• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:41
Ik zag laatst enkele vacatures van ABP voor startbanen. Ik ben echter een Belg en niet bekend met het bedrijf. Het enige wat ik weet is dat zij het pensioenfonds of iets dergelijks beheren. De functie's die ik zag staan zijn:
  1. Startend Informatie Analist
  2. Startend Systeemontwikkelaar
Nu vroeg ik me af wie ervaringen heeft met werken bij ABP, en dan specifiek in de CIS (Concern Information Systems) afdeling? En natuurlijk hoe de sfeer en de verloning en dergelijke er is?

Everything is possible if you really want it.

Verwijderd

Hoi hoi,

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de ervaring van mensen die er werken en/of hebben gewerkt?

- Hoe is de sfeer?
- Hoe is de beloning, auto van de zaak, carrieremogelijkheden... ?
- Is het een stabiel bedrijf?

Grtzzz

• Hobbles
Hoe de sfeer en de beloning is hoop ik je binnenkort te kunnen vertellen.

Wat ik nu wel al weet is dat het een zeer stabiel bedrijf is. Ik heb opgevangen dat ze 1 van de krachtigste bedrijven in Limburg zijn, en verder zie ik een pensioenfonds niet zo snel failliet gaan. Als je weet dat ze met een paar 100 miljard euro een rendement van 9,5% weten te halen (wat ze zelf weinig noemen), begin je je toch wel achter de oren te krabben...

Carriëre mogelijkheden zijn er zat binnen het bedrijf (hebben ze me verteld), in de IT hebben ze zowat elke denkbare functie die je je kan indenken.

Verder zit een auto van de zaak er niet in, is ook geen ramp omdat je geen consulting doet, dus enkel woon-werk verkeer en daar houdt het mee op. Dat heb ik bij het eerste gesprek al even gevraagd :).

Verwijderd

Hobbles schreef op donderdag 08 november 2007 @ 21:33:
Hoe de sfeer en de beloning is hoop ik je binnenkort te kunnen vertellen.

Wat ik nu wel al weet is dat het een zeer stabiel bedrijf is. Ik heb opgevangen dat ze 1 van de krachtigste bedrijven in Limburg zijn, en verder zie ik een pensioenfonds niet zo snel failliet gaan. Als je weet dat ze met een paar 100 miljard euro een rendement van 9,5% weten te halen (wat ze zelf weinig noemen), begin je je toch wel achter de oren te krabben...

Carriëre mogelijkheden zijn er zat binnen het bedrijf (hebben ze me verteld), in de IT hebben ze zowat elke denkbare functie die je je kan indenken.

Verder zit een auto van de zaak er niet in, is ook geen ramp omdat je geen consulting doet, dus enkel woon-werk verkeer en daar houdt het mee op. Dat heb ik bij het eerste gesprek al even gevraagd :).
Hmmm, interessant... :) wil niet nieuwsgierig overkomen, maar als welke functie ga je daar beginnen.

Hoe viel de sollicitatie procedure mee... kan je daar iets meer over vertellen?

Ps. Dacht wel dat er geen auto vd zaak bij zou zitten aangezien het geen detacheringsfunctie is.

• Hobbles
De sollicitatieprocedure duurt vrij lang (normaal als je de grootte van het bedrijf in rekening neemt), reken maar op een dikke maand eer je aan het eventuele arbeidsvoorwaaden gesprek komt. Eerst een gesprek met de 2 managers van CIS, en iemand van HR. Daarna een onafhankelijk gesprek met de directie. Ze overleggen onderling dus nog niet over je, dat doen ze erna pas. En als alles goed gaat nodigen ze je daarna uit voor het arbeidsvoorwaarden gesprek.

[ Voor 17% gewijzigd door Hobbles op 08-11-2007 22:36 ]

Verwijderd

Hmmm... een dikke maand is toch wel vrij lang hoor. Maar goed, ik zie net dat jij de topicstarter bent en m.a.w. dus voor een startfunctie hebt gesolliciteerd.... dus dan kan ik mij wel voorstellen dat eea langer duurt.

Ik wens je iig heeel veel succes bij Abp, missch tot binnekort ;) ... en ik weet niet wannneer je daar begint, maar hoor graag naar je eerste ervaringen daar.

Ps. Reacties van anderen die er wel al werken, is uiteraard altijd welkom :)

Grtzzz

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:14
Hobbles schreef op donderdag 08 november 2007 @ 22:35:
De sollicitatieprocedure duurt vrij lang (normaal als je de grootte van het bedrijf in rekening neemt), reken maar op een dikke maand eer je aan het eventuele arbeidsvoorwaaden gesprek komt.
Dat hoeft niet altijd zo te zijn bij grote organisaties. Bij ons (LogicaCMG) werken we met meer dan 40.000 medewerkers. Toch duurt een sollocitatie maar een dagdeel. Er zijn meer bedrijven die op deze wijze werken.
Het is voornamelijk een kwestie van voldoende autonomie in de organisatie neerlegen, zodat de beslissing om iemand aan te namen op lokaal niveau kan worden genomen.

• Hobbles
Mja, ik denk dat het vooral te maken heeft dat ze eerst 2 onafhankelijke gesprekken plannen. En daarna pas een arbeidsvoorwaardengesprek doen.

Het had ook allemaal net iets sneller kunnen gaan als ik een eigen auto had (eentje die ik elke dag ter beschikking heb ;))

Verwijderd

Btw, je zei dat je geen leaseauto krijgt... maar krijg je wel een soort van kilometervergoeding?

• Hobbles
Geen idee, hoor ik maandag :)

Verwijderd

Enne... hoe viel je gesprek mee? Heb je trouwens ook enkele testen moeten afleggen?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 09:54:
[...]
Dat hoeft niet altijd zo te zijn bij grote organisaties. Bij ons (LogicaCMG) werken we met meer dan 40.000 medewerkers. Toch duurt een sollocitatie maar een dagdeel. Er zijn meer bedrijven die op deze wijze werken.
Het is voornamelijk een kwestie van voldoende autonomie in de organisatie neerlegen, zodat de beslissing om iemand aan te namen op lokaal niveau kan worden genomen.
Ik heb niet bij maar wel voor ABP gewerkt, en ik ben niet enthousiast.

In het kort:
Zeer ambtelijke werkmethodes, starre organisatie, mensen durven/willen geen verantwoordelijkheid nemen, afschuifcultuur. Het is meer een soort overheidsorganisatie.

• Hobbles
*knip*

[ Voor 113% gewijzigd door Hobbles op 25-01-2011 10:27 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:17 ]

Verwijderd

Haha... leuk om de reacties te lezen. Moet eerlijk zeggen dat ik precies hetzelfde beeld erbij had als dat van joopv en petervenray.... of ik dat nu positief of negatief vind, laat ik even in het midden :)

Verwijderd

Hoi Hobbles,

Kwam per toeval langs dit forum. Ik ben momenteel ook bezig met een sollicitatie binnen het ABP. Heb mn 1e gesprek 2 weken geleden gehad en dat ging erg goed. Woensdag 13 feb heb ik mijn 2e gesprek, inderdaad met een directielid en een manager CIS.

Wat kan ik zoal verwachten bij mijn 2e gesprek? Van de HR mdewerker heb ik begrepen dat het inhoudelijk een ander soort gesprek is dan het 1e. Heb jij nog tips voor me?

Thnx!
Pagina: 1