E6600 op P5N32-E SLI temp probleem

Pagina: 1
Acties:

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
Hallo

Bij een internetshop heb ik dus een Asus P5N32-E sli Plus moederbord gekocht

toen ik die thuiskreeg heb ik die dus in mijn systeem gezet en word de processor idle al 45 graden
Het moederbord was een demo dus zit er geen boekje enz bij om informatie uit te halen

Asus p5n32E
Idle :45 graden
Stressed 82 graden ( 2.4 Ghz met stock voltage )

Abit FP-IN9 Fatal1ty
Idle :22 graden
Stressed: 37 graden ( dit op 3.2 Ghz )

Syteem:

bovengenoemd moederbord en processor
8800GTS
2Gb Geil ddr800
2x 250Gb WD SE16
Coolermaster Geminii
LianLi v1000Plus

Nu had ik hiervoor een Abit FP-IN9 SLI moederbord waar de processor op 3.2Ghz liep en idle 22 graden met de hardware hierboven

leest mn moederbord nu verkeerde temperaturen uit of wat dan ook

De koeler zit exact hetzelfde als op mn vorige moederbord ( ook Arctic silver5 koelpasta)

Kan iemand mij zeggen hoe ik de temperaturen hetzelfde krijg als met de abit fatality??
Want het lijkt me heel sterk dat de processor met een ander moederbord ineens veel warmer word

Dingen die ik heb geprobeerd :

moederbord telkens weer uit de pc halen en koeler opnieuw erop zetten met nieuwe koelpasta
Koeler heel strak aangedraaid
airflow in de kast aanpassen ( was al uitstekend maargoed )

Mvg

• glangeveld
Als ik trouwens alle hardware op de tavel leg ipv in de kast dan kan ik aan het voetje van de koeler voelen als de processor 45 graden is

dat voelt fris aan ( schat rond de 18 graden kamertemperatuur )

maar het contact tussen de koeler en de cpu is goed ( als ik de koeler eraf haal zie ik precies waar de koeler zat )

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Gebruik je edit knop. :)

82C lijkt me gestoord veel. Dat was Tjunction hoop ik; anders zat je met Tcase zo'n 20C boven zijn gespecificeerde max. Hoe was de stressed temp toen je em buiten de kast had liggen, overigens? Je zou wel een verschrikkelijk slechte airflow moeten hebben als het zo oploopt; wat onwaarschijnlijk is.

En wat is stock volt precies? Ik bedoel, kan best zijn dat de BIOS onder "stock" wel iets heel anders verstaat (namelijk: we zetten de default lekker hoog, zodat dingen goed stabiel blijven).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• glangeveld
stressed temp buiten de kast was rond de 62 graden ( uitgemeten met coretemp en speedfan )

1.32 is het standaard voltage van de processor op het asus moederbord en op de abit fp-in9

systeem is nu bezig met een nieuwe verse windows want alles is ineens ook erg instabiel enz

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

ik schat zelf dat je temps helemaal verkeerd uitgelezen worden.

ik zou zeggen, zet er een grote tafelventilator voor op standje 4 of 5 of het hoogste iig en check je temps. Zakken ze? dan zit er iets mis. Zakken ze niet dan is de kans groot dat ze verkeerd uitgelezen worden (of je je koelblok niet op je processor hebt zitten)

-_-

• glangeveld
ik ben niet zon noob die geen heatsink op zn processor heeft zitten maargoed

ik heb een stuk of 4 ventilators gericht op mn koeler en de temperatuur zakt niks ( enkel die van het moederbord

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

geitema schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:22:
ik ben niet zon noob die geen heatsink op zn processor heeft zitten maargoed

ik heb een stuk of 4 ventilators gericht op mn koeler en de temperatuur zakt niks ( enkel die van het moederbord
dan wordt je temp gewoon verkeerd uitgelezen. Als je een frontpannel met thermometertjes oid hebt dan kun je die er eventueel insteken (in je heatsink dan) om zo de temperatuur in de gaten te houden. Voor de rest zou ik mij er niet al te veel zorgen over maken, tenzij je van plan bent erg hard te gaan overklokken.

-_-

• glangeveld
nou ik heb eigenlijk het moederbord gekocht om mn processor wat verder te laten gaan als op de abit

3.4Ghz doet ie trouwens op de asus wel stabiel ( en dan geeft speedfan aan dat ie stressed 51 graden is )
Pagina: 1