Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vermogen van meerdere servos meten

Pagina: 1
Acties:

• Protagoras
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-11 19:58
Hallo Tweakers,

ik ben bezig met een klein projectje en nu zit ik met het volgende probleem. Ik heb een test opstelling met hierin een stuk of 15 servo motoren verwerkt. Nou wil ik tijdens de operatie van de opstelling eigenlijk continu (of in kleine discrete stappen) telkens het gebruikte vermogen van elk van de servos meten.

Nou is het helaas nogal een duur grapje op 15 (digitale) volt meters te bemachtigen dus probeer ik een manier te vinden om tijdens de operatie continue met één volt meter telkens het vermogen van één servo te meten en dan door te gaan naar de volgende (ad infinitum).

Heeft iemand enig idee hoe je eend dergelijke schakeling het best uit kan voeren (of een ander idee om goedkoop het vermogen van de 15 servos te meten) ?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zet in de voedingslijn van elke servo een shuntweerstand, het liefst tussen de ground en de servo. Op die manier heb je op het knooppunt een spanning die evenredig is met het stroomverbruik van de servo. Leg de 15 lijnen met de shuntspanningen erop naar bijvoorbeeld 2 6-poorts mux-ICs toe, en je kan bijvoorbeeld met een uC vrolijk een servo selecteren, de stroom meten, de volgende servo selecteren, weer stroom meten, etcetera. Zap die info door naar een PC of display ofzo en je bent er.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Protagoras
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-11 19:58
Hartstikke Bedankt

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Houd er wel rekening mee dat je shuntweerstand erg laagohmig is (hoe meer ohms, des te meer inpact het meten heeft op de werking van de servo).

En de nauwkeurigheid van het meten wordt daar ook bepaald, ik zou extra zoeken naar bijvoorbeeld 0.1% weerstanden (die zijn er)

Wat wel misschien een probleem kan zijn is dat een servo intern vaak pwm gebruikt voor de interne motor, dit kan zorgen voor rare meetresultaten, dit is wel een heel eind op te lossen door een 100nF en een 100µF in serie over de servo te zetten zodat de stroom die erover loopt constanter wordt.