[XP] hoe te installen, zonder linux te beschadigen?

Pagina: 1
Acties:

• basvcds
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01-2024

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
Hi allemaal

Ik heb hier op mn oude laptop tot alle tevredenheid pclinux07 draaien, maar moet toch even een dualboot maken om wat bepaalde winware te draaien. Ik heb netjes een fat32 partitie aangemaakt op de schijf, maar bij het kiezen van de partitie krijg ik de volgende melding:
To install windows xp on the partition you selected, Setup must write some startup files tot the following disk:
[mijn schijf]
However, this disk does not contain a windows xp-compatible partition
Tot return to the partition selection screen, press enter
Dit snap ik niet, aangezien ik op een al aangemaakt fat32 partitie probeer te installen. Ook als ik in die setup een nieuwe partitie aanmaak blijft de error. Met mijn beperkte kennis gok ik dat windows iets met de mbr wil doen, maar niet lukt door de linuxinstall. Ik krijg echter geen optie om deze te overschrijven ofzo (dat linux even niet zal kunnen booten los ik later wel weer op met grub ofzo). Nu weet ik wel dat er bootcds met partitie utils zijn om dingen aan te kunnen passen, maar het ontgaat me wat ik precies moet doen. Heeft iemand wellicht wat tips hiervoor?

www.baskoole.com

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Windows wil op de eerste primaire partitie zijn bootloader neerzetten. In de MBR zet het alleen een verwijzing naar de bootloader die op de hdd staat. Omdat je eerste primaire partitie een ext* partitie is, kan de Windows Setup er niet op schrijven. Gevolg is dus jouw foutmelding. Als je toch ruimte genoeg hebt, probeer Windows anders eens virtueel te draaien. Zeker als je tijdelijk wat Windows dingen gaat doen. Ik heb zelf VirtualBox draaien in mijn Xubuntu Gutsy Gibbon test versie en draait lekker snel. Nou is mijn laptop pas een jaar oud met 1 GB RAM, dus waarschijnlijk betere specs dan die van jouw, maar als je nog minstens 128 MB vrij hebt (192 MB aangeraden) dan kan je prima virtueel gaan. Zo echt veel trager zal het niet zijn. Enige probleem waar je tegen aan loopt zou het delen van de bestanden zijn.

Maar zijn de programma's zo exotisch dat ze niet onder Wine draaien?

Commandline FTW