Rare "artifact"-achtige problemen met nieuwe NX8800 GTS

Pagina: 1
Acties:

• JDeraGear
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-02 11:12

JDeraGear

Mighty Pirate!

Topicstarter
Hey allemaal!
Ik post hier bijna nooit, maar ik lurk genoeg dus ik ken hopelijk het klappen van de zweep een beetje.
Ik heb de search gebruikt, maar kon geen dergelijk aansluitend probleem vinden.

Ik heb pas een nieuwe MSI NX8800GTS 320 OC gekocht, en sinds de installatie van de kaart heb ik enkele vrij rare "probleemjes" ingame.

FEAR
In de game fear merkte ik dat ik een vrij stabiele FPS had (met fraps gecontroleerd) van rond de 170, 170. Echter op de meest onlogische momenten (dwz: momenten waar weinig meshes etc zijn, veel dezelfde textures) komen er gigantische framedrops naar soms wel 6-7 fps. Wanneer ik op een dergelijk punt echter ALT+TABte naar windows, en vervolgens weer terug naar FEAR ging, werd de FPS op datzelfde punt gewoon weer 160-170. :/

Counter-strike Source
in CSS krijg ik soms (om de circa 15 rondes) hele rare texture probleempjes (zie screenshots). Deze blijven echter op dezelfde plek in het level staan, ook na rondrennen door de map, dus er komt geen artifact bij oid, het "plekje distortion" blijft op díe plaats, en is ook na ALT+TAB, of de volgende ronde weer weg. Deze 'plekjes' kwamen soms op de ene, soms op de andere muur voor, maar besloegen echter níet de gehele texture :/

Wat heb ik gedaan?
• ik heb dus de kaart gewoon boem-paaf geinstalleerd met de nieuwe forceware drivers, en na het constateren van het probleem driver-cleaner gebruikt om in veilige mode alle nvidia drivers weg te halen, en opnieuw te installeren, het probleem blijft echter.
• Ik heb FEAR eens opnieuw geinstalleerd, geen verschil, dus ik deduceerde dat dit ook met css geen zin zou hebben
• Ik heb met ATITOOL gescand voor artifacts, en lang. Ik heb hem ruim 43 minuten nonstop gestressed en laten scannen voor artifacts, geen resultaat (=geen artifacts) en de temperatuur van de kaart kwam nergens in deze 43min boven de 76 graden uit.

Verdere systeemeigenschappen:
AMD Dualcore Opteron165 (1,8 Ghz, geklocked op 2,6 Ghz)
Asus A8n-SLI moederbord
350W voeding
4* 512MB Corsair RAM
MSI NX8800 GTS OC @ core: 575mhz mem: 850mhz; dit is de OC standaard, ik heb dit niet zelf overklocked, koeling is stock) Kaart aangesloten op beide 12V uitgangen.

Afbeeldingslocatie: http://img2.freeimagehosting.net/uploads/th.620ce12d68.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img2.freeimagehosting.net/uploads/th.f943b5f5c2.jpg

-edit-
Oh nog wat vergeten: met Supreme commander en bioshock ervaarde ik deze artifacts niet, echter ik had wel een vrij lage FPS in bioshock op 1280*1024 full detail ongeveer 20-25fps, op drukke punten 10-11...

En mijn eigenlijke vraag is: kan ik hier zelf softwarematig iets aan doen, of zal ik beter ik terruggaan naar de winkel met de kaart?

[ Voor 13% gewijzigd door JDeraGear op 01-10-2007 18:41 ]

Verwijderd

Ik zie dat je heel weinig aandacht aan de voeding heb gegeven. 350Watt is zeer weinig voor een 8800GTS, als dit geen A-merk voeding is, kan dat het probleem formen, want je genoemde problemen komen daarbij wel voor. Als het wel een A-merk voeding is, lijkt het me nog stug dat het lukt.

Dus even kijken wat voor voeding je precies hebt op de 350watt na (dus Ampere op de 12V, welk merk). En als je een sterkere voeding tijdelijk kan regelen, dat proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 19:02 ]

• JDeraGear

JDeraGear

Mighty Pirate!

Topicstarter
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet 100% zeker ben van de voeding.
Het merk is "Be Quiet", een duits merk dat mij aanbevolen werd, maar ik ben echt niet zeker van het wattage, aangezien ik echt geen wijs word uit de beschrijving op de zijkant van het voedingsblok. Ik weet zeker dat het in ieder geval minimaal 350 watt is, omdat ik hiervoor ook een 7800GTX had, die toch vrij veel stroom wilde, en daarnaast 2 HDD's (2* 7200rpm WD 250GB) draaide zonder problemen.

Is dit een typerend probleem voor een voedingstekort? (oh man dat zou balen zijn, voeding vervangen is zo veel werk, -zucht- :| )

-edit-
Hoe kan het dan btw (geen kritiek, slechts een vraag van een onwetende) dat hij geen probs geeft met ATItool stresstest?

[ Voor 9% gewijzigd door JDeraGear op 01-10-2007 19:23 ]

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik denk eerlijk gezegd dat het eerder een driver probleem is , als je kaart niet goed is of hij krijgt niet genoeg stroom dan zijn de artifacts niet texture/texel specifiek maar gewoon van links naar rechts , boven naar beneden of het hele scherm.

Probeer eens een andere driverversie en anders
je kaart en/of je processor eens naar beneden te klokken (gebruikt hij minder stroom ) en kijk dan of hij dezelfde fouten geeft.
Ik denk nl eerder dat de fouten uit je driver en anders uit je gewone geheugen of je processor komen.

btw heb je FEAR en CSS gepatched en gespeeld met standaard maps of met gedownloade.

[ Voor 13% gewijzigd door enchion op 01-10-2007 19:27 ]

How do you save a random generator ?

• JDeraGear

JDeraGear

Mighty Pirate!

Topicstarter
@enchion, ik zal het dalijk eens proberen, maar ik weet bijna zeker dat het effect niet afkomstig is van geheugen of CPU, aangezien ik deze soort artifacts niet had bij mijn vorige kaart, de 7800gtx, daarbij gebruikte ik verder dezelfde setup wb CPU, geheugen mobo, etc.

Voeding kan best een optie zijn, aangezien ik daar zelf te weinig vanaf weet om het te controleren, ik vind het echter vreemd dat atitool en andere grafisch zware spellen (supreme commander) er geen last van hebben...

@enchion: FEAR was niet gepatched, althans, V1.1 omdat ik probs had met download sources, css is volledig gepatched, en de maps waren default...dust2 zoals je ziet, en fear gewoon de singleplayer, gedurende eigenlijk het hele spel (had dagje vrij gister :P)

[ Voor 20% gewijzigd door JDeraGear op 01-10-2007 19:29 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

enchion schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 19:22:
Ik denk eerlijk gezegd dat het eerder een driver probleem is , als je kaart niet goed is of hij krijgt niet genoeg stroom dan zijn de artifacts niet texture specifiek maar gewoon van links naar rechts , boven naar beneden of het hele scherm.

Probeer je kaart en je processor eens naar beneden te klokken (gebruikt hij minder stroom ) en kijk dan of hij dezelfde fouten geeft.
Ik denk nl eerder dat de fouten uit je gewone geheugen of je processor komen.

btw heb je FEAR en CSS gepatched en gespeeld met standaard maps of met gedownloade.
hij maakt wel gebruik van een prefab overgeklokte kaart. Klok 'm eens down naar staandaard megahertzjes en kijk eens of je nog steeds framedrops hebt.

daarnaast ff taskmanager op de 8tergrond draaien (het liefst de process explorer) en na een framedrop ff alttabben en kijken of je een dipje ziet in je cpu-verbruik. Dat kan wijzen op een ander programma dat even veel aandacht vereist, hoewel het wel zeer onwaarschijnlijk is.

alle drivergerelateerde meuk heb je zo te zien al grotendeels gehad. Je zou een nog net iets oudere driver kunnen proberen, wie weet.

eventueel met een grote tafelventilator voor je opengeschroefde pc ff potje gamen en kijken of je framedrops hebt. Heb je ze dan niet meer dan is het een warmte gerelateerd probleem.

weet je zeker dat je geen spyware, meukware en virussen hebt?

brand het hardeschijflampje heftig op het moment dat je framedrops hebt?

en nu weet ik ff niets meer, succes iig!

-_-

• JDeraGear

JDeraGear

Mighty Pirate!

Topicstarter
@M2M,

terugklokken zal ik morgen oid even proberen, nu even te weinig tijd voor, maar goed idee om het stroomverbruik terug te brengen idd.
Zoals gezegd verwacht ik zelf dat CPU niet van invloed is vanwege de goed werkende combinatie met de andere kaart, maar die gaat ook op het to-do lijstje.
Warmte zal daarnaast zeker weten géén punt zijn, aangezien de GPU gedurende de hele tijd niet boven de 75 graden uit komt (cpu ook niet, daar zit zo'n massive typhoon op :P )

Thanx voor de input (keep 'em coming!), ik moet nu heel even terug naar mijn dagelijkse verplichtingen, maar ik ga het zéker morgen uitproberen, want probs met een nieuw stukje hardware van 270 euro dat kan natuurlijk niet :'(

[ Voor 19% gewijzigd door JDeraGear op 01-10-2007 19:37 ]

Verwijderd

Ik weet zo 1 2 3 even niet meer waar ik het gelezen heb, maar dit schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn met de 320 Mb kaarten. Het videogeheugen loopt dan vol. Op dat moment zal de game dus haperen. Als jij alt+tab doet, leegt de kaart zijn geheugen, en kan je weer een tijd gamen. Dit probleem zal zich dus ook iedere keer na ongeveer de zelfde tijd voor doen...

Hier zijn tot op heden nog geen oplossingen voor. Dit probleem moet op te lossen zijn met een driver die uit zichzelf af en toe het geheugen helemaal leeg gooit, maar nVidia heeft tot op heden nog altijd niet de moeite genomen om dit in een driver te verwerken.. (Of ze weten gewoon nog niet hoe :X )

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-07 22:29

KoffieNT

banaan

Ik heb dit dus ook (ongeveer) gehad, artifacts op vrij 'simpele' momenten zegmaar.

Bij mij was het dat ik een pci-e16x kaart had gestopt in een pci-e16x slot. (op 4x-mode en dat kan niet veranderd worden)

Ik wist toen nog niet zo heeel veel van pc's, dus kaart teruggestuurd, geen problemen. Moederbord teruggestuurd, geen problemen. :O

Na veel google en fora's kwam ik er dus achter dat het gewoon geen geschikt mobo was voor die videokaart. :X

Ik weet niet wat voor pci-e?x je hebt (asus site doet het niet), maar mischien is dat het. Anders denk ik idd ook voeding, 350w is wat mager.

edit:

@ GijsJUH: dat kan natuurlijk ook... :9

[ Voor 5% gewijzigd door KoffieNT op 02-10-2007 10:16 ]

:D

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓaℓa👌

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:12:
Ik weet zo 1 2 3 even niet meer waar ik het gelezen heb, maar dit schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn met de 320 Mb kaarten. Het videogeheugen loopt dan vol. Op dat moment zal de game dus haperen. Als jij alt+tab doet, leegt de kaart zijn geheugen, en kan je weer een tijd gamen. Dit probleem zal zich dus ook iedere keer na ongeveer de zelfde tijd voor doen...

Hier zijn tot op heden nog geen oplossingen voor. Dit probleem moet op te lossen zijn met een driver die uit zichzelf af en toe het geheugen helemaal leeg gooit, maar nVidia heeft tot op heden nog altijd niet de moeite genomen om dit in een driver te verwerken.. (Of ze weten gewoon nog niet hoe :X )
Ik kan je vertellen dat CSS geen 320MB inneemt aan videogeheugen.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• J.E.T
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-07 12:31
De mogelijke oorzaken zijn dus:
- Stroom
- Pcie lane
- Driver
- Prefab Oc kaart

Driver is lijkt mij uitgesloten door het goed instaleren van de nieuwste.
Pcielane en stroom lijkt me het waarschijnlijkste.

Probeer als het kan met een andere voeding.
Want 350 Watt voor jou systeem kan problemen veroorzaken.

Verwijderd

Ik heb voor 99% hetzelfde probleem gehad.
Mijn 6600GT was kapot, en heb toen een ATI 1950Pro gehaald... maar de games gingen er niet echt sneller op draaien.
tijdens het spelen van FEAR had ik dus ook op de meest rare momenten van die gigantische frame drops...
wat ik toen had:
- AMD 3500+
- Asrock mobo
- 2x 512 DDR
- 1950 Pro
- 2 HDD's
gevoed door een 350W voeding

Toen heb ik speedfan erbij gehaald, en de 12V lijn laten loggen. daarna weer FEAR gaan spelen, en toen viel me op dat tijdens de frame drops mn HDD ledje maar bleef branden :X
Ik weer terug naar windows, en bleek dat mn 12V lijn van 11,8 zakte naar 10.5 tijdens stressen 8)7

Paar dagen later (toen ik weer geld had O-) ) een nieuwe voeding gaan halen: 450W Coolermaster.

sinds dien: nergens meer last van, loopt als een trein :*)

• JDeraGear

JDeraGear

Mighty Pirate!

Topicstarter
@paling15, kan je dat misschien wat uitgebreider uitleggen, wat je daar met speedfan gedaan hebt? Dan kan ik dit zelf misschien nakijken voordat ik meteen naar de winkel ren voor een nieuwe voeding.
Ik ben namelijk onbekend met het oplossen van dit soort probleempjes dus ik ken de diagnostische tools niet zo.

-edit-
Ik denk dat dit is wat je bedoelt, dit is de speedfan data tijdens het spelen van 20 minuutjes FEAR...

euh, negeer de tekst eronder, dat is copy paste van jouw post, beetje slordig geknipt in paint ;)

Afbeeldingslocatie: http://img2.freeimagehosting.net/uploads/bf4e540480.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door JDeraGear op 03-10-2007 11:37 ]

Verwijderd

JDeraGear schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:09:
@paling15, kan je dat misschien wat uitgebreider uitleggen, wat je daar met speedfan gedaan hebt? Dan kan ik dit zelf misschien nakijken voordat ik meteen naar de winkel ren voor een nieuwe voeding.
Ik ben namelijk onbekend met het oplossen van dit soort probleempjes dus ik ken de diagnostische tools niet zo.

-edit-
Ik denk dat dit is wat je bedoelt, dit is de speedfan data tijdens het spelen van 20 minuutjes FEAR...

euh, negeer de tekst eronder, dat is copy paste van jouw post, beetje slordig geknipt in paint ;)

[afbeelding]
dit bedoelde ik dus :+
de 12V lijn mag niet zo laag gaan als ie bij jou doet... en als ik me niet vergis heeft een 8800 ook 1 of 2 x een 12V lijn nodig, dus daar kan het dus aan liggen...

het is in ieder geval de voeding die het niet helemaal trekt ;) ook kan je hetzelfde een keer proberen met de 5V lijn :)

• JDeraGear

JDeraGear

Mighty Pirate!

Topicstarter
Ok, en wat is dan de ondergrens die ik moet hanteren, binnen welke voltages mag het bereik van de 12V lijn liggen voor degelijke prestatie?

Verwijderd

PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts
de eerste hit in google ;) daar staat in (als je ff naar beneden scrolt) dat de 12V minimaal 11,4V mag zijn. Jouw voeding moet dus eigenlijk net genoeg stroom moeten geven, maar het heeft ook weer te maken met hoeveel componenten 12V gebruiken en hoeveel Ampere jouw voeding kan geven op de 12V lijn... het fijne weet ik er ook ni van, maar het lijkt me dat je een goedkope voeding hebt die niet genoeg ampere kan leveren...
neem hier eens een kijkje:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 8

succes :)

edit: ow eeehm, in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 8" staat ook de maximale afwijking 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2007 12:15 ]

• JDeraGear

JDeraGear

Mighty Pirate!

Topicstarter
Ah, bedankt, hier kan ik een stuk verder mee :)
Misschien eens kijken wat het downclocken kan doen, en anders misschien wat fans uitschakelen voor dat kleine extra beetje sap :)
Dank u allen voor uw hulp! _/-\o_

• Ep1c
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
"Off Topic"
Ow trouwens JDeraGear, als je weer een bepaald venster wild print screenen, druk dan Alt+Printscreen.
Dan printsreent hij alleen maar het actieve venster

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
Ben nu zelf een systeem samen aan het stellen met "slechts" een 8600-serie kaart, en overal zeggen ze dat ik 500Watt voeding van een A-merk moet hebben. Kan ook liggen aan de rest van mn systeem, maar dat is net als de kaart totaal niet high-end (zit onder de 800 euro assemblage/bezorgen niet meegeteld).

Dus met jouw kaart ga ik ervan uit dat je voeding ietwat aan het overlijden is.

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:09
Myrdreon schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 17:38:
Ben nu zelf een systeem samen aan het stellen met "slechts" een 8600-serie kaart, en overal zeggen ze dat ik 500Watt voeding van een A-merk moet hebben. Kan ook liggen aan de rest van mn systeem, maar dat is net als de kaart totaal niet high-end (zit onder de 800 euro assemblage/bezorgen niet meegeteld).

Dus met jouw kaart ga ik ervan uit dat je voeding ietwat aan het overlijden is.
400 watt is mininum voor 8800 serie. Dus 400 watt zal ook genoeg zijn voor je 8600, mits een goed merk.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 15:52
Maar als je later eens een upgrade naar een wat sterker systeem of graka wilt maken dan kan je voor twee tientjes meer een volgende vervanging goedkoop voorkomen. Koop nu een 500W voor misschien maar €10.- meer en je kan ook nog overclocken.

• Pendulum
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-07 11:48
Ik haak even in op dit probleem:
Ik heb in mijn Dell pc een 8600GT geplaatst, nu is dit systeem al een beetje oud (P4 3.00Ghzmet HT, 1gb) dus wist al bij voorbaat dat ik niet het maximale uit mn 8600GT ging halen. Deze pc heeft een 305W voeding, van dell die bijna onmogelijk is om te vervangen... Advies bij een 8600GT is 350W voeding, maar omdat mijn pc nou niet hypermodern is dacht ik dat ik wel wat soepeler kon zijn hiermee.
Nu het probleem: ongeveer hetzelfde zoals topicstarter.. Alleen nergens artifacts. Bij COD:UO, wat toch al een verouderd spel is, haal ik rond de 250fps. Heel leuk, maar dit is nog altijd een beetje aan de lage kant voor zo'n oud spel.. ga hier dan maar vanuit dat het door cpu komt. Maar als ik een tegenstander zie gaat fps van 250 naar ~10 voor de tijd dat tegenstander schiet.. huh! Dus best nep, met 10fps kan ik niet niet geweldig terugschieten!
In TDU heb ik ook zoiets, maar dan alleen als ik een auto tegenkom uit het spel van een van de computergestuurde caracters, bij het normale verkeer totaal geen last van. Gekke is: cpu zit rond 60%! Zou denken dat het wel veel meer zou zijn bij zo'n spel... fps is ongeveer 20 op hoogste settings.

Speedfan werkt niet kan niet uitlezen of iets :?, temps zijn ok: ~60* normaal en echt max 75 @ full load, 3dMark06 rond de 5000 geloof. dus ook ok.

Waardoor kan dit probleem veroorzaakt worden? Door software, toch CPU of PSU?

[ Voor 5% gewijzigd door Pendulum op 04-10-2007 19:45 ]

• JDeraGear

JDeraGear

Mighty Pirate!

Topicstarter
Morgen komt er een HKC 580Watt in, dus als het GOED is.... zou het daarmee opgelost moeten zijn...
Ik bericht nog :)
Ep1c schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:27:
"Off Topic"
Ow trouwens JDeraGear, als je weer een bepaald venster wild print screenen, druk dan Alt+Printscreen.
Dan printsreent hij alleen maar het actieve venster
Thanks, wist ik niet _/-\o_

Verwijderd

Die funky textures heb ik ook gehad met CSS op m'n laptop. Maar dan was bijna alles van die bolletjes. Ik weet alleen niet meer hoe ik het voor elkaar had gekregen 8)7.

• JDeraGear

JDeraGear

Mighty Pirate!

Topicstarter
Hmm raar.
Voeding is inmiddels vervangen door de 580watt voeding, echter het probleem blijft bestaan.
Ik denk dat ik toch maar terug naar de winkel ga met de kaart, ik vermoed dat dit een probleem zal zijn met het videogeheugen van de kaart zelf. Mocht iemand nog een ander idee hebben hoor ik het graag.

extra ondernomen inmiddels:
- 350W voeding vervangen door 580watt voeding
- Nvidia drivers vervangen door Omega drivers
- CS Source opnieuw geinstalleerd
- DX9c opnieuw geinstalleerd

Allemaal geen effect.
Afbeeldingslocatie: http://img2.freeimagehosting.net/uploads/th.c0c8d945f3.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door JDeraGear op 08-10-2007 14:30 ]

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-07 22:20
Ik denk dat het eerder een driver probleem is. (Denk dat enkel een nieuwe windows install hier zal helpen).

Ik heb hetzelfde probleem met een 7900GTO bij directx games, bij opengl games werkt alles perfect! Dit is gekomen bij mij na een nieuwere driver te installeren. Ik ga binnenkort windows eens opnieuw installeren (denk wel dat hierdoor alles opgelost zal zijn).

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-07 10:18

Bejit

Svenska Faderland

Probeer sowieso geen omega drivers want deze stammen nog uit de oertijd...(En ondersteunen toch ook geen 8 serie kaart? :S)

Probeer gewoon nog een keer met de nVidia drivers van de nVidia site zelf.

Systeempje

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-07 22:20
Ik heb net windows upnieuw installed en artifacts lijken weg te zijn (7900GTO), ik raad u echt aan om dit ook eens te doen. (kan echt wonderen doen :) ) Dan sluit je tenminste driver problemen uit.
Pagina: 1