Bootproblemen na geheugenuitbreiding (Vista, C2D 6400, 3GB)

Pagina: 1
Acties:

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-04 18:27
Excuses als dit topic in het verkeerde forum is geplaatst, het is in wezen een combinatie van CPU, Mobo & Geheugen, overclocking en OS probleem dus wist niet goed waar ik deze het beste kon plaatsen).

Ik heb een maandje of twee een nieuwe PC gekocht met de volgende specs:

- Intel Core 2 Duo E6400
- 1GB DDR2 PC5300 (667Mhz) Kingston KVR667D2N5/1G
- Gigabyte GA-965P-S3 (rev. 1.0)
- GeForce 7900 GS
- Vista Premium 32 bit
- Bios: F12 2007/07/18 (nieuwste op dit moment)

Overclocken ging succesvol en heb de FSB/RAM van 4:5 naar 1:1 gekrikt (FSB van 266 naar 333) waardoor dus effectief het RAM geheugen op de fabriekssnelheid blijft draaien maar alleen de CPU boven stock komt te draaien (2,66Ghz). Op een klein probleempje na waarbij mijn moederbord na afsluiten van de PC nog wel eens de overclock settings "vergat" liep het gesmeerd en kon ik allerlei benchmarks en games uitvoeren zonder enige problemen.

Dat liep dus allemaal goed alleen was 1GB toch echt iets te weinig aangezien Vista veel te veel verbruikt. Dus heb ik 2GB exta bijbesteld met exact dezelfde specs (alleen dan een setje van 2x1GB). Namelijk:

- 2x1GB DDR2 PC5300 (667Mhz) Kingston KVR667D2N5K2/2G

Na installatie kan ik alleen nog op de standaard instellingen werken, dus dat betekent met 4:5 FSB:RAM verhouding. Wanneer ik mijn PC met de volle 3GB probeer te laten lopen zoals eerst op 1:1 (met alleen overgeclockte CPU dus) kan hij Vista niet opstarten.
Zodra het bekende laadbalkje van Vista verschijnt krijg ik héél kort (1/4 seconde oid) een blauw scherm te zien met een lange regel nummers en letters, het lijkt op een geheugen adressering ofzo. Vervolgens reboot de PC.

De enige manier om Vista succesvol op te laten starten is met de standaard 4:5 verhouding :|

Ik snap nu niet wat er nou mis kan zijn... de setup werkte eerst prima dus eigenlijk kan het niet aan de CPU liggen. Door de CPU te overclocken verander ik wezenlijk niks aan de instellingen van het RAM (mits ik de verhouding aanpas)... dus daar zou ik ook geen problemen verwachten.

Als iemand mij kan vertellen waarom dit probleem zich voordoet, graag. Bij voorbaat dank :9

[ Voor 5% gewijzigd door BasNation op 01-10-2007 01:05 ]

• dragonballz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-02-2025
Probeer die 1GB eruit te halen en kijkt wat er gebeurd?
Vergelijk de timing in cpu-z van beide set?

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-04 18:27
PC staat niet hier dus kan er nu even niet bij om 1 reepje eruit te halen en te testen maar heb nog wel naar de timings gekeken en die waren voor alle modulen gelijk in cpu-z.

Toch een bizar probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door BasNation op 01-10-2007 12:17 ]

Verwijderd

Verschillende snelheden van je mem?
Niet compatible met elkaar of met je mobo?
Voltage wil ook wel eens verschillen per setje even nakijken ?

verder wat hierboven alstond...

1gb eruit en testen, hierna misschien het oude 1gb terug in en 1 nieuw gb er in proberen?

staat het mem ook op de qvl van je mobo ?

greetz en suc6 ...