FDD raar/kapot

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Gek probleempje waar ik al vaker last van heb:
Floppy lampje blijft branden, wordt niet gedetecteerd. OK, kabel verkeerd om zou je denken- met moeite omgedraaid- niets. Helemaal niets.

Andere kabel geprobeerd: zelfde. Andere FDD geprobeerd. Ook al. Andere mobo... ook. GVD derde FDD en vijfde kabel. Nog steeds niets. Spookt het hier of zie ik iets fundamenteels over het hoofd?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Misschien floppy drive stuk :?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ja, dat dacht ik ook eerst, maar 3 FDDs stuk? In m'n ander systeem doen ze het wel. Maar op beide reserve mobo's niet- dus heb ik ofwel 3 kapotte FDDs, of 2 kapotte mobo's (althans, de FDCs), of 5 kapotte kabels. Voeding is OK want groen lampje + draaiende schijf als ik kabels omkeer.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Op een floppy kabel zitten meerdere plugs altijd de plugs aan beide uiteinden gebruiken. De kant met de rode streep van de kabel moet op het mobo op pin 1 zitten (staat meestal aangegeven als een 0 en een 1 op het mobo)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Dat was bij poging 1 zo. Ondertussen vrijwel iedere andere combo geprobeerd van pluggen- maar met weinig succes. Ik ben dus meer op zoek naar mogelijke obscure oorzaken die ik na kan gaan voordat ik een grote hoop PC spullen naar de eeuwige jachtvelden verwijs.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Wat zijn het voor borden ? Als ze erg oud zijn moet je nog aangeven in de BIOS dat er een floppy drive in zit en welk type. Als het een nieuwere bios betreft kun je de optie ingeschakeld hebben staan om niet de aanwezigheid van de floppy te checken by het opstarten van de PC misschien is het dat.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Het plankje dat ik aan de praat wil krijgen is niet zo oud- een DFI So7 MVP3 geval (preciese p/n vergeten, maar iig allerlaatste generatie So7 m. 100MHz FSB etc). Detect FDD staat aan (heb direct na eerste problemen de BIOS defaults geladen)

Andere is wel stokoud (So4 P60 mobo m. een of andere SiS chipset). Kan daar een jumpersetting zijn, maar lijkt me sterk- niets is veranderd aan de jumpers sinds hij werkend in m'n eerste eigen PC zat.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Buiten het feit van bv verbogen of ontbrekende pinnetjes op de fdc zou ik het eigenlijk ook niet meer weten zeker niet als het altijd goed gewerkt heeft.

Verwijderd

Hee vaag zoiets heb ik ook es gehad op een socket 7 mobo van intel (Advanced/AS ofzo).
In t begin had ie t volges mij niet.. maar hij bootte wel maar het lampje bleef brande. Als ik de kabel omdraaide kreeg ik een fdd error (bijde connectors geprobeerd). Ik heb een aantal floppy drives getest maar met alle deden zich dezelfde verschijnselen voor. Ik denk toch dat het aan de FDD controller ligt.. IDE gaf ook wel eens errors maar daarvan gaf ik windows altijd de schuld...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Nouja, iig dankje, maar het blijft voorlopig een raadsel. Begin me af te vragen of ik een FDD heb die kortsluiting maakt of zoiets en zo de FDC op verschillende mobo's doorbrandt. Zou typisch iets voor mij zijn:'(

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

In de bios staat vaak een optie om de fdd controller aan of uit te zeten "onboard fdc controller (enabled/disabled) of zo iets.
Moet in ieder geval op enabled staan 8-).

Verwijderd

Niet om het een of ander, maar....

Als het ledje op de floppy blijft branden heb je gewoon de floppy kabel verkeerdom in de drive zitten, 999 van de 1000 keer.

Je kan hem er op 2 manieren insteken, en de meeste kabels laten dat ook toe. Als de kabel andesrom niet past, probeer even een andere kabel.

Het stomme is dat de meeste floppies wel de indicatie (uitsparing) in de plug hebben zitten, maar die zit in het algemeen verkeerd om (vraag me net waarom :) ).
Om het simpel te houden hebben ze zo nu en dan de uitsparing goed zitten... leuk he..

Als je nu een floppy kabel met dat 'pikkie' erop hebt, en je kunt hem dus niet omdraaien, moet je dus een andere kabel zoeken of dat uitstulpende deel wegvijlen.

Meestal moet je de rode kant van de kabel aan de kant van de voedingsplug van de floppy hebben zitten.. meestal, want soms dus niet |:(

:P oftewel, probeer um es om te draaien..

Verwijderd

voor 7,50 heb je een nieuwe...:)

Verwijderd

Kijk eens of alle pinnetjes nog recht zitten en de kabel overal goed in gaat.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 23:22
Op maandag 12 februari 2001 10:50 schreef richie86 het volgende:
voor 7,50 heb je een nieuwe...:)
doe mij er dan maar 1
over het algemeen zijn die ouwe krengen toch zo rond de 30 piek :(

-typo-

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Op maandag 12 februari 2001 11:17 schreef -ScuL- het volgende:

doe mij er dan maar 1
over het algemeen zijn die ouwe kregen toch zo rond de 30 piek :(
Hij bedoelt het kabeltje en niet de drive!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-05 23:22
mijn fout, niet goed gelezen :)
ik heb nog een stuk of 5 reserve kabels :P

-damn wat een typos-

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem gehad, bij mij kwam het doordat de nieuwe FDD's niet op de oude mobo's passen.

Dus een oude FDD paste wel (gewoon uit een 486 gehaald)

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hetzelfde gehad, bij mij was de oplossing een nieuwe FDD-kabel(terwijl de oude kabel wel gewoon werkte in andere pc).
Pagina: 1