Toon posts:

Vraag: Kun je Internet delen achter draadloze PC via een ro

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vraag: Kun je Internet delen achter een draadloze verbonden PC, via een router/switch?

Ik heb boven een nog steeds zeer goed functionerende Medion 8080(Jawel, mijn oude trouwe Aldi-PC) staan. Die is draadloos, via een ingebouwde netwerkkaart(Belkin Pre N) verbonden met mijn Belkin Pre N router, die vervolgens weer natuurlijk aan het Internetmodem hangt. De draadloze Belkin router heeft de DNS-service aanstaan en kent dus dynamische IP-adressen toe.

Nu wil ik een netwerkbrug maken tussen mijn LAN verbinding op de Aldi-PC en mijn draadloze netwerkverbinding W-LAN bij 'Netwerkbeheer'. De 1e keer dat ik het probeerde viel mijn Internetverbinding weg :( terwijl de draadloze netwerkkaart wel verbonden bleef met de draadloze router. Mijn bedoeling is om de draadloze verbinding dus te delen met de normale LAN verbinding. En om aan die LAN-verbinding weer een router/switch te hangen en dan daarachter weer PC's die dan dus Internet kunnen krijgen. Terwijl tegelijkertijd de Aldi PC ook nog Internet heeft.. Is dit mogelijk en zo ja wat voor een UTP-kabels moet ik dan gebruiken, crossed of gewoon UTP cat5 straight ?

OS. is op alle PC's Windows XP Pro.
Alle firewalls en virusscanners staan uit.

Alvast hartelijk bedankt voor aanwijzingen en tips! >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.chelloo.com/upc/index.php?action=dlattach;topic=20998.0;attach=4250

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 06:35 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

waarom niet gewoon aan je belkin router hange. Nu moet jouw pc altijd aanstaan wil de rest ook internet hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet ik snoeren gaan trekken door het huis, niet zo veel trek in. De Aldi-PC staat boven en de belkin router beneden.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 11:55

ThaHandy

Discovery Channel

modem -> router -> wifi -> acces point ->switch -> pc 1-4
klaar :)

het mooiste is dat de een access point neemt war ook een switch is ingebouwd

[ Voor 36% gewijzigd door ThaHandy op 02-10-2007 06:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
ThaHandy schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 06:47:
modem -> router -> wifi -> acces point ->switch -> pc 1-4
klaar :)

het mooiste is dat de een access point neemt war ook een switch is ingebouwd
Mijn 2e accesspoint is helaas niet draadloos en draden trekken is eigenlijk geen optie.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-03 12:42

SpamLame

niks

Wat ThaHandy bedoelt is dat je boven een accespoint inzet die dan de draadloze verbinding met beneden opzet (heeft WDS geloof ik) zodat deze de rol van je PC overneemt.
Daar hoef je ook geen draden voor te trekken, anders dan spanning en utp voor een meter of 2 naar stopcontact en switch op de bovenste verdieping (voor het accespoint), tenzij dat al niet mogelijk is natuurlijk.

Maar om antwoord te geven op je vraag, ja dat kan door ICS op te zetten

[ Voor 5% gewijzigd door SpamLame op 02-10-2007 07:23 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 07:07:
Mijn 2e accesspoint is helaas niet draadloos
Je 2e accesspoint is gewoon je Aldi PC :) Deze gaat als router fungeren voor het bedrade netwerk dat er achter hangt.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 05:38:
Nu wil ik een netwerkbrug maken tussen mijn LAN verbinding op de Aldi-PC en mijn draadloze netwerkverbinding W-LAN bij 'Netwerkbeheer'. De 1e keer dat ik het probeerde viel mijn Internetverbinding weg :(
Kan zijn dat je het hier al voor elkaar had (ik weet niet hoe je een NAT-routerconfig bij Windows aanmaakt) maar zorg ervoor dat je Aldi PC de router wordt voor het bedrade netwerk. De switch die daar staat hoeft dus alleen verbindingen te gaan switchen, en geen lokale netwerkzone gaan aanmaken, want dat gaat je computer doen.

Addit
De netwerken bridgen zoals G8KeePeR hieronder zegt is ook prima, maar als je 'switch' boven zo'n router/switch combiding is, zorg er dan voor dat ie niet z'n eigen subnet gaat omroepen met DHCP. Een 2e router in 1 netwerk kan op zich wel, maar niet met dezelfde IP-range* en niet met DHCP, want dat zou het netwerk in de weg zitten waar je naar toe bridget met je draadloze verbinding.
* Er zijn wel redundante opstellingen mogelijk maar dat wordt wat technisch en vreselijk off-topic :P

[ Voor 24% gewijzigd door benoni op 02-10-2007 08:15 ]

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 23:18
helemaal niet zo moeilijk. Op de aldi-pc beide netwerkadapters (fixed en wireless) aanklikken (met ctrl-klik) en vervolgens rechtsklikken en Bridge Connections aanklikken. En voila : daar heb je je BRUG (bridge)

Op deze manier zal je router via dhcp ook adressen gaan uitdelen op het bedrade netwerk na je aldi-pc.

[ Voor 23% gewijzigd door BitProcessor op 02-10-2007 07:43 ]

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Het grootst nadeel dat ik zie is dat je de draadloze verbinding als main gebruikt. dus ga je met 5 pc's een verbinding van 54Mbps delen..

even er vanuit gaade dat de andere pc's door broertjes/zusjes gebruikt worden... :
Broertje 1 gaat films downloaden
Broertje 2 gaat muziek downloaden
zusje gaat chatten (met webcam)
zusje 2 gaat spelletjes doen.
en daar kom jij: jij wilt als keurige gebruiker je windows updates binnnenhalen...dat wordt best traag

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-03 15:19
@ 2bmws: lijkt me sterk.. Laat men er vanuit gaan dat de TS een verbinding heeft van 20mbps, dan maakt het niet uit wie er met volle snelheid download en over welk platform; de internetlijn zal eerder dichtgetrokken worden dan de accesspoint..
Datzelfde probleem krijg je bij bedraad internetten, of er nu met 20mbps gedownload wordt via de draad of via het draadloos netwerk: het netwerk blijft gewoon bereikbaar, alleen de internetconnectie zal ontzettend traag gaan worden..

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Ik merk het hier al met 5 laptops op 1 accesspoint dat het ongelofelijk traag wordt als ie met z'n 5-en bv. flashplayer installeren.. - en dat is geen elcheapo accesspoint (funkwerk) met Intelkaartjes in de laptops (ipv MSI ralink - die waren nog beroerder)

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Verwijderd

Topicstarter
G8KeePeR schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 07:41:
helemaal niet zo moeilijk. Op de aldi-pc beide netwerkadapters (fixed en wireless) aanklikken (met ctrl-klik) en vervolgens rechtsklikken en Bridge Connections aanklikken. En voila : daar heb je je BRUG (bridge)

Op deze manier zal je router via dhcp ook adressen gaan uitdelen op het bedrade netwerk na je aldi-pc.
Ja, zover was ik al. Had een netwerkbrug gemaakt. Maar dan was ik vreemd genoeg mijn Interrnet op de Aldi_PC kwijt. Kun je die brug niet ergens configureren?

@ Benoni: Ja, daar heb ik op gelet. De ene router maakt DHCP ip adressen in de range 192.168.2.X
aan. De andere 10.0.0.X

Alvast bedankt voor de reactie van iedereen zover

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2007 13:30 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:27:
De ene router maakt DHCP ip adressen in de range 192.168.2.X
aan. De andere 10.0.0.X
En met de bridge verbind je die netwerken vervolgens met elkaar... zitten beide DHCP servers door elkaar te roepen in hetzelfde netwerk, en de één adverteert een werkende gateway, de ander belooft ook een gateway maar heeft daar geen verbinding achter hangen. Goed kans dus dat je computer de verkeerde keuze heeft gemaakt... Zet gewoon de DHCP en NAT uit op de andere router/switch, of nog simpeler: koop een domme switch voor je netwerkje boven.

[ Voor 7% gewijzigd door benoni op 02-10-2007 17:41 ]

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
2bmws schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 07:45:
Het grootst nadeel dat ik zie is dat je de draadloze verbinding als main gebruikt. dus ga je met 5 pc's een verbinding van 54Mbps delen..
Het is pre-N, dus als de aldi pc ook een pre N kaartje heeft zal deze over een theoretische snelheid beschikken van 108Mbps.
even er vanuit gaade dat de andere pc's door broertjes/zusjes gebruikt worden... :
Broertje 1 gaat films downloaden
Broertje 2 gaat muziek downloaden
zusje gaat chatten (met webcam)
zusje 2 gaat spelletjes doen.
en daar kom jij: jij wilt als keurige gebruiker je windows updates binnnenhalen...dat wordt best traag
Dat blijft toch ook als je via een kabeltje aan je modem internet?
Ik zie niet in waarom het trager zou zijn, zelfs al heeft TS een ADSL2+ lijn waarmee hij het maximale haalt van 20Mbit/s dan is de WiFi verbinding niet de bottleneck. Daarnaast zijn alle pc's op een switch aangesloten, wat betekent dat LAN netwerkverkeer direct via een UTP kabeltje gaat.
Pagina: 1