Toon posts:

AMD 6000+ raar overclock probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had deze vraag ook bij de 3dmark contest /ddr overclock topics gezet, maar omdat er niet gereageerd wordt maar even een apart topic:

Mijn CPU multiplier staat nu op 13 met een HTT van 265 wat resulteert in een CPU van 3445Mhz

Nu wil ik mijn geheugen sneller laten draaien (draait nu 3445/7= 492 Mhz, en dat moet volgens mij sneller kunnen.

Als ik nu mijn multiplier op 12 zet, HTT op 279, zou mijn processor dus op 3348Mhz moeten lopen.
M'n HT multiplier zet ik dan van 4 naar 3 omdat mn HT links anders op (281*4=) 1124 Mhz zou lopen, en dat zou niet goed zijn heb ik begrepen. Verder zou mijn geheugen dan op (338/6=) 558 moeten lopen.

Het rare is nu dat als ik deze instellingen in de bios verander de computer direct bij de POST hangt, en zodra ik weer in de bios ben zie ik dat mijn processorsnelheid ergens rond de 4200Mhz hangt, wat waarschijnlijk dan ook weer de rede is dat hij vastloopt. Zet ik mijn HTT dan op 250 loopt mijn processorsnelheid netjes op (250*12=) 3000 Mhz en start de computer netjes op.

Wat gaat er nu mis? Na een paar keer geprobeerd te hebben gaat het ergens goed fout rond de HTT van 265. Hierna wordt mijn processor om een voor mij nog onduidlijke reden extreem overgeclockt.

Iemand een idee wat hier nu fout gaat?

Vcore is overigens 1.4875 en Vdimm 2.2V!

P.S. In mij bios kan ik bij de DDR instellingen kiezen voor auto/DDR800/667 etc, heeft dit ook invloed op de geheugensnelheid? Deze staat nu nl op auto.

Alvast bedankt!

• a1m
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-09-2020

a1m

Ik heb geen ervaring met M2N-SLI dlx, maar als ik goed lees probeer je 3! dingen tegelijk. Je verandert je mp, htlink en memory divider. Als je stabiel loopt op HTT265x13, hou t daarop. Waarschijnlijk is je DDR [Auto] instelling DDR667 divider 7. probeer mp op 13 x 265 en zet je DDR instellingen op DDR800, denk dat je dan als resultaat 3445/6= 574mhz ratio krijgt. Als die niet boot, moet je timings ff losser zetten, kan je later nog altijd strak trekken. brandbreedte > timings. Anders voltage omhoog. Succes, laat me weten. owja hou je HT Link tussen 800-1000.

[ Voor 5% gewijzigd door a1m op 01-10-2007 16:33 ]

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

ws kan je moederbord die hoge htt niet hebben. Mijn moederbord K8S8X stopt er ook mee bij 280 (helaas).

Verwijderd

Op 1 of andere manier komt je HTT op 350MHz uit. Heb je je memory-devider op z'n laagst? Heb je ook de HTT Multiplier op maximaal 4x staan aangezien je boven de 250 uitkomt? Zet 'm eens op 3/2/1 en kijk dan wat er gebeurd.

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
Ik draai op het moment met een M2n32 SLi deluxe met een 5400+ X2 en een setje C4D PC6400 met Mircon D9GMH chips en ben weer opnieuw begonnen met overclocken en kwam terecht op 12x250Mhz en na een tijdje kwam ik terecht 12x255Mhz

Hierna wou ie geen Mhz harder, waarschijnlijk wil de cpu gewoon niet harder, hij is nog wel lekker koel, dit is wel een stabiele oc voor een 24/7 draaiende ragbak :)

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het volgende gedaan:

Vcore verhoogt van 1.4875 naar 1.5625, HTT naar 263, (3419 Mhz )was toch niet zo stabiel als ik dacht.

Het geheugen stond al op DDR800, wat resulteert in (13/2=6.5, afgerond 7), dus geheugen loopt op (3419/7=) 488 Mhz.

De HT multiplier (af hoe dat ding ook precies heet) staat nu op 4 wat een HT snelheid van 1052 tot gevolg heeft, bij het overclocken met een multiplier van 12 (zie hierboven) had ik hem op 3 gezet, zonder resultaat zoals bekend.

De timings van het geheugen staan nu op 4-4-4-12-2T, ik zou deze losser kunnen zetten maar ik denk niet dat dit iets te maken heeft met mijn vage processorklok??

Ook is het me niet helemaal duidlelijk hoe hoog ik mijn pcie clock moet zetten, staat nu op auto, en als ik handmatig in wil stellen kan ik beginnen vanaf de 100.

Ik wil gewoon alleen mijn geheugen sneller laten draaien, dus ik sta open voor alle suggesties en bedankt voor zover!!!!

• a1m
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-09-2020

a1m

zomaar 0.08 vcore verhogen omdat je computer niet stabiel loopt is zowiezo niet aan te raden. Volgens mij begrijp je t vaag, je klinkt leergierig dus speel meer met google. Probeer eerst je cpu stabiel te krijgen voordat je aan je memory begint. Heb je laatste bios update? zoniet doe dat dan eerst. Wat is je doestelling? Kunst van t klokken is zolaag mogelijk vcore zohoog mogelijk HTT. Op ten duur moet je vcore erg verhogen om die extra paar mhz te krijgen. Voor hoogste benchmarkscore is dit nodig, maar voor een rocksolid systeem kun je beter genoegen nemen met beste vcore/htt ratio. Zet CnQ uit, je PCI-e vast op 100mhz en spread spectrum mag ook uit. Probeer zoveel mogelijk dingen vast te zetten, begin met je hoogste memory divider, wanneer je cpu stabiel loopt op je acceptable snelheid of max, moet je hier pas aan beginnen. Zorg dus ervoor dat je memory niet in de wegstaat wanneer je begin bent met je cpu te klokken. Je max. stock vcore van X2 6000+ is v1.4, je moet hier beginnen. Verhoog je HTT met kleine stapjes, draai tussen deze stapjes Orthos 15-20mins. Hoe hoger je komt, hoe kleinere stapjes je moet nemen. 5HTT verhogen is 65mhz met mp 13. Vergeet niet dat overklokken een langzaam proces is, je kunt er niet zomaar doorheen rammen. Wanneer Orthos niet meer stabiel draait, moet je vcore verhogen tot alles weer stabiel loopt. Verhoog telkens met 1 stap je vcore(0.0125V). Inprincipe moet je eerst je HTT wall testen, maar je klinkt nogal lui. Zijn gasten met M2N-SLI deluxe HTT 400 hebben gehaald, dus 265 moet zeker geen probleem zijn. Wanneer je denkt je snelheid te hebben bereikt, moet je Orthos nachtje aan laten staan (8uur). Max. temp van je cpu is 63 graden, hou t daaronder stressed. Eventueel betere cpukoeler of airflow/fans. Er is geen snellere weg hiervoor, dus probeer t ook niet. Een stabiele systeem is belangrijker dan wat dan ook. HT link tussen 800-1000mhz houden, 1000mhz is al sneller dan nodig. Hoger kan zorgen voor een onstabiele systeem. Wanneer je klaar bent met je cpu, kan je beginnen met je memory. Welke dominator heb je?

Verwijderd

Topicstarter
a1m schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 00:38:
zomaar 0.08 vcore verhogen omdat je computer niet stabiel loopt is zowiezo niet aan te raden. Volgens mij begrijp je t vaag, je klinkt leergierig dus speel meer met google. Probeer eerst je cpu stabiel te krijgen voordat je aan je memory begint.
Ik verhoog mn Vcore natuurlijk niet zomaar naar 1.5625, heb elke keer een klein stapje verhoogd, orthos gedraaid, dat liep vast, stapje erbij en dit telkens todat ik aan het max zat dat mijn bord kon geven en toen mn HTT 2 laten zakken, nu is hij in ieder geval een uur stabiel, de 8 uur test komt vanavond/vannacht.
Heb je laatste bios update? zoniet doe dat dan eerst.
Yep, 1102
Wat is je doestelling? Kunst van t klokken is zolaag mogelijk vcore zohoog mogelijk HTT. Op ten duur moet je vcore erg verhogen om die extra paar mhz te krijgen. Voor hoogste benchmarkscore is dit nodig, maar voor een rocksolid systeem kun je beter genoegen nemen met beste vcore/htt ratio.
Doelstelling? Leergierig en de fun-factor. That's it.
Zet CnQ uit, je PCI-e vast op 100mhz en spread spectrum mag ook uit. Probeer zoveel mogelijk dingen vast te zetten, begin met je hoogste memory divider, wanneer je cpu stabiel loopt op je acceptable snelheid of max, moet je hier pas aan beginnen. Zorg dus ervoor dat je memory niet in de wegstaat wanneer je begin bent met je cpu te klokken. Je max. stock vcore van X2 6000+ is v1.4, je moet hier beginnen. Verhoog je HTT met kleine stapjes, draai tussen deze stapjes Orthos 15-20mins. Hoe hoger je komt, hoe kleinere stapjes je moet nemen. 5HTT verhogen is 65mhz met mp 13.
CnQ staat uit, PCI-e stond op auto, gaat vanavond op 100Mhz (Wat zijn trouwens de exacte invloeden hiervan? Kan ook nergens vinden hoe hoog mijn PCIe clock nu staat?!). Verder zal ik vanavond eens mijn memory-divider op DDR667 zetten zodat het CPU/8 wordt ipv CPU/7 en tevens de timings terug naar 5-5-5-18-2T zetten, dan zal ik eens kijken of mijn processor nog hoger kan als 3419Mhz.
Vergeet niet dat overklokken een langzaam proces is, je kunt er niet zomaar doorheen rammen. Wanneer Orthos niet meer stabiel draait, moet je vcore verhogen tot alles weer stabiel loopt. Verhoog telkens met 1 stap je vcore(0.0125V).
En dit is duidelijk.
Inprincipe moet je eerst je HTT wall testen, maar je klinkt nogal lui. Zijn gasten met M2N-SLI deluxe HTT 400 hebben gehaald, dus 265 moet zeker geen probleem zijn.
Dit is het eerste wat ik hierover lees, HTT wall testen. Hoe doe ik dit?
Wanneer je denkt je snelheid te hebben bereikt, moet je Orthos nachtje aan laten staan (8uur). Max. temp van je cpu is 63 graden, hou t daaronder stressed. Eventueel betere cpukoeler of airflow/fans. Er is geen snellere weg hiervoor, dus probeer t ook niet. Een stabiele systeem is belangrijker dan wat dan ook. HT link tussen 800-1000mhz houden, 1000mhz is al sneller dan nodig. Hoger kan zorgen voor een onstabiele systeem. Wanneer je klaar bent met je cpu, kan je beginnen met je memory
.

Dit is ook duidelijk.
Welke dominator heb je?
http://www.corsairmemory..../TWIN2X2048-6400C4DHX.pdf

Bedankt verder voor je antwoorden, en nee ik ben absoluut niet lui overigens :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, vanalles geprobeerd..

Eerst, met behulp van google ;), mn HTT wall opgezocht, die licht ergens rond de 360 Mhz.

Om op een mooi getal uit te komen draai ik, na wat proberen, nu op :

--> 342*10 is 3420 Mhz CPU
--> 342*3 is 1026 HTT
--> PCI-e clock vastgezet op 100Mhz
--> Vcore CPU op 1.5625, stressed temp rond de 45 gr.

Tot zover stabiel met geheugentimings 4-4-4-12-2T @ 427.5 Mhz (CPU/8) @ 2.3V.

Nu kom ik er dus ook achter dat mijn geheugen de bottleneck in het geheel is, wat ik nu ook probeer, timings naar 5-5-5-18, Vdimm naar 2.4 en dan de divider veranderen, hij blijft vastlopen. Ik heb ondertussen al weet ik hoeveel keer de faq's doorgelezen, ik kom dr niet uit. Overal lees ik dat mensen met deze modules boven de 550Mhz halen met een Vcore van rond de 2.3V op de timings 4-4-4-12 alleen bij mij schijnt het niet te lukken.

Wat moet ik nu doen? Vdimm nog maar verder verhogen tot hij stabiel wordt???

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die me advies kan geven???

• BottleNext
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09-2025
Laat het gaan...
Het wereld record volgens Ripping.org staat op een overclock van 37,149%.
Als je wilt gaan overclocken kan je volgens mij beter een CPU van Intel kopen.

Verwijderd

Ik kan je alleen meegeven/vragen wat voor geheugen je hebt...

De reden hiernaartoe is is icm Corsair & mijn moederbord, ik niet langs een bepaalde HTT kan... (29x) en alles daarboven loopt vast of boot niet eens meer... Gebruik ik ander geheugen dan doet (volgens gigabyte) het moederbord meer dan 320MHz HTT.

Probeer eens een andere set / merk geheugen, en snelheid. oc'en kan nooit gegarandeerd zijn en het brengt vreemde problemen met zich mee. Neem eens contact op met de fabrikant van het moederbord, en leg hun eens het probleem voor. Wellicht dat een bios update, zoals gigabyte dat mij ook geadviseerd heeft, oplossing kan bieden. natuurlijk bood het geen oplossing, maar ik weet nu wel dat het aan mijn gebruikte corsair setje ligt waarom ik niet boven de 290x kom :P

Success.

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugen is volgens Corsair getest op 400Mhz @ 4-4-4-12-2T op 2.1 V, en daar krijg ik m ook makkelijk op, veel hoger echter niet.

We zullen wel zien waar het schip strand, toen ik deze computer bij elkaar zocht 2 weken geleden was het doel van deze computer zeker niet om hem te gaan overclocken, maar ja, na hier veel gelezen te hebben wordt het toch wel verslavend.

En ach, ik zit toch op een CPU overclock van 14%.. genoeg verdiend toch?

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval, mochten er nog ideeen zijn dan hoor ik het graag.

Ga me nu maar eens storten op de rede waarvoor ik de computer gekocht heb, namelijk cadcam ;)
Pagina: 1