Toon posts:

RAID 5 set vervangen voor grotere disks (MSA500)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi Folks,

Momenteel hebben wij een SAN (HP Storageworks MSA500) draaien met daarin een RAID5 config van 6x 72GB. Omdat we tegen storage capaciteits problemen aanlopen hebben we besloten de 6x72 GB te vervangen voor 6x300Gb disks.

Nu wil ik graag weten of iemand ervaring heeft met een soortgelijke ervaring op een MSA 500 of kan iemand mij tips geven waar ik op moet letten en hoe dit het beste aan te pakken zonder enig risico op dataverlies? We hebben uiteraard volledige backups van de data, echter draaien we ook VM's (via ESX server) op het SAN.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Greetz.....

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Geen ervaring met jouw hardware maar er zijn wel een aantal algemene regels. Je kunt 1 voor 1 die schijven eruit trekken en de controller de array laten rebuilden iedere keer. Geen idee alleen of je daarna ineens de extra ruimte kunt gebuiken, dit verschilt per controller. Beste wat je kunt doen is de boel backuppen volledig en opnieuw beginnen met een verse array. Dit is ook de snelste optie. Let wel op dat de 300gig schijven ook ondersteund worden, alhoewel dit me niet meteen een probleem lijkt met de gebruikte hardware.

Volgens mij kon je toch met ESX die VM's verplaatsen naar een andere server terwijl ze nog draaide? Of was dat een andere VMware techniek?

[ Voor 11% gewijzigd door Dukey op 01-10-2007 23:17 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reaktie!

Ik denk idd zelf ook dat het beter is om een backup te maken en dit later te restoren, is ook wel de veiligste manier ja.
De 300gigs worden idd ondersteund door de MSA, dat is geen probleem.

Klopt de Vm's kan ik gewoon overzetten naar een ander LUN, dit kan via Vmotion of je kan dit ook handmatig doen.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als het goed is gebruikt de MSA dezelfde 'technieken' als de PCI* SMART Array controllers. Dit houd in dat je inderdaad de disks een voor een kunt vervangen, laten rebuilden, volgende disk erbij en aan het einde de array expanden. Echter zul je indien je de nieuwe ruimte niet als nieuwe partitie wil gebruiken, maar bij de huidige wilt toevoegen toch echt een probleem krijgen als de disk actief in gebruik is. Net zogoed weet ik niet hoe goed windows omgaat met in ene groter geworden disks.
Denk trouwens dat er meer dan 5 disks in die MSA passen toch (14 denk ik?). Gewoon de nieuwe disks erbij plaatsen lijkt me inderdaad een handiger oplossing.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Kippenijzer schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 13:42:
Echter zul je indien je de nieuwe ruimte niet als nieuwe partitie wil gebruiken, maar bij de huidige wilt toevoegen toch echt een probleem krijgen als de disk actief in gebruik is. Net zogoed weet ik niet hoe goed windows omgaat met in ene groter geworden disks.
Ik kan vermelden dat zowel XP als Vista (en dus Server 2003 en Server 2008) geen probleem hebben met groter wordende disks (wellicht dat een reboot benodigd is). Verschil tussen XP en Vista is, is dat je in XP de partities niet kunt vergroten (je kunt bij een dynamische partitie wel stukken aanplakken). Bij Vista is het nu wel mogelijk standaard partities te vergroten en te verkleinen terwijl de machine draait.

Geen idee of de TS trouwens windows draait, dat terzijde.

[ Voor 5% gewijzigd door Dukey op 02-10-2007 13:52 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

'Wellicht een reboot benodigd'.
Ik neem aan dat als downtime geen issue was de TS dit niet zou vragen, vandaar ook dat ik het aangaf. Linux kan het iig zonder problemen zonder downtime zover ik weet :)
Pagina: 1