[2003 Storage Server] Failed redundancy mirror

Pagina: 1
Acties:
  • 525 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:20
Hallo Tweakers,

Ik heb weer eens een leuk probleempje :(

Afgelopen vrijdag is er een HDD overleden in de server.
Het betreft hier een Fujitsu Siemens Fibrecat N40i met daarop aangesloten een RX30 schijvenkabinet.

Nu zitten er in dat kabinet 10 schijven.
5 schijven in RAID0 op de ene controller, en 5 schijven in RAID0 op de andere controller.

Deze 2 RAID0's zijn gemirrored dmv de standaard 2003 software

Nu is 1 schijf dus overleden, deze heb ik vervangen, en de mylex software geeft aan dat alles nu weer klopt.

De Disk Management software van Microsoft denkt er dus anders over.

Afbeeldingslocatie: http://i21.tinypic.com/orjas2.jpg

Als ik dus op reactivate volume druk, gebeurt er niets.

Nu is het zo, dat er best wel belangrijke data opstaat, en het werkt momenteel nog goed.
Maar de RAID1 draait dus op 1 poot, wat niet echt aan te raden is.
Nu heb ik alles al op tape staan, maar ik vroeg mij nu af wat ik het beste kan doen :?

Als ik nu "remove mirror" selecteer, en ik verwijder die "unreadable" schijf, wat gebeurt er dan met mijn bestaande data :?

En als ik die unreadable schijf nu weer formateer, en vervolgens weer aan de mirror toevoeg, gaat dat werken :? Of maakt windows dan beide schijven in de mirror leeg :?

Ik heb helaas zo snel geen testmogelijkheid, vandaar graag jullie ervaringen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Waarom vanuit Windows 2003 server de schijven mirroren als je Mylex (type graag) dit ook kan :?

* aReaRe vertrouwt meer op hardware raids dan Microsoft software raids.

offtopic:
MS doublespace anyone :+

Nu even je vragen.
Als ik nu "remove mirror" selecteer, en ik verwijder die "unreadable" schijf, wat gebeurt er dan met mijn bestaande data :?
die is weg denk ik dan.
En als ik die unreadable schijf nu weer formateer, en vervolgens weer aan de mirror toevoeg, gaat dat werken :? Of maakt windows dan beide schijven in de mirror leeg :?
ALS, let wel op het ALS, blijft Microsoft Windows af van die "healthy"schijf, maar je hebt gelukkig alles op tape.

[ Voor 56% gewijzigd door aReaRe op 01-10-2007 22:41 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Grolsch
aReaRe schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:34:
Waarom vanuit Windows 2003 server de schijven mirroren als je Mylex (type graag) dit ook kan :?
Omdat per RAID kaart 5 schijven zitten aangesloten.
En naar mijn bescheiden mening kun je niet over 2 mylex kaarten een RAID1 op bouwen.
Ik heb trouwens zelf deze server niet ingericht

het type is een "MegaRaid SCSI 320-1 controller", daar zitten er dus 2 van in.
* aReaRe vertrouwt meer op hardware raids dan Microsoft software raids.
* Grolsch ook ;)
offtopic:
MS doublespace anyone :+

Nu even je vragen.

[...]

die is weg denk ik dan.
Tsjah, ik denk misschien ook van wel, maar misschien denk ik van niet ;) zekerheid is graag het gene wat ik wil hebben.
[...]

ALS, let wel op het ALS, blijft Microsoft Windows af van die "healthy"schijf, maar je hebt gelukkig alles op tape.
mwah, 400GB aan data terugpompen + 100GB aan exchange mailboxstores ga je niet voor de gein doen met een tape :(

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Heb dit één keer eerder gehad met mijn hobby servertje, gewoon remove mirror gedaan en daarna weer toegevoegd, ging prima. Als je een mirror wilt toevoegen moet hij trouwens niet geformatteerd zijn, dat moet alleen lege ruimte zijn. Je kunt dus wel remove mirror doen, maar daarna zal die schijf wel eerst weer moeten gaan werken inderdaad.

BUT: DISCLAIMER:
stoepgarantie op deze opmerking, aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend, de schrijver dezes kan in geen enkel opzicht verantwoordelijk worden gesteld etc. etc. etc. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Marlibica op 02-10-2007 08:49 ]

Sign here against sigs

• Grolsch
Marlibica schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 08:46:
Heb dit één keer eerder gehad met mijn hobby servertje, gewoon remove mirror gedaan en daarna weer toegevoegd, ging prima. Als je een mirror wilt toevoegen moet hij trouwens niet geformatteerd zijn, dat moet alleen lege ruimte zijn. Je kunt dus wel remove mirror doen, maar daarna zal die schijf wel eerst weer moeten gaan werken inderdaad.

BUT: DISCLAIMER:
stoepgarantie op deze opmerking, aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend, de schrijver dezes kan in geen enkel opzicht verantwoordelijk worden gesteld etc. etc. etc. ;)
ik zal in een virtual machine eens wat gaan stoeien, en testen, maar bedankt voor je praktijk ervaring.
Hier doelde ik inderdaad op.

• Grolsch
ok, een update van mijn kant.
Ik heb Virtual PC 2007 gedownload en geinstalleerd, en vervolgens een virtual PC aangemaakt met windows 2003 daarop.

1 disk voor het OS, en vervolgens 2 test disken van 1GB eraan gehangen.

Van die 2 disken een mirror gemaakt.
VM uitgeschakeld, en 1 virtual disk verwijderd.

Op dit moment heb ik dus de situatie welke ik momenteel in mijn produktie omgeving ook heb.

Disk management geeft dus een "failed redundancy" melding.
Vervolgens selecteer ik "remove mirror" en verwijder de failende disk.

Het is vervolgens weer een simple volume met de gewone data erop welke erop stond.
Na uitschakelen van de VM, disk toevoegen in de VM settings. Vervolgens ga ik weer naar disk management. en selecteer create mirror.
Vervolgens wordt er weer geresynced, en in mijn test VM werkt alles weer.

Laten we hopen dat het AS weekend net zo voorspoedig gaat, maar ervaring leert anders :(

To be continued

• Grolsch
Ok, afgelopen weekend weer bezig geweest, en het removen van de mirror gaat goed, alleen het regeneraten gaat fout.

eerst krijg ik deze event:
Event Type: Information
Event Source: LDM
Event Category: None
Event ID: 500
Date: 10/6/2007
Time: 9:49:43 PM
User: N/A
Computer: ****
Description:
Regenerating volume Volume1 E:

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
vervolgens deze 2:
Event Source: dmio
Event ID: 29
Time: 11:40:12 PM
Computer: ****
Description:
dmio: Harddisk3 read error at block 133991359: status 0xc00000b5

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Data:
0000: 00 00 00 00 04 00 4a 00 ......J.
0008: 00 00 00 00 1d 00 05 40 .......@
0010: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0018: 01 00 00 00 00 00 00 00 ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
Event Source: LDM
Event ID: 500
Time: 11:40:12 PM
Computer: *****
Description:
Regeneration completed on volume Volume1 E:

Ik zal de MS KB weer eens door gaan spitten :(

Pagina: 1