacBook 2.16GHz 1GB Ram toch echt Source! Weliswaar op 1024x768 maar toch mooi met 42 fps. Niet het allerhoogste, maar speelt toch wel goed. Ik gebruik CrossOver, dus ik denk dat het via Bootcamp nog beter draait.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 11:58:
terwijl de 2GB ram toch weer voor een 2x zo hoge fps zorgt... Hoe kan ik als niet nerd makkelijk vergelijken om te zien of ik een spel kan draaien?
Ook al stop je 20GB geheugen in dat ding, je videokaart zal er niet sneller door werken en blijft dus de limiterende factor.

🌞🍃

Verwijderd

altijd weer grappig
macbook bezitters die willen gamen

gaat niet
kan niet
draait niet

hoe vaak moet het nog gezegd worden...

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Vragen over "welke Mac moet ik kopen" zijn niet meer toegestaan, tenzij je specifieke eisen of doelen hebt :) Met behulp van de search, de ervaringen topics ([MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 9) en het lezen van reviews kun je prima zelf uitzoeken wat er wel of niet kan met een MacBook op gamegebied. Dit topic gaat daarom op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.