Kan NAS niet benaderen via netwerkomgeving alleen via FTP

Pagina: 1
Acties:
  • 1.601 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-08 12:09

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Hallo,

Heb een MS-Tech LU373N (NAS) aangesloten op de pc.
Nu kan ik hem via firefox/iexplorer gewoon benaderen via het ip-adres of de naam van de schijf. Echter dan kom ik alleen in het Setup Menu terecht en niet op de HD zelf.

Via FTP in verkenner kan ik de schijf wel benaderen en er bestanden uploaden en downloaden. Echter ik wil de schijf kunnen benaderen via "mijn netwerklocaties" zodat de schijf echt als externe HD gezien wordt en ik er dus direct vanaf kan lezen (bijv. film afspelen).

De NAS wordt herkend in mijn netwerk, hij staat daar als "storage" tussen.
Maar wanneer ik erop dubbelklik om hem te openen krijg ik de foutmelding dat
de storage niet toegankelijk is en dat ik niet de juiste machtiging zou hebben.. ?

Maar voor zover ik weet kan ik in het setupmenu niets daarover invoeren.
Wel een inlognaam (en wachtwoord maar dat staat uitgevinkt), maar er wordt niet naar een inlognaam gevraagd, verkenner geeft direct deze foutmelding.

Wie heeft ervaring met NAS' en heeft een idee wat mijn probleem veroorzaakt??

Alvast bedankt!

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Even aanvulling:

Er staan bestanden op de NAS, die heb ik er via FTP op gezet, deze kan ik dan niet meer op delen zetten, dat ondersteunt de NAS niet. Wanneer ik op de pc de bestanden al op delen instel en dan verplaatst naar de NAS kan ik nog steeds niet via netwerkverbindingen de NAS benaderen.. Nog steeds foutmelding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:19
Je zegt niks over wat er gebeurt als je hem via de gewone windows explorer benaderd (dus \\192.168.1.xxx). Wat zegt hij dan?

Edit:. Sorry, verkeerd gelezen. Dit had je al geprobeerd. Ik denk dat je eerst een Share aan moet maken in je webinterface (Setup Menu). Als er geen share is, zal explorer ook niks vinden.

Wat jij probeert, eerst de bestanden delen op je eigen computer, en dan via FTP overzetten, en er dan vanuitgaan dat ze nog steeds gedeeld zijn, dat gaat niet werken. Je moet een map op de NAS delen (sharen). Moet ergens in je setup menu zitten, zoals gezegd.

[ Voor 73% gewijzigd door s441558 op 02-10-2007 15:31 ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
OK, dan moet ik dus echt een losse map op de NAS zetten en deze moet zelf al shared zijn...
Ik zal eens kijken hoe dat omschreven staat in het setup menu.. Heb namelijk iets zien staan van PUBLIC, en die heb ik ook aangemaakt, maar weet niet zeker of ik dat enabled heb staan.

Wordt dat niet Samba FTP genoemd? Ben nu op het werk, en kan dus niet kijken in het boekje.

Dat doe ik vanavond direct even..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
Marty__Mouse schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 17:06:
OK, dan moet ik dus echt een losse map op de NAS zetten en deze moet zelf al shared zijn...
Ik zal eens kijken hoe dat omschreven staat in het setup menu.. Heb namelijk iets zien staan van PUBLIC, en die heb ik ook aangemaakt, maar weet niet zeker of ik dat enabled heb staan.
Ja, je moet in je webinterface een shared folder maken. Ik kan de handleiding niet vinden, dus ik kan je niet vertellen hoe dat moet.
Wordt dat niet Samba FTP genoemd? Ben nu op het werk, en kan dus niet kijken in het boekje.

Dat doe ik vanavond direct even..
Ff simpel gezegd: Samba is een linux/unix onderdeel dat op je NAS draait en ervoor zorg dat je mappen kan delen over het netwerk met andere PC's. FTP zorgt ervoor dat je je bestanden kan benaderen vanaf computers buiten je eigen netwerk, dus bv vanaf je werk/school (via ftp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord, het wordt me een stuk duidelijker zo!!

Dus Samba moet ik dus enablen om de mappen te kunnen benaderen.
Zal er morgenavond even voor gaan zitten, nu is het me te laat.. ;)

De handleiding staat wel op de MS-tech site maar is alleen te vinden met de Deutsche interface.. :s
Wellicht alleen in Duitsland geleverd.. Komt ook bij Gistron vandaan, hier vlakbij net over de grens.

Overigens is de handleiding wel Duits/Engels, maar dus niet met de Engelse interface te vinden.

Maargoed, ik ga er morgen aan werken, bedankt zover!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Nou, ik heb vanalles geprobeerd maar ik kom er niet uit, ik wordt in explorer onder netwerk omgeving gewoon niet toegelaten op de storage, terwijl ie er dus wel tussen staat.

Ik heb nu Samba op de NAS aangezet en een publieke map gemaakt, maar ook dat helpt helaas niets..

De handleiding is toch niet te vinden op de site van MS-tech, dacht dat ik hem daar vandaan hem, maar hij stond op de driver-cd.

Omdat deze nogal groot is heb ik alleen de engelse pagina's opgeslagen en geupload via RS:

http://rapidshare.com/fil...S-Tech_LU-373N_manual.pdf

(Absoluut geen virus of andere shit, puur de handleiding in het engels)

Wie kan mij helpen n.a.v. de handleiding, want ik kom er echt niet uit...

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Welke windows draai je op je pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
Het is wel een hele gebrekkige handleinding vol met vertaalfouten. Maar ontopic: Zitten de PC en de NAS wel in dezelfde netwerk range. Oftewel, wat is je ip van je PC en van je NAS. Deze moeten beide bijvoorbeeld in de vorm van 192.168.1.x zijn, (vul voor x een willekeurig getal in, x moet voor de PC anders zijn dan voor de NAS uiteraard). Zo niet, dan moet je ff een vast IP adres instellen (static IP) in dezelde range als je PC. Bij networkmask moet je hetzelfde als op je PC instellen (255.255.255.0 meestal).

Post anders ff je IPadres en overige netwerkinfo van je PC (via het commando ipconfig /all in de commandprompt). En daarnaast ook je instellingen van je NAS (met name je IPadres, Group Name, maar hoe meer info, des te beter natuurlijk).

De "group name" van je NAS moet hetzelfde zijn als de Workgroup in Windows. (Vind je ook met ipconfig /all).

[ Voor 59% gewijzigd door s441558 op 04-10-2007 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Duurde even voordat ik ff wat tijd heb gevonden om weer het een en ander te proberen.

De IP-adressen van zowel de pc als de NAS liggen inderdaad allebei in dezelfde range.
(192.168.1.100 en 192.168.1.101)

Als ik het goed heb wordt dat al geregeld door de DHCP server van de Linksys router/switch.

Ook het subnetmask van pc en NAS zijn het zelfde (255.255.255.0)

Ze zijn beide opgenomen in dezelfde werkgroep (HOME)

Dat is ook het gekke, ik zie de storage wel staan in verkenner onder netwerklocaties -> volledig netwerk -> microsoft windows-netwerk -> -> -> storage + pc

Dus ze staan beide in het netwerk, maar zodra ik de storage aanklik krijg ik de foutmelding.

Overigens heb ik mbv de Sambaserver een gedeelde map gemaakt, maar ook dat heeft geen invloed..

Het gekke is ook dat ik de firmware niet kan updaten.. Dit werkt dmv vanuit het setup menu (bereikbaar via het ipadres om te typen in firefox) een bestand aan te wijzen van je hd om te uploaden en de firmware te flashen.. Maar zodra ik het bestand aanwijs, vraagt ie een bevestiging of ik wil flashen, ik klik ja.. Maar na een poosje krijg ik een time-out melding van firefox..

Het lijkt dus wel alsof de NAS gewoon niet goed is.. Tenminste, ik heb niet het idee dat ik nou iets heel erg fout doe.. :?

De handleiding is inderdaad erg onduidelijk en erg slordig getyped, je kan echt lezen dat iemand dat even snel heeft vertaald van Duits naar Engels, en dan direct meetypen.. Slordig.. Maar vooral te weinig info, zeker voor een Noob als mijzelf..

Ik nog maar eens een mailtje sturen naar MS-tech, maar zit nog steeds te wachten op antwoord van mijn eerste mail.. Ook niet echt netjes, al bijna een week geleden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marty,

Onderstaande link werkt niet. Heb je miscchien een ander link of kan je mij de handleiding toesturen.

gr.
minier78
Marty__Mouse schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 00:41:
Nou, ik heb vanalles geprobeerd maar ik kom er niet uit, ik wordt in explorer onder netwerk omgeving gewoon niet toegelaten op de storage, terwijl ie er dus wel tussen staat.

Ik heb nu Samba op de NAS aangezet en een publieke map gemaakt, maar ook dat helpt helaas niets..

De handleiding is toch niet te vinden op de site van MS-tech, dacht dat ik hem daar vandaan hem, maar hij stond op de driver-cd.

Omdat deze nogal groot is heb ik alleen de engelse pagina's opgeslagen en geupload via RS:

http://rapidshare.com/fil...S-Tech_LU-373N_manual.pdf

(Absoluut geen virus of andere shit, puur de handleiding in het engels)

Wie kan mij helpen n.a.v. de handleiding, want ik kom er echt niet uit...

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:42
ahum
foutje

[ Voor 84% gewijzigd door benedictuz op 19-01-2009 18:33 ]

Pagina: 1