Lacie externe disks; welk merk en openschroeven?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.025 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
MediaMarkt heeft een tweetal externe LaCie harddisken in de aanbieding; een 500Gb 'desktop' uitvoering voor 99eu en een 160Gb (2,5"?) uitvoering voor 79eu. Vind ik niet duur.

Ik ben op zoek naar 2 interne exemplaren van, je raadt het al, 160Gb voor m'n laptop en een 500Gb voor m'n desktop.
Dit is voor mij goedkoper dan losse disks aan te schaffen (een 160Gb, 2,5" = 75euro en een 500Gb 3,5" vanaf 92euro) dan heb ik dus voor een paar euro (4+) 2x een hele nette behuizing.

Een aantal vraagjes, hopelijk weet iemand hier meer over deze jongens.....
Ten eerste welk type harddisks zit er in? SATA? Merk/type?
Ten tweede; zijn die behuizingen redelijk open te maken om de interne disk eruit te halen en ze (later) te gebruiken voor een andere disk?
Over juist deze twee disks is geen info op de Lacie site; geen specs, niet eens deze modellen worden vermeldt......

Dit is het 160Gb, 2,5"model:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/lacie160.jpg

Dit is het 500Gb 3,5" model:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/lacie500.jpg

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
ik heb recent zelf een Lacie 500 GB externe schijf gekocht met simpele USB aansluiting. Is wel het Porche design (meer plastiek dan wat anders, maar eveneens voor 99 euro). Volgens HD tune zit er een samsung HD500LJ schijf in. Dat zou een SATA schijf zijn met 8Mb cache.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik denk dat het type schijf in die dingen per week verschillend kan zijn, afhankelijk waar ze toevallig een partijtje goedkope schijven konden inkopen. Ik heb zelf 2 van die Porsche schijven van 250GB en in de ene zit een Seagate en in de ander, die ik een paar maanden later heb gekocht, een WD schijf.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Mooie tip man van die 160GB'er! Leuke prijs en past qua design perfect bij m'n Zepto'tje! Thanks!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• kaajee
Ik heb zelf laatst van een collega ook een zilverkleurige Porsche design onder ogen gehad, daar zat ook een Samsung HD500LJ SATA schijf in....hmmmm....dan wellicht maar gewoon kopen en zelf gaan kijken.
'T zal nowadays toch wel allemaal SATA zijn neem ik aan?
En iemand ervaring met het 'openschroeven' van die dingen? Mn. die 2,5 inch?

Mag je bij MM eigenlijk binnen 7 dagen zonder gezeur ruilen en dan je geld terug krijgen?

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
kaajee schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:50:Mag je bij MM eigenlijk binnen 7 dagen zonder gezeur ruilen en dan je geld terug krijgen?
Niet als die al geopend zijn waarschijnlijk :P

• kaajee
Tofu schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:45:
[...]
Niet als die al geopend zijn waarschijnlijk :P
Nee, maar zonder ze te openen kun je ook prima ontdekken wat er in zit hoor...... :9

Enfin, ik heb ze beide gekocht. De zwarte (plastic) uitvoeringen dus en er zit in:

De 160Gb 2,5"variant:
Toshiba Hard Drives HDD2D60 160GB 5400RPM 2.5" SATA
HD160GB 5400RPM 8MB SATA, 12ms seek time, 9.5 mm height,
300 MB/sec transfer rate. Manufacturer: TOSHIBA.
Manufacturer Part Number: HDD2D60

En de 500Mb 3.5" desktop variant:
Samsung SpinPoint T166 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300, HD501LJ

Prima spul dus. Ik ga de 2,5"in m'n laptop inbouwen. De 80Gb die daar uitkomt gaat in de LaCie behuizing. Dus voor niets een 2,5" behuizing.

De 500Gb ga in m'n HTPC gebruiken en heb ik dus voor niets een SATA-USB2 externe behuizing, altijd handig...

Garantie is een punt, maar het uithalen gaat zo makkelijk en zonder stickers verwijderen etc. dat ik daar ook nog wel mee weg kom mocht het nodig zijn...... :)

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-01 16:05
Waar moet je de schroevendraaier zetten om 'm open te krijgen. Kan iemand een foto plaatsen of zijn ervaring delen? Klopt het dat het dan makkelijk is om een andere harddisk (in mijn geval kleinere) terug te zetten en de doos weer te sluiten? Dan plaats ik de 500GB in mijn NAS en een 250GB in de LaCie.

Edit: Sorry, al meer info gevonden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1246397///lacie

[ Voor 24% gewijzigd door Bolukan op 03-10-2007 22:03 ]

• kaajee
Bolukan schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 22:01:
Waar moet je de schroevendraaier zetten om 'm open te krijgen. Kan iemand een foto plaatsen of zijn ervaring delen? Klopt het dat het dan makkelijk is om een andere harddisk (in mijn geval kleinere) terug te zetten en de doos weer te sluiten? Dan plaats ik de 500GB in mijn NAS en een 250GB in de LaCie.

Edit: Sorry, al meer info gevonden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1246397///lacie
Welke schijf heb je dan? Die zwarte versie uit de TS? Of de zilveren Porsche design?

[ Voor 4% gewijzigd door kaajee op 04-10-2007 10:18 ]

• Volvo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik ben benieuwd of de zwarte 500GB ook een auto power off heeft als je de pc uitzet? Of blijft hij draaien?
Ik kom hierop omdat het lijkt alsof hij aan de achter komt geen schakelaar heeft zoals mijn 250GB Porche design. En deze vergeet ik nog wel eens uit te zetten.
De Western Digital MyBook heeft dit en dat werkt erg prettig.

• Bolukan
@kaajee: Hij is zwart.

• kaajee
Ok, die heb iki idd ook. Heb je em inmiddels al open gekregen?

Aan/bij 1 zwarte achterkant/zijkant zie je 2 lipjes/'openingekjes'/spleetjes zitten, hier een beetje invrotten met een kleine schroevendraaier. Dan kun je dit klepje wegschuiven (naar onder) als het ware. Dan heb je dus een doos/case met 1 open zijkant. Vervolgens kun je het hele (grote) omhulsel (de case zelf eigenlijk) weg schijven en zo het bij het binnenste van de LaCie komen.
Tot dit punt heb je dus nog geen schroef hoeven (los)draaien.....
Vervolgens spreekt het voor zich hoe je hier de harddisk zelf uit kan helen.......

&
Volvo schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:29:
Ik ben benieuwd of de zwarte 500GB ook een auto power off heeft als je de pc uitzet? Of blijft hij draaien?
Ik kom hierop omdat het lijkt alsof hij aan de achter komt geen schakelaar heeft zoals mijn 250GB Porche design. En deze vergeet ik nog wel eens uit te zetten.
Nee, dat heeft ie niet (maar als je hem niet gebruikt, dus idle, verbruikt ie nauwelijks wat)

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-10-2025
Volvo schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:29:
Heb hem gisteren ook maar gehaald bij de mm. Maar hij gaat bij iig niet automatisch uit als ik mijn pc uit zet. Hij blijft gewoon vrolijk draaien totdat de stroom eraf gaat!

• Bolukan
Ik ga het van het weekend proberen... Thanx

• brehloi
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-02 09:05
Ik zie dat de 500 GB schijf bij de paradigit even duur is. Daarnaast hebben ze ook een 500 GB porsche-design voor €110. Klopt het dat deze behuizing van metaal is, en die andere van plastic?

Die 500 GB porsche heeft overigens een ventilator, in tegenstelling tot alle andere porsche modellen. Kan iemand me vertellen of die 500GB niet-porsche van de mediamarkt ook een ventilator heeft?

• kaajee
brehloi schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 14:25:
Ik zie dat de 500 GB schijf bij de paradigit even duur is. Daarnaast hebben ze ook een 500 GB porsche-design voor €110. Klopt het dat deze behuizing van metaal is, en die andere van plastic?
Ja, zwarte is plastic (Porsche is 'metaal' en kost bij MM btw 109eu)
brehloi schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 14:25:
Die 500 GB porsche heeft overigens een ventilator, in tegenstelling tot alle andere porsche modellen. Kan iemand me vertellen of die 500GB niet-porsche van de mediamarkt ook een ventilator heeft?
Nee de zwarte heeft geen ventilator.....

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 12:14

Haan

dotnetter

Bedenk trouwens wel dat je nu hoogstwaarschijnlijk geen garantie hebt op de hardeschijven, tenzij je de behuizing zonder sporen open en dicht kan krijgen. Kan voor die paar euro dat het scheelt best vervelend zijn als zo'n schijf kapot gaat.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Bolukan
Verwisselen van de harde schijf met het exemplaar van mijn NAS is vanmiddag succesvol gebeurd. Appeltje eitje! Garantie van de LaCie is daarmee vervallen, maar daar zit ik niet mee. Op 1 van de schroefjes zit nog een stickertje dat voor de garantie heel moet blijven.

• kaajee
Bij mij zaten/zitten er geen stickertjes, zoals al eerder vermeld, ik krijg ze er, indien nodig, 'onbeschadigd' wel weer in. Dus heb de gok genomen....

btw ik zag dat ze nu ook bij Computerland voor dezelfde prijzen (79 en 99) staan.......nog steeds een goeie deal denk ik. Of je ze nu eruit haalt en los gaat gebruiken of als externe disk......

• Zeddicius
  • Laatst online: 19-02 11:37

Zeddicius

Conscience do cost

Ik heb afgelopen vrijdag de 500Gb variant gekocht, en ik ben tot nu toe erg tevreden.

Alleen heb ik geen ervaring met externe schrijven (dit is mijn eerste) en het valt me op dat de behuizing vrij warm wordt. Is dit normaal?
En zo ja, kan het kwaad als de disk dan altijd aan staat als mijn pc aanstaat? Ik heb liever niet dat het boeltje te warm wordt, wat schadelijke gevolgen heeft zeg maar :)

Ik hoop dat julie mijn vragen kunnen beantwoorden, bvd

• kaajee
Zeddicius schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 01:48:
Ik heb afgelopen vrijdag de 500Gb variant gekocht, en ik ben tot nu toe erg tevreden.

Alleen heb ik geen ervaring met externe schrijven (dit is mijn eerste) en het valt me op dat de behuizing vrij warm wordt. Is dit normaal?
En zo ja, kan het kwaad als de disk dan altijd aan staat als mijn pc aanstaat? Ik heb liever niet dat het boeltje te warm wordt, wat schadelijke gevolgen heeft zeg maar :)

Ik hoop dat julie mijn vragen kunnen beantwoorden, bvd
Ja hoor, geen probleem. Die dingen zijn uitvoeriger en langduriger getest dan jij ooit zult meemaken.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

In de trent van "kopen-en-openschroeven", bij Snogard.de hebben ze de WDH1U10000E My Book voor 229 euro. Zou het mogelijk zijn dat western digital een ander merk hardeschijf zou gebruiken in hun eigen producten? Zo niet dan is de enigste schijf die daar in kan zitten namelijk de WD10EACS die los nu 299 euro kost bij hun (in NL 250 euro).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• wols
  • Laatst online: 11-10-2024
wat dat porsche design betreft, dat is net zozeer van plastiek. Het feit is dat er aan de voor en achterkant een plaatje aluminium tegen geplakt is en de onderkant is van metaal. Maar zoveer ik weet is mijn 500GB lacie porsche schijf op boven en zijkanten nog altijd van plastiek. De Ventilator waar sommige van spreken, heb ik zelf niet. er zijn wel ventilatiegaten aan onder en rechterzijkant.

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12-2025

itsgreen

Large and in charge

In de aard van dit topic heeft paradigit een TB externe harddisk van Lacie voor 199 euro. Geen slechte deal voor een TB hardeschijf.

Is er ook geen garantie bij de orginele hardeschijf bouwer te halen?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

itsgreen schreef op zondag 25 november 2007 @ 00:42:
In de aard van dit topic heeft paradigit een TB externe harddisk van Lacie voor 199 euro. Geen slechte deal voor een TB hardeschijf.

Is er ook geen garantie bij de orginele hardeschijf bouwer te halen?
Nee want de gebruikte schijven zijn OEM, wat betekend dat je geen garantie krijgt via hun maar via LaCie. Wat die externe terabyte drive moet je even opletten dat het geen 2x 500gigger is want dan is 200 euro een normale prijs.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:30
Ik heb een Afbeeldingslocatie: http://www.fotokonijnenberg.nl/images/content/klein/23717.jpg en daar zit een Samsung in.
Alleen spijtig dat er geen pootjes/kussentjes op de onderkant zitten, die behuizing staat al vol krassen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Malantur schreef op zondag 25 november 2007 @ 13:31:
Ik heb een [afbeelding] en daar zit een Samsung in.
Alleen spijtig dat er geen pootjes/kussentjes op de onderkant zitten, die behuizing staat al vol krassen.
Pff.
Da's dezelfde behuizing als de Sweex 2,5" :
http://www.sweex.com/ST010
pricewatch: Sweex ST010 (2.5", IDE, USB 2.0, Zilver, Voeding)

Hoeveel moet je extra betalen voor dat LaCie stickertje? :P

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 25-11-2007 17:27 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

De lacie Porche design heeft ook een usb/firewire uitvoering.
Hier zitten 2 firewire aansluiting achterop. Is dit voor het doorverbinden van apparaten?
Dat je bijvoorbeeld een tweede disk of een camcorder op de disk aansluit en de disk weer op de computer?
Ik kan er niets over vinden op de site van Lacie.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37

franssie

Save the albatross

ronny schreef op maandag 26 november 2007 @ 14:00:
De lacie Porche design heeft ook een usb/firewire uitvoering.
Hier zitten 2 firewire aansluiting achterop. Is dit voor het doorverbinden van apparaten?
Dat je bijvoorbeeld een tweede disk of een camcorder op de disk aansluit en de disk weer op de computer?
Ik kan er niets over vinden op de site van Lacie.
yep - zo werkt firewire, je kan doorlussen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Mijn collega heeft eentje gekocht voor 79, volgens windows zit er een HD501LJ in.
Dus opengemaakt die kast en in de PC gebouwd.

Ging vandaag even bij de MediaMarkt langs om te kopen en potverdorrie zat een Seagate schijf in.

Bij het kopen even op het SN letten. Beginnend met 114 = Samsung, 118 = Seagate.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-02 22:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is die samsung disk dan zoveel stiller of heeft ie meer cache?
Je zou hem misschien nog kunnen ruilen.
Pagina: 1