Toon posts:

2 Acties op 1 HDD Tegerlijk kan niet meer ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe pc aangeschaft met Quad-Core.

Als ik nu 2 WinRaR sessies tegerlijk van de zelfde schijf laat uitpakken gaat mn schijf herrie maken en gaan ze beide super langzaam.

Vroeger op mn oude systeem (AMD X2 3800+) kon ik er wel 3-4 aanzetten en was mn cpu de bottleneck denk ik.

Dit is vrij vervelend. Weet iemand hoe dit op te lossen is ?

Zou graag gebruik maken van mn Q-Core en veel tegelijk kunnen <+:)

Zou niet weten hoe ik dit moet noemen dus zoeken was niet echt een oplossing bij dit.

Edit:
Het gaat om een Western Digital schijf van 500 GB
Heb ook een Seagate (nieuw) maar het zelfde probleem :(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 15:50 ]

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
heb je al een andere compressieprogramma geprobeerd (7-zip bijvoorbeeld)? En hebben we het hier over Vista of XP?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-02 22:00
Ehm tja, volgens mij ligt dat dan weer aan het feit dat beide bestanden tegenover elkaar op de schijf staan. Dus moet de schijf heen en weer draaien om beide acties uit te voeren. Staan ze naast elkaar, dan zal het ook sneller gaan.
De enige manier volgens mij om dit op te kunnen lossen is meerdere schijven in je pc. Wel ieder bestand op een aparte schijf, maar denk dat dat ook weer niet de bedoeling is.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 16:15
Tja, als ik het goed begrijp staan de RAR bestanden op dezelfde schijf en pak je ook nog uit naar die schijf, dan moet er dus 2 x gelezen worden en 2x geschreven worden op 1 en dezelfde schijf. Het lijkt me niet raar dat het dan wat trager wordt.
Ik zou, net als wat Arunia, voorstelt zorgen voor 2 schijven, 1 met de bron bestanden en 1 waar naar toe geschreven wordt, dat zal al veel schelen denk ik.

Hail to the king baby!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:49

_Apache_

For life.

Wat ik vermoed is dat ze op je oude AMD ook traag waren, maar omdat dat wel mee viel ten opzichte de snelheidswinst van je nieuwe systeem..

Wil je meer uit je systeem halen zal je aan meerdere harde schijven moeten of een RAID0 opstelling overwegen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
ik heb meerdere harde schijven. Dus Als ik ga lezen van 1 en uitpakken naar de ander moet het een stuk sneller gaan ?

Ga ik dat eens proberen.

@urk_forever wat jij beschrijft is precies wat ik bedoel :)

Klein detail dat ik ben vergeten is dat ik op mn oude systeem een raid0 opstelling had (A)

Maar deze wilde ik eigenlijk niet meer omdat ik bij het overgaan naar een nieuw systeem zn 700GB data moest zien over te zetten, omdat de raid array niet zou werken op de nieuwe pc.
En dat is klote werk :P

Verwijderd

Waar pak je naar uit? Naar dezelfde schijf als waar je .rar op staat? Zo ja, dan is het logisch dat je schijven bottleneck zijn, en ook al had je 2 miljard cores in je PC dat gaat je niks helpen. Ik vermoed dat je processor misschien 10% belast is en wellicht nog veel minder. Je schijven zitten te seeken zo snel als ze kunnen maar je loopt tegen mechanische limieten aan, veroorzaakt door slechte software.

Je kunt het probleem opvangen door voor RAID0 te gaan of een Areca controller aan te schaffen met I/O Request Reordering functionaliteit, waarbij je write-back inschakelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 23:14 ]

Pagina: 1