Toon posts:

os booten van externe usb-schijf zonder usb-boot-bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een laptop gekregen zonder harddisk.
Hier kan ik bvb ubuntu mee opstarten (met de livecd) of bvb een BartPE windows bootcd maar dit gaat verschrikkelijk traag en heeft geen virtueel geheugen en kan moeilijk instellingen opslaan

daarom dacht ik eraan om het(de) os(en) op een externe usb-harddisk te zetten en via een cd een bootmenu'tje te laden

weet iemand een manier/programmatje om dit te verwezenlijken?

dank bij voorbaat

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Zou 4 tientjes investeren in een interne harde schijf voor 't ding

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-07 13:04
misschien dat je het voor elkaar krijgt als je eerst vanaf een floppy boot.
Zou alleen niet weten hoe :D

you had me at EHLO

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-06 13:59
Toch niks moeilijks aan? Ofwel ondersteunt je bios boot on usb en dan is er helemaal niks moeilijks aan. Ofwel ga je een bootloader moeten zoeken op een cd'tje die je toelaat om te kiezen waarvan je wilt booten. Ik heb dat ooit wel eens gevonden. Als je wat googlet en je vindt het niet laat dan iets weten dan zoek ik eens in mijn archief ;)

Verwijderd

Topicstarter
het is een p4 3ghz dus niet echt de moeite om nog in te investeren :)

booten via usb wordt ook niet door het mobo ondersteund (en geen mobo updates te vinden blijkbaar)

ik zal misschien zo'n tussenstukje kopen zodat ik er een 3.5" harddisk pata kan aan hangen (heb er nog verschillende liggen)
in zo'n laptop pata kabeltje zit geloof ik ook de spanning. hopelijk ook 12v en anders vijs ik hem open en zoek vanbinnen ergens 12v :-)

@Towap: ik kan heelaas geen zo'n bootloader vinden. herinner je de naam van jou cd nog?

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:00
als je het ubuntu livecdtje bekijkt zie je dat via grub al te kiezen is voor het opstarten van je externe HDD. Dus dat gaat al werken. Je zult dus altijd gaan booten via de ubuntu cd en dan starten vanaf USB, dat gaat gewoon werken. Maar waarom je niet voor 4 tientjes een HDD erin stopt, geen idee. Een P4 3 GHz gaat nog een prima MCE opleveren hoor... Zeker icm ubuntu oid.

Verwijderd

Topicstarter
tnx ik zal het dadelijk gaan proberen :)

weet je soms ook geen manier om windowsxp zo op te starten?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:02
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 22:43:
het is een p4 3ghz dus niet echt de moeite om nog in te investeren :)

booten via usb wordt ook niet door het mobo ondersteund (en geen mobo updates te vinden blijkbaar)

ik zal misschien zo'n tussenstukje kopen zodat ik er een 3.5" harddisk pata kan aan hangen (heb er nog verschillende liggen)
in zo'n laptop pata kabeltje zit geloof ik ook de spanning. hopelijk ook 12v en anders vijs ik hem open en zoek vanbinnen ergens 12v :-)

@Towap: ik kan heelaas geen zo'n bootloader vinden. herinner je de naam van jou cd nog?
Zo'n tussenstukje eraan hangen gaat niet werken. Investeer gewoon 4 tientjes in een interne HDD en maak er iets leuks van. P4 3Ghz is zeker nog wel de moeite waard om wat te investeren. Brengt op marktplaats zeker nog wel €250/350 op.
Pagina: 1