Toon posts:

Een schokje van mijn nieuwe Apple keyboard

Pagina: 1
Acties:
  • 553 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Tja, titel lijkt me duidelijk toch :) ?

Ik krijg af en toe een klein schokje (niks schokkends...) van mn nieuwe Apple toetsenbord. Ik heb de kabelversie, dus met numeriek.

Hebben meer mensen hier last van? Is er wat aan te doen?

• Robain
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
heb je toevallig een dik tapijt of veel wollen truien o.i.d. ??

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Een kabel aan je pols hangen naar de centrale verwarming toe?
Is je stopcontact geaard? Anders zou ik gewoon even terug naar de winkel stappen, dit hoort iig niet!

Verwijderd

Topicstarter
kachel staat aan, ik rij wel veel heen en weer met de burostoel, op mijn dikke plastic vloerbeschermer....Ik denk ook al aan statische electriciteit, maar daar zullen ze bij Apple toch wel rekening mee gehouden hebben?

Ik heb geen geaarde stopcontacten hier in de kamer overigens.

edit: een klein experimentje: als ik mijn voeten (zonder schoenen) op de verwarmingsbuis onder t buro leg en ik raak het metaal van t toetsenbord aan voel ik een stroompje! LOL

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 22:21 . Reden: experiment gedaan ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Toevallig je iMac nog ergens anders aan gekoppeld? Zoals bijvoorbeeld je stereo die ook aan je TV zit gekoppeld die aan een antennekabel vol lekstroom hangt? Dat is bij mij de boosdoener van dit soort ongein :)

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:28
Sluit je iMac eens aan op een geaard stopkontakt!! (of lees de handleiding...) anders staat er gewoon 110V AC gemiddeld op.... En hier kunnen ze bij apple niks aan doen, hier hebben alle apparaten met schakelende voedingen die fatsoenlijk ontstoord zijn (zodat je nog tv kan kijken) last van: je sluit een nuldraad en 220V AC fasedraad aan, als dan de aarde ontbreekt zal de behuizing ergens in het midden zweven (vandaar die 110V), overigens is dit niet zo gevaarlijk omdat bij belasting deze direct inzakt (weinig stroom dus..). Ook is de antenneaansluiting niet de 'boosdoener', deze is gewoon geaard, maar als je deze aanraakt en de kast dan zit je wel precies tussen aarde en die zwerfspanning op de kast ;) Het is ook een redelijke spanning die je voelt, niet stroom of zwerfstroom anders zou je hier niet meer gepost hebben :+

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 15:45
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:20:
edit: een klein experimentje: als ik mijn voeten (zonder schoenen) op de verwarmingsbuis onder t buro leg en ik raak het metaal van t toetsenbord aan voel ik een stroompje! LOL
Hier heb ik ook wel eens last van gehad, alleen dat 10 keer zo hard.
Als ik m'n toenmalige systeemkast vasthad, en ik tikte de verwarmingsleidingen aan, kreeg ik een serieus dikke schok, wat echt niet fijn voelde.. Zal wel een beetje op hetzelfde neerkomen..

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
heb ik ook. Ik heb kabeltje van tobo (metaal) naar mijn verwarming gemaakt, anders werkt 't niet. Lelijke oplossing, maar om elke keer schok te krijgen..

|>

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• Jorijn
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2024
Volgens de USB standaard is USB dus niet geaard, dus ik volg niet direct wat aarding van de computer zou kunnen oplossen.

Ik ontvang vrijdag of de maandag erop ook het nieuwe Apple Toetsenbord en ik ben ook de trotse eigenaar van een on-geaard stopcontact in de kamer. Ik zal mijn bevindingen laten weten.

PSN: Jorijnn

• Blaxje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik heb dit probleem een weekje met mijn MBP gehad. Naar vanalles gezocht om het te stoppen, stekkerdoos vervangen, MacBook anders gepositionerd, niks werkte. Uiteindelijk bleek ik degene te zijn die een statische lading had (wtf?)

Verwarming aangeraakt, ketel aangeraakt > weg probleem. Sindsdien nooit last van gehad.

• base_
USB heeft wel degelijk een 'ground' aansluiting, alleen is deze niet als aarde voor de pc bedoeld, wel voor het toetsenbord. usb pinout:

Pin Name Cable colour Description
1 VCC Red +5V
2 D− White Data −
3 D+ Green Data +
4 GND Black Ground <- hee aarde ! ;)

Voor de afscherming en aarding van de behuizing wordt vaak de metalen 'jacket' van de usb aansluiting gebruikt, deze is meestal ook geaard maar staat los van de signaal aarde.
Nog een andere tip: als je de aarde van de stekker of de behuizing van de pc aan de verwarming knoopt heb je een redelijke kans dat de aardlekschakelaar ooit afslaat bij inschakelen

Verwijderd

Topicstarter
@ base_ : ik heb hier geen geaard stropcontact. Oud huis. Dus dat is geen optie. Handleiding....lijkt me niet nodig, ik ben geen newbie.

Wat betreft mijn vraag: Het kwam pas voor toen ik dit metalen toetsenbord aansloot, eerder had ik bij het oude mac tb nergens last van. Ik dacht logischerwijs dat t door t metaal kwam.

In elk geval weet ik wat te doen: Niet de kachel aanraken tijdens t werken op mn iMac :)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Is het niet gewoon hetzelfde princiepe als een schokje krijgen wanneer je een autodeur dicht doet?

Ik weet geen reet van natuurkunde/scheikunde so don't kill the messenger ;)

Zelf heb ik het een aantal keer gehad bij roltrappen. Erg irritant, ongeveer 10x zo 'zwaar' als wanneer je een autodeur dicht doet.

• base_
@lombdude: dat over die handleiding slaat meer op het feit dat niemand rekening houd met het feit dat een pc (of imac) op een geaard stopkontakt aangesloten hoort te worden en is dus niet persoonlijk bedoeld ;) Dat je stroom krijgt van het toetsenbord komt dus idd doordat het metaal met de aarde van de pc verbonden is :(

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:02:
@ base_ : ik heb hier geen geaard stropcontact. Oud huis. Dus dat is geen optie. Handleiding....lijkt me niet nodig, ik ben geen newbie.

Wat betreft mijn vraag: Het kwam pas voor toen ik dit metalen toetsenbord aansloot, eerder had ik bij het oude mac tb nergens last van. Ik dacht logischerwijs dat t door t metaal kwam.

In elk geval weet ik wat te doen: Niet de kachel aanraken tijdens t werken op mn iMac :)
Oud huis maakt niet uit, ik had op mijn kamer ook geen ge-aard stopcontact, maar ik het een aardedraad getrokken vanuit de badkamer, dat kon omdat die op de zelfde groep zat en de boel op de groep met rijgdozen aan elkaar hangt (aardedraad hield op in de badkamer).

En als het toch ge-aard is kan je alsnog schokken krijgen, omdat je zelf niet ge-aard bent en het toetsenbord via de computer wel ge-aard is (denk maar aan het metaal aan de buitenkant van de USB stekker). Brings back memories naar werk waar ik ook flinke schokken kreeg doordat ik over rubber kabels moest lopen nadat ik uit een nylon stoeltje opstond :X (en rare tekens in een display waar ik wat mee moest doen)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• base_
@resistor: had ik vroeger bij mijn ouders ook gedaan, aardedraad van badkamer getrokken... (voor mijn vendex XT 8086 @ 8MHz met 640kb geheugen....(!))

• Cain69
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2024
Dit klinkt eerder als een Vloek.
Neem net als Borat een potje met zigeuner tranen en weg zijn al je zieken zorgen :P!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Cain69 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 01:44:
Dit klinkt eerder als een Vloek.
Neem net als Borat een potje met zigeuner tranen en weg zijn al je zieken zorgen :P!
Anders kick je even niet een oud topic met een zinloze opmerking 8)7

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Damn, krijg nu regelmatig schokken van 't aluminium toetsenbord. Met alle statische elektriciteit nu! Waaah! Ik wil geen kabeltje van 't aluminium naar de verwarming! Zal een lang koperdraadje worden om dat goed weg te werken.... :P

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
Ik kreeg wel altijd schokken van een Coolermaster Alu keyboard maar van het Apple Alu keyboard niet. Daar ben ik wel blij mee want ik krijg al genoeg schokken op een dag (autoportieren, deurknoppen, enz, enz...).

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Om een 3 maanden oud topic te kicken met een "ik ook" reacties is wat zinloos :z Op slot dus.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.