Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tikken uit stroomnet halen

Pagina: 1
Acties:
  • 757 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
Hallo, ik zal kort het probleem omschrijven dat ik wil verhelpen. Als ik de rolluiken omhoog (of omlaag) laat gaan (electrisch) en ze komen op het punt dat ze helemaal op (of af) zijn. Dan krijg ik een tik op de speakers. Nu vraag ik me af wat daar het beste tegen helpt.

Een KE SNS plug: (http://www.kempelektroniks.nl/SNSPlug.aspx)

Of een kit uit de Monster HT serie;
(http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B105841/cid/9010/Monster_Cable_HT_800_power_center/)

Of kan iemand me nog andere tips geven...?
:)

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Misschien niet helemaal onbelangrijk. Wat voor speakers gaat het om hier.

Als het bijvoorbeeld een logitech Z-5500 is, dan zal geen enkel lichtnet filter helpen.
zoek op got maar eens naar "plopjes probleem"

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
Da's een goeie...maar het betreft een NAD C350 versterker met B&W 683 speakers. Ik zou het erg vervelend vinden als ik iets beschadig door die tikken. Dan kan ik beter een kleine investering doen in de vorm van zo'n Monster HT slof...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

een netfilter over je verbruiker hangen?

bij die dingen die jij laat zien heb ik zo mijn vraagtekens ....

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Het klinkt mij in de oren alsof er een vonkbrugje wordt getrokken tussen de (mechanische)contactpunten van de schakelaar van de rolluiken.
Ik zou de schakelaar (relais oid) van je rolspul aanpassen. Stop er een solidstate relais tussen, dan ben je er van af.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
UPS misschien? Die zuivert de stroom toch ook? Die dingen hoeven niet veel te kosten op marktplaats.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja dan misbruik je hem als netfilter.
los netfilter is veel goedkoper ;)

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:29:
Het klinkt mij in de oren alsof er een vonkbrugje wordt getrokken tussen de (mechanische)contactpunten van de schakelaar van de rolluiken.
Ik zou de schakelaar (relais oid) van je rolspul aanpassen. Stop er een solidstate relais tussen, dan ben je er van af.
Hallo Jasper, ben niet zo technisch heb je misschien een link of zo waar ik hier meer over kan lezen?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ermo schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 08:47:
Hallo, ik zal kort het probleem omschrijven dat ik wil verhelpen. Als ik de rolluiken omhoog (of omlaag) laat gaan (electrisch) en ze komen op het punt dat ze helemaal op (of af) zijn. Dan krijg ik een tik op de speakers. Nu vraag ik me af wat daar het beste tegen helpt.

Een KE SNS plug: (http://www.kempelektroniks.nl/SNSPlug.aspx)

Of een kit uit de Monster HT serie;
(http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B105841/cid/9010/Monster_Cable_HT_800_power_center/)

Of kan iemand me nog andere tips geven...?
:)
Die producten bestaan beide grotendeels uit marketinggeblaat.
Een netfilter van een tientje moet het net zo goed doen.
De KE-SNS PLUG is opgebouwd uit 2 weerstanden, 6 condensatoren, een spoel en een varistor.
Daar durven ze dan 95 euro voor te vragen :X

[ Voor 7% gewijzigd door bobo1on1 op 02-10-2007 15:52 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• j-a-s-p-e-r
Ermo schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 15:30:
[...]

Hallo Jasper, ben niet zo technisch heb je misschien een link of zo waar ik hier meer over kan lezen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Solid_state_relais ;)

Kopen bij bijv. conrad of hier

De vraag is echter meer; wat zit er op dit moment in je rolding? Heb je een foto van de binnenkant/electronica? Of iig wat meer info...

• j-a-s-p-e-r
ThinkPad schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:31:
UPS misschien? Die zuivert de stroom toch ook? Die dingen hoeven niet veel te kosten op marktplaats.
Dat gaat niet werken.. ik had in mn vorige huis last van een schakelende koelkast van een huisgenoot, daar heb ik uiteindelijk een 1000VA UPS voor gekocht, mooi ding, maar het helpt geen zier tegen (dit soort) pieken.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 09:22
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 18:04:
[...]

Dat gaat niet werken.. ik had in mn vorige huis last van een schakelende koelkast van een huisgenoot, daar heb ik uiteindelijk een 1000VA UPS voor gekocht, mooi ding, maar het helpt geen zier tegen (dit soort) pieken.
Helaas geef je totaal geen info over het netfilter dat in jouw UPS aanwezig is/was, als er al een in zit. Bovendien zijn jouw pieken andere pieken dan waar de TS last van heeft.

Een netfilter zou dit moeten opvangen. (En dan heb ik het niet over die marketing-troep, maar over een gewoon normaal netfilter zonder goude aansluitingen en duur ogende opdruk)

• j-a-s-p-e-r
Nou, als je het graag wilt weten: APC Smart-UPS 1000VA USB & Serial 230V
info: http://www.apcc.com/resou...dex.cfm?base_sku=SUA1000I

Ik neem aan dat meneer APC echt wel een simpel filtertje in zn UPS zet. En door voorgaande ervaringen ga ik er van uit dat het niet helpt in dit geval. Het spijt me verschrikkelijk hoor.. tss

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:27
een gewone ups heeft inderdaad maar een heel simpel netfilter ...

Als het alleen de rolluiken zijn die die tik veroorzaken zou ik het eerder daar in zoeken ... snubber netwerkje of een VDR over de contacten of de motor zal zeker helpen.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

een aantal 230volt condensatoren kopen, aan een stekker aanmaken
werkt perfect

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Sine schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 20:31:
een gewone ups heeft inderdaad maar een heel simpel netfilter ...

Als het alleen de rolluiken zijn die die tik veroorzaken zou ik het eerder daar in zoeken ... snubber netwerkje of een VDR over de contacten of de motor zal zeker helpen.
Idd, de vonken in de eindcontacten van de rolluikmotor zorgen voor de storing, dan is het ook het eenvoudigst om het probleem in de bron aan te pakken (want de lange aansluitdraden van de rolluikmotor zullen als antenne werken en de storing uitstralen).
Een snubber zetten, zo dicht mogelijk bij de aansluitingen van de rolluikmotor, zal wellicht de meest efficiënte oplossing zijn. Dit kan zo simpel zijn als 2 ontstoringscondensatortjes geschikt voor 230V (ik dacht dat die met X2 worden aangeduid) die tussen de common en de UP en DOWN draad van de rolluikmotor zitten. Hoogfrequente storing wordt zo kortgesloten door de condenstoren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ermo

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
dank jullie wel voor alle info.
ga een technisch collega vragen om dit voor me te realiseren ;-)

ik spaar in ieder geval een bak geld uit dankzij deze tips.

stond al met een monster HT 800 onder arm bij de mediamarkt.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00

WouterG

Dit is geen ondertitel

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 22:21:
een aantal 230volt condensatoren kopen, aan een stekker aanmaken
werkt perfect
Neem wel condensatoren die voor hogere spanningen geschikt zijn als 230v. Dit omdat de topwaarde van een wisselspanning hoger ligt als de effectieve waarde.

Verwijderd

Waarschijnlijk een veel te simpele oplossing voor EL, maar...
Lang geleden had ik m'n (oude) koelkast op dezelfde groep als m'n stereo-installatie, en elke keer als de koelkast aansloeg kreeg ik een luide tik over m'n speakers.
Ik heb dat toen opgelost met een staafje weekijzer en daar de voedingskabel van de versterker een keer of 12 strak omgewikkeld (beide kanten vastgezet met tiewraps), en vanaf dat moment waren de tikken helemaal weg.

Geen idee waarom 't werkte, maar het deed 't ontzettend goed. En een weekijzer staafje kost geen drol, dus 't is het proberen waard...
Pagina: 1