Microsoft HD Photo, hoe staat het er voor?

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Ik zat me zo eens af te vragen. Microsoft heeft zijn eigen opvolger voor JPG op de markt gezet en normaal verwacht je dan ook een behoorlijke ingebruikname door mensen.

Nu heb ik eens zitten nakijken, maar heb eigenlijk nog helemaal geen echte software kunnen vinden die het support.

Ik weet dat er voor Photoshop een plugin is, maarja, enkel Photoshop is ook niet alles (de viewer van XP of irfanview zou het toch ook moeten kunnen. En batchprocessen van al mijn tiff's uit raw naar thumbs zodat ik ze mooi als klein bestand bij iemand neer kan zetten zit er nog niet echt in.

Heeft iemand enig idee hoe de voortgang hiermee is? Of sla ik de plank mis en is er al een berg software geschikt ondertussen. Als dit het geval is, dan hoor ik graag welke.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Echt helemaal geen animo voor dit formaat?

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat zijn de voordelen van dit formaat dan?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Haaglander schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 11:28:
Wat zijn de voordelen van dit formaat dan?
Compressietechniek van JPG is sterk verouderd, HDP gebruikt een beter algoritme. Kleurdieptes zijn geen 8 bit maar een stuk meer, waardoor de kleuren van HDP een stuk beter zijn, vooral bij moeilijke kleuren (dus geen kleurprofielen meer nodig).

Enige nadeel is dat de support nog niet echt super is.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Mag ik hieruit concluderen dat niemand zich hier bezig houdt met dit formaat?

Ik hoop zelf namelijk dat er in de toekomst verandering in gaat komen.

[ Voor 32% gewijzigd door Fairy op 12-10-2007 22:35 ]

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 18:37

ODF

Zolang HD Photo van MS niet ondersteund wordt door webbrowsers is het totaal niet interessant om op grote schaal toe te passen en mijn digitale fotoapparaten slaan toch allemaal in JPEG (of TIFF) op en dat voldoet.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
ODF schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 22:49:
Zolang HD Photo van MS niet ondersteund wordt door webbrowsers is het totaal niet interessant om op grote schaal toe te passen en mijn digitale fotoapparaten slaan toch allemaal in JPEG (of TIFF) op en dat voldoet.
Met mijn camera sla ik op in RAW, dat gebruik ik ook, maar het zou mooi zijn als er een uitwisselbaar lossy formaat is waarbij je toch redelijke kwaliteit kan behouden.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:12
Mja, ik vind 't maar niks, ik hou wel van open, alleen al vanwege de filosofie, en om dan 't nog van MS te krijgen, dat geen drol met fotografie te maken heeft. Nee bedankt.

|>

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Simon schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 23:11:
Mja, ik vind 't maar niks, ik hou wel van open, alleen al vanwege de filosofie, en om dan 't nog van MS te krijgen, dat geen drol met fotografie te maken heeft. Nee bedankt.
Tja, maar jpeg2000 is ook niks geworden en die is technisch bijna gelijk aan HD Photo en toch al veel ouder.

En open source fotoformaat zoals bijvoorbeeld ogg vorbis voor audio is, ben ik nog niet tegengekomen helaas.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:12
Hmja, 't is puur idealisme hoor. Ik schiet nu ook lekker CR2's en laat ze zo, heel relevant vind ik 't niet, maar 't zou mooi zijn. Er is wel een open source initiatief

|>

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Simon schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 23:22:
Hmja, 't is puur idealisme hoor. Ik schiet nu ook lekker CR2's en laat ze zo, heel relevant vind ik 't niet, maar 't zou mooi zijn. Er is wel een open source initiatief
Er is wél een open source alternatief? Ik ben benieuwd welke! (geen lossless PNG opnoemen uiteraard), ik bedoel echt een JPG alternatief dat ook vergelijkbare filesizes heeft met liefst betere beeldkwaliteit en hoge kleurdiepte.

Ikzelf bewaar uiteraard ook al mijn cr2'tjes, maar een alternatief formaat lijkt me wel heel prettig.

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 12-10-2007 23:28 ]

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-07 21:31
Even een kickje in het kader van dit nieuwsbericht

Qua standaardisering lijkt het dus wel goed te zitten met HD photo. Ik zelf heb ook even gekeken naar het afbeeldingsformaat met behulp van de Adobe CS2/3 plugin. En het ziet er op het eerste ogenblik goed uit. Verder is er in Vista in iedergeval al ondersteuning voor het formaat en in windows photo gallery werkt het net zoals elke andere afbeelding. :)

Ik zou het eigenlijk al (zeer snel) willen gaan gebruiken, het enige waar ik mee zit is de toekomst. Gaat er nog veel gesleuteld worden aan de standaard? Wat gebeurd er met een collectie in .wdp formaat als Jpeg XR een andere extensie krijgt? Ik neem aan dat men er voor zorgt dat deze ook gewoon leesbaar blijven in de toekomst of is het nu echt alleen voor test doeleinden?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
En het is weer stil rond het jpegxr gebeuren, niet iets voor Microsoft zou je toch denken.

Iemand nog wat gehoord?

Ik zou wel graag Lightroom support willen zien :)

[ Voor 18% gewijzigd door Fairy op 12-12-2007 16:20 ]

Pagina: 1