[HD] Windows start traag op,verse instal

Pagina: 1
Acties:

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06-2025

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Wie kan mij vertellen wat het probleem met deze schijf is:

Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/291/hdtunebenchmarkmaxtor6gju2.th.png

Grafiek Links boven is de harde schijf met de jumper verwijderd.
Grafiek Links onder is de harde schijf met jumper af fabriek.
Alle andere windows zijn van instellingen van links boven.
Errortest met HDtune 2.54 gaf geen foute sectors en health status was ok.
Primaire partitie is 22 GB NTFS en dit is ook de enigste partitie.

Verdere info:

XP Pro SP2 + alle updates
Giga-byte GA-P35-DQ6
E6750
1 GB OCZ 6400 DDRII (zou eigenlijk 2 moeten zijn in DC)

Na een verse install (nieuwbouw PC) heeft hij 2 dagen goed gedraaid, op de derde dag kwamen er BSOD's en wou windows niet meer opstarten. Paar keer opnieuw windows proberen te installeren maar dit mislukte iedere keer doordat bepaalde bestanden niet gekopieerd konden worden.
Ook traden er BSOD's op tijdens install.
Na onderzoek bleek dit dus aan 1 latje geheugen te liggen en windows kon dan ook zonder fouten geinstalleerd worden na verwijdering van het foutieve latje.

Na install bleek dus de PC traag op te starten, kan zo'n 25-35 sec duren, wat eigenlijk dus niet zou moeten kunnen met een verse install.
(tijdens herinstallatie problemen een stuk of 10 keer de schijf met verschillende grotes partities ( altijd boven 20GB ) geformateerd tot deze uiteindelijke 22 GB NTFS)

Defragmentatie aan de slag laten gaan, CCleaner erover heen en register opgeschoond maar dit wou niet baten.

Na verder onderzoek richting instellingen van de HD (apparaatbeheer e.d.) bleek dat de HD op PIO draaide. Dit heb ik gereset door de drivers voor de IDE kanalen te verwijderen en dit heeft ook geholpen mbt het veranderen van het overdracht protocol, maar nu draaid de HD dus op DMA5 terwijl hij volgens mij op DMA6 ( Sata II ??) zou moeten?

De DMA4 is van de DVDRW.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat deze grafiekken vertellen.

BVD voor de reacties.

PS. hij is wel iets sneller geworden met opstarten na verwijderen van HDjumper maar duurt nu nog een goede 20 sec.

PPS: zoeken naar HDtune laat mij een topic hier op GoT zien en de paar grafieken die ik heb gezien van niet-raid/raptorschijven laten over het algemeen een redelijk geleidelijke grafiek zien

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Check je schijf eens met een "deftige" tool op problemen: Powermax oid.
Het zou wel eens kunnen dat je hdd stuque is (gegaan).

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Net even ShortDST gedraaid met Seatools (powermax vervanger?) en deze was pass. Ga op een later tijdstip nog even uitgebreidere tests draaien.

Tussentijdse suggesties worden gewaardeerd.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Heb je ook al andere kabels geprobeerd?

Instagram / YouTube

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Yep, verschillende bijgeleverde Sata kabels gebruikt en ook verschillende Satapoorten. De test links onder is gedaan op een andere poort dan links boven.