Toon posts:

[Exchange] Mapi session exceeded the maximum

Pagina: 1
Acties:
  • 2.886 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Op een exchange server heb ik een gebruiker die de volgende foutmelding veroorzaakt op mijn exchange server.

Mapi session "/o=DOMEIN/ou=first administrative group/cn=Recipients/cn=NAAMGEBRUIKER" exceeded the maximum of 128 objects of type "session".

Het lijkt erop dat deze gebruiker extreem veel sessies naar de exchange server op zet. Nu heb ik het volgende artikel gevonden op internet.
I’m seeing Microsoft.Mapi.MapiExceptionSessionLimit: MapiExceptionSessionLimit in the log. What should I do?
A: When you run stress mode against Exchange 2003 (SP1 or later) mailbox servers using more than 32 Exchange Load Generator servers, you will hit a MAPI session limit. Exchange Server 2003 SP1 imposes a restriction on the number of allowed MAPI sessions per user. By default, the maximum is 32 sessions.

On the Exchange servers you will see the following event in the event log:

Event Type: Error Event Source: MSExchangeIS Event Category: General Event ID: 9646 Description: Closing Mapi session "/o=Organization/ou=Administrative Group/cn=Recipients/cn=Recipient" because it exceeded the maximum of 32 objects of type "session".

In the Exchange Load Generator log, you will see the following exception:

Engine.General Critical: 0 : 4/17/2007 12:19:27 PM -- Caught exception in executeTaskStub: Microsoft.Mapi.MapiExceptionSessionLimit: MapiExceptionSessionLimit: Unable to make connection to the server. (hr=0x80040112, ec=1246)
Nu kan ik via de Reg het volgende aanpassen: Maximum Allowed Sessions Per User
Deze heb ik nu al op 128 sessies gezet. Maar de fourmelding blijft komen, kan ik deze waarden nog hoger zetten? Of kom ik dan in de problemen? Of is dit probleem op een andere manier op te lossen?
Iemand een idee?

Verwijderd

Welke versie van Exchange? Welk service pack? Welk OS? Dit komt namelijk ook weleens voor op windows 2003 sp2 machines.... Verder heeft Event ID 9646 is logged in the application event log of your Exchange Server 2003 computer when a client opens many MAPI sessions een goede beschrijving want dat artikel dat je daar gevonden hebt gaat over loadgen.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, het gaat om Exchange 2003 SP2 / Windows 2003 SBS SP2. De Client is een XP / SP2.
Het vreemde is dat er maar 1 werkplek dit probleem veroorzaakt. Ligt waarschijnlijk aan de client kant.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 18:33:
Sorry, het gaat om Exchange 2003 SP2 / Windows 2003 SBS SP2. De Client is een XP / SP2.
Het vreemde is dat er maar 1 werkplek dit probleem veroorzaakt. Ligt waarschijnlijk aan de client kant.
Hallo

Misschien heb je hier wat aan:
The description of the event ID 9646 message includes a GUID instead of a recipient name

Ook is dit is wel intressant:
Windows 2003 SP2 introduced a feature called scalable networking. Disabling it immediately fixed the problem of Outlook clients using too many sessions. To disable without rebooting enter the following at a command prompt.

netsh int ip set chimney diabled

To permanently disable (reboot required), set the following registry value to 0:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\EnableTCPChimney.

Dit is hiervoor van op toepassing:
You may experience network-related problems after you install Windows Server 2003 SP2 or the Scalable Networking Pack
Laat je even wat weten als je hebt opgelost?

Verwijderd

Topicstarter
guidovb999 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:13:
[...]

Hallo

Misschien heb je hier wat aan:
The description of the event ID 9646 message includes a GUID instead of a recipient name

Ook is dit is wel intressant:

[...]

Laat je even wat weten als je hebt opgelost?
Netsh int ip set chimney DISABLED

Ik heb dit commando al wel eens gebruikt, maar helaas heeft dit het probleem niet verholpen.
Kan ik niks configureren op de Client? Ik heb namelijk het idee dat het niet aan de server ligt aangezien er maar 1 werkplek last van heeft. Herinstallatie Outlook heeft niet geholpen in iedergeval. Iemand nog andere ideeen?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:11:
[...]

Netsh int ip set chimney DISABLED

Ik heb dit commando al wel eens gebruikt, maar helaas heeft dit het probleem niet verholpen.
Kan ik niks configureren op de Client? Ik heb namelijk het idee dat het niet aan de server ligt aangezien er maar 1 werkplek last van heeft. Herinstallatie Outlook heeft niet geholpen in iedergeval. Iemand nog andere ideeen?
Wat ik ook nog tegenkwam is dat deze error kan komen door een brakke switch/router. Weet je zeker dat alles op dat gebied goed is? Dit een fout wat gaat om de communicatie tussen de server en de clients en zul het denk ik toch aan de serverkant moeten zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Turdie op 01-10-2007 21:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
guidovb999 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:14:
[...]

Wat ik ook nog tegenkwam is dat deze error kan komen door een brakke switch/router. Weet je zeker dat alles op dat gebied goed is? Dit een fout wat gaat om de communicatie tussen de server en de clients en zul het denk ik toch aan de serverkant moeten zoeken.
Naar mijn weten is alles goed of is misschien de netwerkkaart niet helemaal lekker? Zou nog eens een andere netwerkkaart kunnen proberen op de client. Maar voor de rest geen problemen met deze client.

Verwijderd

Wat heb je aan de client kant al bekeken dan? Plugins in outlook uitgezet? Draait er bijvoorbeeld een desktop search? Heeft de client misschien meerdere mailboxen in z'n profiel? Bekijk dat artikel nog eens wat ik eerder postte :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:26:
Wat heb je aan de client kant al bekeken dan? Plugins in outlook uitgezet? Draait er bijvoorbeeld een desktop search? Heeft de client misschien meerdere mailboxen in z'n profiel? Bekijk dat artikel nog eens wat ik eerder postte :)
Deze optie stond nog aan... deze nu uitgezet. Nu afwachten of het probleem hiermee verholpen is.

1. On the Tools menu, click Account Settings.
2. Click the Exchange Server account, and then click Change.
3. Click More Settings.
4. On the Advanced tab, click to clear the Download shared folders (excludes mail folders) check box.
5. Click OK, click Next, and then click Finish.

Ik laat jullie op de hoogte.

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-02 21:43
Ik heb dus ook hetzelfde probleem.

Ik heb een MS 2003 server R2 Standard x64 Edition SP2
Met daarop draaiend een Exchange 2007 server.

Ik heb 2 gebruikers die na het verplicht periodiek wijzigen van hun wachtwoord ineens hetzelfde probleem hebben als de TS beschrijft.
Ook komen op de Exchange server de volgende meldingen voorbij:

Mapi session "/o=houweling/ou=First Administrative Group/cn=Recipients/cn=jadi" exceeded the maximum of 32 objects of type "session".

Dit komt voor bij 2 gebruikers op hun zakelijk laptop. Vandaag heb ik geprobeerd een nieuw profiel aan te maken onder naam van 1 van die gebruikers, op een nieuwe pc, met Office 2007 (andere pc's draaien nog 2003).
Ik krijg daar exact dezelfde melding! Het lijkt er dus op dat het niet aan lokale client instellingen ligt, maar toch iets wat op de server niet goed gaat.

Iemand enig idee?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan dit oplossen door de policy "Download shared non-mail folders" op "Disabled" te zetten in de GPO setting: Administrative Templates => MS Office Outlook 2007 => Tools | Account settings => Cached Exchange Mode.

• wicked1980
elevator schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:22:
Je kan dit oplossen door de policy "Download shared non-mail folders" op "Disabled" te zetten in de GPO setting: Administrative Templates => MS Office Outlook 2007 => Tools | Account settings => Cached Exchange Mode.
Ik heb dit nog niet vanuit de policy getest, maar wel met een lokale instelling.
(onderhoud account >> knop "meer instellingen" >> tabblad "Geavanceerd"

Daar staat dezelfde instelling, maar dat maakt geen verschil helaas

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:54

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

wicked1980 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:44:
[...]

Ik heb dit nog niet vanuit de policy getest, maar wel met een lokale instelling.

En die setting wordt niet overruled door de GPO waar die setting misschien op enabled staat?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

wicked1980 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:44:

Heb je lang genoeg gewacht?

Als je eenmaal erg veel sessies hebt openstaan naar je Exchange server, helpt het uitzetten van die setting niet zomaar - je moet dan eerst het aantal openstaande sessies weer omlaag gebracht hebben voordat dit uberhaupt gaat helpen :)

• wicked1980
elevator schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 11:19:
[...]

Heb je lang genoeg gewacht?

Als je eenmaal erg veel sessies hebt openstaan naar je Exchange server, helpt het uitzetten van die setting niet zomaar - je moet dan eerst het aantal openstaande sessies weer omlaag gebracht hebben voordat dit uberhaupt gaat helpen :)
Daar zeg je wat ja :/

Kan je ergens checken op Exchange hoeveel sessie er open staan?

• wicked1980
Question Mark schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:56:
[...]
En die setting wordt niet overruled door de GPO waar die setting misschien op enabled staat?
Ik ga het nu testen

Aan de andere kant, als dit de oplossing is, dan is het symptoombestrijding en geen echte oplossing voor de onderliggende oorzaak

[ Voor 21% gewijzigd door wicked1980 op 05-02-2008 12:55 ]

• wicked1980
vanuit de GPO wordt hier niets aangepast. Lokale instellingen gelden dus

Verwijderd

Het zou ook nog met SP2 voor Windows te maken kunnen hebben. Broadcom nic misschien? Kijk eens op http://msexchangeteam.com/archive/2007/07/18/446400.aspx

• wicked1980
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:38:
Het zou ook nog met SP2 voor Windows te maken kunnen hebben. Broadcom nic misschien? Kijk eens op http://msexchangeteam.com/archive/2007/07/18/446400.aspx
Beide systemen draaien idd SP2. Maar alles draait hier op SP2. Dan had ik meerdere gevallen verwacht.
De ene pc is inderdaad een broadcom, de ander Intel. Dus dat lijkt het ook niet te zijn.

Verwijderd

Zet nou dat scalable network pack maar uit, en test dan nog eens :) Ik heb al een heleboel vreemde issues gezien daarmee...

• wicked1980
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 15:34:
Zet nou dat scalable network pack maar uit, en test dan nog eens :) Ik heb al een heleboel vreemde issues gezien daarmee...
Zojuist gedaan en inderdaad, het probleem lijkt in ieder geval bij 1 gebruiker weg te zijn 8)7

De andere gebruiker krijg ik nog niet te pakken, maar ik vermoed dat dat ook een stuk beter zal gaan.

Thanx voor het meedenken iedereen!
Pagina: 1