Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

AT kast ombouwen naar ATX

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een stel AT towers die staan te verstoffen.
Heeft iemand wel eens een ombouw gedaan ?
Bij een ATX kast heb ik wel eens een los stuk ijzer gehad voor het connector deel.
Dat moest dan in een groot rechthoekig gat in de achterkant worden geschroefd.
Ik kan me niet herinneren of er ook een AT plaat bij zat, dat zou het tot een universeelkast gemaakt hebben.
Zijn die chassisplaten ook ergens los te koop ?
C

Verwijderd

Geen flauw idee, ik heb ook nog zo'n kast staan en zou ook wel een andere achterplaat willen.
Dus als je wat hoort......

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Voor zover ik weet zit de voeding vaak te laag bij AT kasten. Als je een micro kast hebt, zal dat niet gaan.
AT moederborden zijn smaller dan ATX mobo's!

Bij grotere kasten kun je nog wel voeding hoger zetten. Als je dat kunt. Moet je weer nieuw gat zagen voor voeding.

Maar dan heb je nieuw probleem: de vestiginggaten voor moederbord is niet voor ATX gemaakt. Sommige gaten zijn er gewoon niet.

En opening voor ATX-onnectoren moet idd gezaagd worden (rechthoeking vorm naast slots)

Je ziet dat er aardig zaagwerk en boorwerk voor nodig is. De oude voeding-gat gaapt daar maar wat, dus dat is niet zo mooi.

En tenslotte laatste probleem: de AT voedingen moeten vervangen worden door ATX voedingen, PLUS de power-on schakelaars ook vervangen dor normale drukschakelaars.

ATX voedingen zijn bijna net zo duur als de goedkoopste ATX kast. Het kost wel meteen 50 gulden bij 235 Watt maar sommige zaken betalen 75 gulden voor. Dat is goede reden om goed over na te denken door al die gezaag en beperkingen van AT kast.

AT bigtowers zijn wat makkelijker en hebben vaak ook ATX mogelijkheden.

De losse kleine onderdelen zijn lastig te krijgen. ff kijken in conrad..... nee dus.
Voorlopig kun je alleen met mazzel bij een computerzaak iets vragen. Veel computerzaken hebben altijd wat onderdelen/afval in hun assemblagedeel.

Maar uit mijn stage bij Norrod weet ik dat de kans groot is dat ze weggegooid worden.
Dus het is erg lastig om een plaatje te krijgen.

De schroefjes zijn wel normaal verkrijgbaar, net als afstandbusjes.

Beter een nieuwe kast kopen, dan heb je alles meteen goed.

Verwijderd

Druk schakelaar hoeft niet perse vervangen te worden.... ik heb ook zo'n AT --> ATX ombouw gedaan en gewoon reset knop als 'aan' knop gebruikt... Enige nadeel is dan dat je geen reset knop meer hebt, maar goed, hij hoeft maar 1 x aan natuurlijk :P

En nieuwe voeding uiteraard.... verder moet je een beetje mazzel hebben met gasten in achterplaat voor je mobo enzo, maar meestal zit dat wel goed... :)

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ik heb ook zo'n mod gedaan, alleen me voeding zat te laag en er miste nog wat schroefgaten, dus heb ik er een matje ondergelegt zodat ie geen kortsluiting maakt, en voor me voeding heb ik nieuwe gaatjes geboort en het gat was nog net groot genoeg om erop te hangen, nu is alleen een klein beetje van me fan bedekt maar dat is niet erg want alles werkt nog

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Gaat best EZ in een wat grotere kast.
Bij mij hoefde de voeding niet verplaatst te worden, paste gewoon.
Gaten voor bevestiging voor het moederbord zijn natuurlijk makkelijk te boren en de powerbutton is simpel om te bouwen, gewoon dat kleine pinnetje verwijderen.
Blijft over de slotplaat, die moet je ergens ritselen of anders een stuk karton.

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Op maandag 12 februari 2001 21:03 schreef koekum het volgende:
Gaten voor bevestiging voor het moederbord zijn natuurlijk makkelijk te boren en de powerbutton is simpel om te bouwen, gewoon dat kleine pinnetje verwijderen.
Welk klein pinnetje?

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Ooit naar zo'n ding gekeken?
Er zit dus een z-vormig staafje in de schakelaar die zorgt voor het blijven steken in de aan- dan wel de uit-stand.
Als je dat ding er uit sloopt (even een klein stukje open maken) heb je een schakelaar die even een "short" geeft en dus net zo werkt als een originele ATX schakelaar.
(moet je 'm nog wel met je mobo verbinden natuurlijk)

Een cliche is ooit origineel begonnen

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Snap ik ook niet, ik dacht altijd dat een ATX power(en reset)switch een momentary (en dus andere) switch was? Of, je kan natuurlijk de oude snel af en aan zetten :)
Op dinsdag 13 februari 2001 15:40 schreef Subwoofer het volgende:

[..]

Welk klein pinnetje?
Pagina: 1