Toon posts:

M2N-E icm high-end geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Enkele maanden geleden heb ik een redelijk acceptabele PC gebouwd, ik noem een AthlonX2 4800, 2GB geheugen op 800 mhz (dual channel) en een GeForce 7600GT. Deze scoort op de Windows Experience Index een 5.1 tot 5.9 ook al weet ik dat dit geen bal zegt.
Het geheugen is een probleem, ik gebruik namelijk een ASUS M2N-E moederbordje. Lekker minimalistisch, en ondersteunt alles wat ik heb optimaal. Alleen mijn geheugen word niet helemaal goed herkend in de BIOS.

Merk geheugen: OCZ
Grootte: dual channel 2GB kit-of-2
Snelheid: 800mhz
Toegangstijd: 4-4-4-12
Voltage: 1.95 tot 2.10 volt

Weet iemand wat ik precies op mijn moederbord in moet stellen, om de zooi stabiel te laten werken? Het duurrecord tot nu toe is twee maanden, en er zitten dagen tussen dat de computer meerdere malen reset en tijdens de POST blijft hangen.
Of moet ik de conclussie trekken dat het geheugen een maatje te groot is voor mijn moederbord? Wat is in dit geval een goede vervanging? Het geheugen ga ik niet wisselen want dát werkt wel... :p

EDIT: volgens de OCZ-fora werken praktisch alle high-end geheugenplankjes (800mhz en hoger) het liefst op 2.1 volt. Mijn bordje levert 1.95 volt maar daar kom je alleen maar achter door de white papers erop na te spitten.
Kent iemand een betrouwbaar, minimalistisch bordje met dezelfde specs die wel voldoende spanning zet op de geheugenpoort?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 13:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond persoonlijk contact gehad met een OCZ employee, die heeft aangeraden om mijn 800-4-4-4-12 geheugen in te stellen op 800-5-5-5-20. Bij gebrek aan een hogere Tras setting maar voor 800-5-5-5-18 gekozen. Denk dat de slechtere CAS-latency ervoor zorgt dat mijn geheugen minder stroom trekt (de vereiste 1.95 volt).

Volgende keer toch maar kiezen voor een 1066-capable bord, maarja dan koop ik ook 1066mhz geheugen met de beste CAS.........

NB moederbord reviewers wereldwijd zitten te vloeken op de 570 chipset op dit boardje, zeggen dat het gewoon een uitgeklede 590 is. Ik heb er mijn twijfels bij of NVidia qua chipset aansturing wel mee kan komen met de nieuwe standaarden en de huidige revoluties in de overige basiscomponenten. Aan de andere kant: ik heb liever dat zij de trend volgen dan bepalen, maar ze moeten wel bij kunnen benen.