Toon posts:

+5volt te hoog. Oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk dat mijn +5volt soms te hoog is. Ipv. de gebruikelijke 5volt
(4.7-4-9v) of iets eronder is hij soms 5.5 of 5.6 volt. Het gaat hier om een 550wat Rhycom voeding. Nou dacht ik in eerste instantie dat Asus Probe in de war was. Maar Speedfan zeeeft hetzelfde aan

Afbeeldingslocatie: http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/dealsonic_1966_110623195

Specs

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Wat is er aan te doen?
Moet ik er wel wat aan doen?

Ik weet niet zo direct wat de tolerantie is van de spanning op die lijnen. Het is dus geen constante afwijking!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-02 11:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Even meten met een echte multimeter, dan weet je het zeker.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 11:20

Shuriken

Life is all about priorities

Tolerantie is volgens mij 5%

Maar meet anders eens op de molex met een multimeter wat de daadwerkelijke spanning is.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

tolerantie (+/- 5%) had je kunnen opzoeken : http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5Catx2_2.pdf

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:41:
Ik weet niet zo direct wat de tolerantie is van de spanning op die lijnen. Het is dus geen constante afwijking!
Globaal kun je stellen dat bij A-merk trafo's de waarde ~5% kan/mag afwijken, en bij B-merken ~10% (staat geloof ik ook ergens in een FAQ op GoT, kon alleen niet zo snel vinden welke).

In welke categorie Rhycom valt weet ik niet, maar afgaande op het verschil zit aan de grens voor B-merken. Of het veel kwaad kan, durf ik echter niet te zeggen.

Trouwens, om zeker te weten dat niet je mobo de waarde verkeerd doorgeeft, zou je met een multimeter aan de gang moeten.

[ Voor 0% gewijzigd door 3dfx op 01-10-2007 13:51 . Reden: spuit 15>eten+zoeken+typen=niet optimaal :P ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:27

Theo

moederbord

Mocht je met een meter aan de gang gaan (wat wel zeer aan te raden is), neem dan een goede meter, en niet een ding van 5 euro van de Gamma. Iedere meter heeft een meetafwijking, soms is deze zeer klein en soms moet je er echt rekening mee houden. Een goedkope meter kan zomaar een afwijking hebben van 3% (de meter geeft bijv 10 volt aan, maar de spanning kan daar dus 3% van afwijken, 9.7-10.3 volt) terwijl een goede meter geen reeele afwijking heeft (Fluke 189 heeft een afwijking van 0.025%, dus 10 volt op de meter is 9.975-10.025 Volt in het echt).
En Fluke 189 zul je denk ik niet gebruiken voor even de 5 Volt op te meten via een molex (is meter van 600 euro), maar zorg ervoor dat je geen supergoedkoop geval gebruik, je weet dan niet of je een afwijking in de 5 volt of een afwijking in de meter heb. Een meter van 15 euro of meer is al voldoende.
Let alleen wel op dat je de meter goed instelt, je kan hier anders de computer echt mee slopen! (spanning/Voltage meten, en GEEN stroom/current!

Echter kan ik nu al zegen dat er niets aan de hand is. De meest eenvoudige reden is namelijk dat jouw computer nog werkt. Mocht de spanning echt te veel afwijken dat was de computer echt niet meer stabiel en zal hij continu vastlopen (als hij al op kon starten). Mocht je de 5 volt opmeten.

De eis is trouwens dat de 5 volt een afwijking mag hebben van 5%, hij moet dus altijd tussen de 4.750 en 5.250 volt zijn.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ga ervanuit dat die voedingen een overspanningsbeveiliging hebben. Inderdaad die 5% had ik kunnen weten :D

Ik zal vanavond eens even meten. Ik heb destijds die Gamma rommel de deur uitgedaan en een andere meter gekocht, algelopen Juni. Geen Fluke maar een Velleman DVBM850BL a 14,95 nij DIL vandaan.
Pagina: 1