Toon posts:

[Req] Professioneel pakket om foto's te verscherpen

Pagina: 1
Acties:
  • 765 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen,

Ik ben op zoek naar een professioneel pakket die in staat is om wazige foto's te kunnen uitvergroten, verscherpen en zo voort. Het is zo dat mijn vader rechercheur is bij de federale politie en beweert dat dergelijke pakketen zouden bestaan. Ik heb het dan niet over photoshop maar echt om een pakket die bijvoorbeeld enkel door overheidsinstanties gebruikt wordt.

Eén van de taken die z'n buro op zich neemt is het surveilleren en schaduwen van verdachte personen in het drugsmilieu enzovoort. Het programma zou dienen om bijvoorbeeld foto's van wagens te kunnen uitvergroten om zodoende het nummerplaat leesbaar te maken.

Ze beschikken reeds over een zeer degelijke camera (EOS-1D Mark II) met bijhorende telelenzen maar aangezien de afstand soms serieus groot bedraagt, object voortdurend beweegt, de persoon aan de camera niet overweg kan met fotografie, worden er nogal vaak wazige foto's getrokken.

Ikzelf betwijfel ofdat dergelijk pakket op de markt is of commerciëel bekend? Maar ik doe toch eens een request omdat mijn vader er maar blijft naar vragen.

Zodus heeft iemand enig idee over het bestaand van zo'n pakket? De prijs is niet belangrijk en mag gerust +2500€ kosten (zo te horen heeft de overheid blijkbaar toch geld genoeg).

Gelieve geen tips te geven om bvb adhv Photoshop, Qimage + Neat Image foto's te verscherpen want dat weet ik zelf ook ;) Vandaar dat ik ook betwijfel of zo'n pakket op de markt is, je kan moeilijk pixels bijtoveren, volgens mij enkel dmv interpolatie 'raden' naar pixeltjes.

Laat ons hopen van wel?

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Volgens mij heeft je vader te veel CSI gekeken.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

Topicstarter
neen, doet ie niet, hij haat zo'n reeksen juist omdat de realisme volledig in strijd is met de werkelijkheid . Maar ie volgt wel 24, maja wie niet 8)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:47
Het lijkt me erop dat je 't niet weet hoe je in PS moet verscherpen, want wazige fotos kun je niet CSI stijl versterken. Een cursus fotograferen is voor dat persoon _veel_ nuttiger. Onscherp is onscherp. Met low pass sharpening, en wat LCE haal je er wel aardig wat uit. Maar niet geniaal veel. Show anders een voorbeeld.

[ Voor 27% gewijzigd door simon op 02-10-2007 09:40 ]

|>

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Federale politie? We leven toch in NL en niet in de USA! PS niet professioneel en je bent op zoek naar een professioneel pakket om te versterken? 1 april was 6 maanden en een dag geleden hoor!

edit:
'k zie net dat je Belg bent, dat verklaard het één en ander

In 't Klokhuis (NL programma voor kids, maar dan wél realistisch itt CSI en de rest van de meuQTM) lieten ze 10 jaar geleden zoiets dergelijks al zien, maar dan specifiek nummerplaten. Ik zou hem contact laten opnemen met de NL politie :)

[ Voor 60% gewijzigd door jules op 02-10-2007 10:02 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 09:39:
Het lijkt me erop dat je 't niet weet hoe je in PS moet verscherpen
Mijn excuses als mijn post dit beweert but that's not true. Ik hanteer telkens de 110% techniek. Pixels die niet aanwezig zijn, zijn er helaas niet. Je kan ze enkel maar simuleren. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Qimage ipv PS.

Ik had op zich geen programma verwacht hoor, maar wie weet. Het is op zich mijn branche niet. Nu heb ik tenminste een bevestiging naar m'n vader toe, dat z'n zoontje terug eens gelijk heeft ;)

Betreft die fotografie opleiding: dat zal ie niet graag horen. Hij heeft veel kennis van analoge fotografie (bezit van perskaart, 20j geleden prijzen voor beste portretfotografie) maar de tijden zijn veranderd. Zal hem een schop in z'n kont verkopen en welkom in de digitale wereld heten 8)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses maar ik ben Belg. Sorry dat wij belgen dan USA willen na-apen..

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 09:59:
[...]

Ik had op zich geen programma verwacht hoor, maar wie weet. Het is op zich mijn branche niet. Nu heb ik tenminste een bevestiging naar m'n vader toe, dat z'n zoontje terug eens gelijk heeft ;)
Die zijn er dus wel, alleen geeneen die anders dan nummerplaten duidelijk maken volgens mij... En wellicht was het toch PS :P

[ Voor 3% gewijzigd door jules op 02-10-2007 10:01 ]

• simon
Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 09:59:
[...]

Mijn excuses als mijn post dit beweert but that's not true. Ik hanteer telkens de 110% techniek. Pixels die niet aanwezig zijn, zijn er helaas niet. Je kan ze enkel maar simuleren. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Qimage ipv PS.

Betreft die fotografie opleiding: dat zal ie niet graag horen. Hij heeft veel kennis van analoge fotografie (bezit van perskaart, 20j geleden prijzen voor beste portretfotografie) maar de tijden zijn veranderd. Zal hem een schop in z'n kont verkopen en welkom in de digitale wereld heten 8)
mwa, tussen digitale fotografie en analoge is erg weinig veranderd, als ik mijn 1N vergelijk met een 1D dan is 't verschil (behalve de achterkant minimaal). Helemaal met een 1DmkIIn en wat hogere ISO kun je veel minder bewogen foto's halen.

De wet voor scherpte is eigenlijk dat het nooit echt scherper wordt dan je objectief, dus je aantal l/mm (lijnen per mm). Verscherpen verhoogt alleen 't microcontrast, en niet de echte scherpte.

|>

Verwijderd

Topicstarter
Bon, van mijn part mag deze topic gesloten worden, ik voel me er toch maar belachelijk door gemaakt.. Anyway m'n vader krijgt nu bevestiging dat z'n pakket niet bestaat. Hij beweerde het tegendeel.
En nog es sorry als ik de indruk geef dat PS geen professioneel pakket is, wat zeker niet het geval is.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 10:05:
Bon, van mijn part mag deze topic gesloten worden, ik voel me er toch maar belachelijk door gemaakt.. Anyway m'n vader krijgt nu bevestiging dat z'n pakket niet bestaat. Hij beweerde het tegendeel.
[...]
Tja, dit zijn natuurlijk niet echt vragen die hier thuishoren. Je vader (of zijn afdeling) kan beter contact opnemen met vergelijkbare politie-afdelingen in andere landen, om te horen hoe ze het daar aanpakken. En of men hier altijd de waarheid in pacht heeft? ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• simon
Hmja, ik leg je toch, zonder je belachelijk te maken uit, dat werkelijk verscherping niet bestaat. Het enige wat je doet is je de illusie creeeren dat de plaat scherper is door randen in contrast te verhogen.

|>

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Lees nog eens goed; jules in "[Req] Professioneel pakket om foto's te ..."
jules schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 09:53:
[...]

edit:
'k zie net dat je Belg bent, dat verklaard het één en ander

In 't Klokhuis (NL programma voor kids, maar dan wél realistisch itt CSI en de rest van de meuQTM) lieten ze 10 jaar geleden zoiets dergelijks al zien, maar dan specifiek nummerplaten. Ik zou hem contact laten opnemen met de NL politie :)
Iig alleen nummerplaten, lijkt me althans het meest logische. Bekende vormen die uit onscherpte gedestilleerd kunnen worden. Als je onbekende vormen uit onscherpte wilt halen, da's raden naar waar een spelt in een hooiberg ligt. In verdere zin eens met Simon dus.

[ Voor 18% gewijzigd door jules op 02-10-2007 10:13 ]

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
De pakketten bestaan misschien niet, de algorithmes iig wel. Met Wiener filters, wavelets en dat soort leuke dingen is al redelijk wat mogelijk (heb vorige week mijn eerste les gehad over dat soort dingen, maar de inleidende slides staan blijkbaar nog niet online, stonden een paar leuke voorbeelden bij).

[ Voor 42% gewijzigd door ComBax op 02-10-2007 10:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Laat maar hoor, iig toch bedankt voor de info. Ik steek er geen tijd meer in, m'n pa moet z'n afdeling maar opdracht geven om hierrond te informeren en mij hiervoor smorgens gn sms meer sturen.

Verwijderd

Modbreak:Spreek em dan aan via MSN/mail/DM/whatever als je daadwerkelijk je mening wilt ventileren over deze user, in dit topic is het niet de bedoeling. :)

[ Voor 85% gewijzigd door pasta op 04-10-2007 02:53 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat de recherche op deze manier aan zijn nieuwe techniek komt whaha ;)

Je zou zeggen dat ze continu wat mannetjes hierop zouden hebben zitten...

specs

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar eens de nadruk leggen op het feit dat dergelijk pakket + bijhorende hardware wél degelijk bestaat! Meer info: http://www.oceansystems.com/
Afbeeldingslocatie: http://www.oceansystems.com/dtective/images/Bef_aft_sidebyside_001.gif

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2008 10:36 . Reden: foto toegevoegd ]

• simon
ik heb zwaar mijn twijfels of dat wel kan.. als iets werkelijk zwart is dan is er weinig uit te halen

|>

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Simon schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:37:
ik heb zwaar mijn twijfels of dat wel kan.. als iets werkelijk zwart is dan is er weinig uit te halen
Blijkbaar is het dus niet geheel zwart. Natuurlijk is er info uit te halen afhankelijk van de kleurdiepte en variatie in je gewenste gebied. Photoshop kan dit ook als je er een tooltje voor schrijft.

Maar zoals je zegt als iets werkelijk 1 kleurwaarde heeft kan het natuurlijk niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Oyster op 29-02-2008 10:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Xander2000 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:42:
Maar zoals je zegt als iets werkelijk 1 kleurwaarde heeft kan het natuurlijk niet.
Klinkt misschien wel logisch.. ik ben geen kenner, maar zijn er niet meerdere factoren, zoals net aangegeven, kleurdiepte etc.. om de identieke zwartwaarden toch van elkaar te onderscheiden?

• simon
het is best simpel, een digitaal plaatje bevat pixels, elke pixel heeft en RGB waarde. Die gaan van 0,0,0 (100% zwart) tot 255,255,255, helemaal wit.

Oftewel, iets wat echt 'zwart' is, zit rond 0,0,0. Soms zit er nog wat 'detail' in, dat is dan net niet 100% zwart, dus dat zit rond de 10,10,10 ofzo. Dat kun je er best uit liften, gaat vaak gepaard met ruis. Als je een RAW plaatje hebt, bijv. 12 bits, heb je een shitload aan data. Kijk maar naar je histogrammen in Photoshop. Dat weerspiegelt je data.

Hier een beetje een verknipt (veel spikes) RGB histogram in PS

Afbeeldingslocatie: http://www.deepocean.net/deepocean/pictures/photo/histogram_photoshop.jpg

Links = donker, rechts = licht

|>

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:34:
Toch maar eens de nadruk leggen op het feit dat dergelijk pakket + bijhorende hardware wél degelijk bestaat! Meer info: http://www.oceansystems.com/
[afbeelding]
Dit is perfect mogelijk met photoshop en heeft weinig tot niets met verscherpen te maken.
In de originele foto zijn de verschillen in zwart/grijswaarden te klein om met het het blote oog te onderscheiden. Een kwestie van level (tja, ik ken enkel de PS term :p) omhoog te krikken tot je de tekens kan onderscheiden.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Verwijderd schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:34:
[afbeelding]
Sorry, maar wat heeft een pakket dat foto's verscherpt te maken met een pakket dat een donkere foto kan oplichten?

Pagina: 1