Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

MP3,MP4, IPOD, hetzelfde met een andere naam?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.373 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mogelijk heeft er iemand tijd om een leek wat kennis bij te brengen van de hedendaagse nieuwste snufjes. Ik speur het hele internet af op zoek naar de feiten achter de draagbare mediaspelers, maar blijf met steeds met een aantal vragen zitten waar de aanbieders van het spul op hun sites geen antwoord op geven. Ik vraag me het volgende af:

- Als de nieuwste MP3 spelers ook video's kunnen afpelen, waarom moet ik dan een MP4 speler kopen?
- Is een IPOD een MP3 speler die ook video's kan afspelen, is een IPOD een MP4 speler, of is een IPOD echt gewoon een IPOD die nergens mee te vergelijken is?
- Heeft het prijsverschil tussen de MP3-,MP4, en IPOD-spelers echt vooral te maken met het geheugen?
- Is IPOD beter dan een MP3 die video's kan afspelen, of betaal ik enkel voor de naam Apple.
- Is MP4 echt "de shit" of kan het net zo goed zijn dat het het nooit gaat redden, omdat men eigenlijk met een MP3 of IPOD net zo veel kan, al dan niet in de toekomst van de IPOD- en MP3-spelers.
- Wat heeft men nou liever;
Een MP3 die ook video's speelt, een IPOD die video's kan spelen, of een MP4 speler, wat is nou eigenlijk het beste en waarom, "What is the future?"

Alvast bedankt, groeten,
Smooth

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:28
- Als de nieuwste MP3 spelers ook video's kunnen afpelen, waarom moet ik dan een MP4 speler kopen?
Eigenlijk is een mp3-speler een apparaat dat mp3 bestandjes afspeeld. maar her wordt vaak gebruikt als verzamelnaam voor alle draagbare media spelers, dus een mp3 speler die video's afspeeld is eigenlijk geen mp3 speler maar een draagbare media net als de mp4 speler en de iPod
Is een IPOD een MP3 speler die ook video's kan afspelen, is een IPOD een MP4 speler, of is een IPOD echt gewoon een IPOD die nergens mee te vergelijken is?
Een iPod is een draagbare media speler die prima te vergeleiken met andere spelers
- Heeft het prijsverschil tussen de MP3-,MP4, en IPOD-spelers echt vooral te maken met het geheugen?
Nee.
- Is IPOD beter dan een MP3 die video's kan afspelen, of betaal ik enkel voor de naam Apple.
Een iPod is zeker wel beter dan een goedkoop b-merk spelertje, maar je 'betaald wel wat voor de naam'
- Wat heeft men nou liever
Dat is helemaal pesoonlijk

De rest van je vragen zijn hier volgens mij ook wel mee beantwoord

O ja, Welkom op GoT

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:34
Misschien een beetje korte antwoorden hierboven, dus als toevoeging:

Mp3 = geluidsbestand (meestal muziek dus)
Mp4 = videobestand (met enkele uitzondering waarbij er alleen geluid is), wordt door de meeste mediaspelertjes die video kunnen afspelen gebruikt.

Als je dus een Mp3-speler hebt die video kan afspelen, kan hij meestal het zelfde als een Mp4-speler. Zo dus ook de iPod. Waarom heet het dan een Mp3-speler? Omdat deze apparaatjes vroeger alleen muziek (Mp3) konden afspelen en video (Mp4) eigenlijk een beetje onzinnige toevoeging is: persoonlijk vindt ik het helemaal niet lekker kijken, zo op een klein schermpje.

Ik heb zelf een iPod (5.5G van 30GB, wat nu de 'classic' heet) om de volgende redenen: hij is niet al te groot, de geluidskwaliteit is goed (zie ook consumentengids; de bijgeleverde oordopjes zijn aardig goed) en hij ziet er mooi uit. Natuurlijk betaal je ook voor het merk, maar ik betaal liever ietsje te veel dan dat ik een vrij lelijk apparaat heb waar ook nog eens slecht geluid uit komt (zoals ze bij de Blokker liggen).

Nog veel succes met je zoektocht ;)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:33
MP3 is gericht op muziek en de wat grotere en duurdere modellen zoals een Creative Zen Vision:M of iPod classic kunnen ook videos afspelen, al licht de nadruk op muziek.

Bij een MP4 speler ligt het andersom. Hij kan muziek draaien, maar door de grootte van het scherm is hij gemaakt om echt films mee te spelen.

Bij iPod betaal je echt voor het merk en verder zijn ze vaak inferieur aan de concurrenten. Maar het is hip en iedereen wil het, ze kunnen dus iedereen gewoon afzetten. Als tip zou ik zeggen: Kijk eens bij andere merken, heb zelf een oude Creative Zen Touch die niet kapot te krijgen is (het is echt letterlijk een baksteen waar je iemand knockout mee zou kunnen meppen :+ ). Kan verder luider (handig als een nummer wat zacht is en je koptelefoon misschien al wat meer vergt, een iPod nano kreeg mn Sennheiser dus niet op volume!). Verder zijn ze stukken goedkoper aangezien je de meeste modellen direct naast de iPod kunt leggen en je ziet direct het prijsverschil.

Voordelen van een Creative tov een iPod (er zijjn ook andere merken, maar van creative weet ik wel dat ze goed zijn met geweldige opties):
1. FM Radio, alleen de nieuwste iPods hebben het misschien
2. Betere geluidskwaliteit naar mijn mening
3. Goedkoper
4. Geen iTunes crap, gewoon lekker via verkenner muziek slepen of met windows mediaplayer syncen.
5. Beter beeld, zoek maar op google naar "Zen vision:m vs ipod". Video's hebben veel meer kleur op de Creative Zen
6. Natuurlijk eens wat anders als al die iPods :)

Kijk vooral naar de Zen V als je een kleine speler wilt voor muziek en een Creative Zen Vision:M als je filmpjes wil kijken en 30 of 60GB aan muziek kwijt wilt :)

Disclaimer: werk niet voor Creative :+ Maar vindt ze gewoon beter en volgens mij is hun prijsstelling gewoon de beste als ik alles wat bekijk. Mensen gaan op het laatst de iPod gewoon door de hype verder hypen als geweldig product (macintoshme? :+ ). Heb vele objectiefe reviews gelezen waar de Creative Zen gewoon als beste uit de bus komt.

Verder associeer ik Creative gewoon met muziek. Ze maken de beste geluidskaarten (X-Fi) voor de PC en dat al jaren. Verder geluidssetjes en ook al jaren MP3-spelers. Apple zie ik gewoon nog steeds als computerbouwer en ze doen het wel aardig. Maar er zit veel marketing achter, want ze lijken geweldiger dan ze zijn, in zowel kwaliteit als functies. Maar helaas loop 80% blind de winkel in en direct op de iPods af zonder iets anders te proberen, jammer voor de concurrente...

[ Voor 19% gewijzigd door GENETX op 01-10-2007 20:23 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Kort gezegd komt het er gewoon op neer dat je niet naar kreten zoals "mp3" of "mp4" moet kijken, maar simpelweg naar wat het apparaat precies kan. Mp3-speler of mp4-speler is gewoon onzin, het zijn allemaal multimedia-apparaten die in staat zijn om muziek in bepaalde formaten af te spelen, en sommige (en tegenwoordig de meeste) kunnen daarbij ook nog video/foto's afspelen.
Een iPod is verder gewoon de naam van de mp3speler die Apple maakt, net zoals Creative zijn mp3spelers bijvoorbeeld "Zen" noemt. Dus je kunt zeggen, iPod = Zen, alleen komt het van een ander merk. Apple heeft er gewoon zoveel marketing tegenaangegooid dat sommige mensen denken dat mp3spelers en iPods verschillende dingen zijn.
Imo betaal je daar een hoop extra voor alleen het merk, want qua features lopen ze daar echt niet voorop. Ook qua geluid- en videokwaliteit niet.

Om toch nog maar even je lijstje te beantwoorden (ook al hebben sommigen dat al gedaan)
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 18:26:
Zoals hierboven gezegd, dat zijn kreten waar je niet naar moet kijken. Er is geen zwart-wit scheiding tussen mp3 en mp4, bovendien zijn het zelfbedachte termen door winkels/fabrikanten die op een bepaalde manier hun spelers aan moesten prijzen.
- Is een IPOD een MP3 speler die ook video's kan afspelen, is een IPOD een MP4 speler, of is een IPOD echt gewoon een IPOD die nergens mee te vergelijken is?
Zeker is een iPod wel ergens mee te vergelijken. Het is namelijk gewoon een portable media device, waarmee je muziek kunt afspelen en video's kunt bekijken. Is het dan een mp3speler? Is het dan een mp4speler? Dat is een klassificering die er niet toe doet en bijzonder onzinnig is, imo.
Zoals je nu inmiddels wel begrijpt kun je deze vraag beter formuleren als: "Heeft het prijsverschil tussen de portable media devices echt vooral te maken met het geheugen?" Om kort te antwoorden: Ja, dat speelt zeker mee. Maar natuurlijk heb je kwaliteits- en featuresverschillen. De een kan meer, en kan dit ook beter, en daar betaal je meer voor.
Nee, je kunt niet zeggen dat een iPod beter is. Dat is enkel een mening die sommige toegedaan zijn, en anderen denken er weer heel anders over. Of de iPod voor *jou* beter is, is iets wat je zelf uit moet zoeken aan de hand van je eisen en budget.
- Is MP4 echt "de shit" of kan het net zo goed zijn dat het het nooit gaat redden, omdat men eigenlijk met een MP3 of IPOD net zo veel kan, al dan niet in de toekomst van de IPOD- en MP3-spelers.
Als je het onderscheid niet maakt, dan zie je dus ook dat dit geen echte vraag is.
- Wat heeft men nou liever;
Een MP3 die ook video's speelt, een IPOD die video's kan spelen, of een MP4 speler, wat is nou eigenlijk het beste en waarom, "What is the future?"
Wederom, het is allemaal hetzelfde. Verschillen moet je zoeken op basis van kwaliteit, features en uiterlijk.

In het kort: Vergeet al die termen, gooi alles op een hoop, en ga vervolgens sorteren op wat de spelers allemaal voor mogelijkheden hebben, het prijskaartje, het uiterlijk en de kwaliteit (reviews/ervaringen)

Verwijderd

Kan het grote ipod topic niet vinden dus post het hier maar:

Ik heb een probleem, ik heb een Ipod van iemand overgenomen met mooie nummers erop... nu heb ik itunes op mijn laptop gezet maar kan ik niet "synchronisen" want hij is dus gesynchroniseerd met de pc van de vorige eigenaar! Hoe kan ik die muziek bestanden op mijn laptop zetten?

Want als ik op synch druk dan wilt hij alle files op de Ipod deleten en mijn muziek in mijn muziek map van de laptop op de Ipod zetten.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dat je het grote iPod-topic niet kan vinden komt omdat iPods thuishoren in Apple Talk
Verder is het niet de bedoeling om oude topics te kicken om er vervolgens een offtopic vraag in te stellen.

Mocht je dus over je probleem een topic willen openen, dan kan dat in Apple Talk, maar gebruik eerst even de search aldaar, want ik meen dat deze vraag al een aantal malen voorbij is gekomen.

Aangezien dit topic verder weinig nut meer dient doe ik hier een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.