LG Flatron 995+ helderheid en contrast wisselt iets enz

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:52

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb een 19" LG Flatron 995+. Ben nog steeds super tevreden met m'n CRTtje. Nou begint hij echter een beetje vreemd te doen:
- Helderheid/contrast zie je soms in significante mate stijgen/dalen, soms achter elkaar.
- Midden is wat onscherp geworden.

Nu kan je natuurlijk denken van "koop gewoon een nieuwe LCD". Dat zou idd kunnen. Echter, ik draai op dit schermpje 1600x1200. Zelfs al zou ik een betaalbare 22" LCD breedbeeld kopen dan ga ik er nog op desktop ruimte op achteruit (1600x1200 voor de CRT vs 1680x1050 voor de LCD). En dat vind ik verrot, ook dat alles zo relatief groot is op zo een groot scherm. Daarnaast vind ik de kleuren van een CRT nog steeds fijner.

Dus wat ik wil weten is het volgende. Kan ik er wat aan doen, zo ja gaat dit veel kosten en als het voor reele kosten te doen is, is het dan nog wel verstandig omdat er misschien andere onderdelen zijn die het gaan opgeven binnen afzienbare tijd?

Met de search en Google kon ik niks vinden

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Ik denk dat het scherm gewoon zijn beste tijd heeft gehad. Je kan altijd nog ergens anders een scherm op de kop tikken. Kleuren van een LCD zit het tegenwoordig wel snor mee, maar dan moet je geen TN-paneel kopen. Ik zit hier achter een SA-IPS paneel, en als die goed gecalibreerd is komt het gewoon perfect overeen met een CRT. Ik mis alleen wat contrast. Tevens kan je een 20" kopen, daarmee is alles niet zo groot. Er zijn sowieso naar mijn weten geen 22" schermen met een goed paneel er in. Voor een goed paneel zul je voor een goede 20" of 24" moeten gaan.

Verwijderd

CRT word vrijwel niet meer geproduceerd en onderdelen zijn er al helemaal niet meer te krijgen. De kuren die je weergeeft heeft vaak te maken met het feit dat zowel je beeldkanon als je fosfor laag op is. Een beetje merk haalde maximaal 6 jaar destijds en gebruikers vervangde dan gewoon hun scherm ipv. te repareren, aangezien het beeld dan ook niet meer wit was maar steeds geler werd.

Ik zou ook niet weten waarom je nog een CRT scherm zou willen, het is vaak meer retro gevoel dan daadwerkelijk dat het beter is dan LCD. We zijn al wat generatie's verder met LCD en ze doen vrijwel niet meer onder voor CRT, mits je een beetje knap scherm koopt en geen el cheapo panel, zoals eerder gezegd.

1 merk komt nog wel wat voor maar bij de meeste staat er 0 op voorraad :

https://www.pcsnel.nl/det...ductid=803187&refid=1504#

Ik ben bang dat je er toch aan moet geloven aan LCD, gezien ook de EU richtlijnen en normen voor energie gebruik :)

Verwijderd

Waarschijnlijk HS-trafo het aan het begeven, of zijn de voedings elco's rot aan het worden. Wat je nog kan doen is de contactpunten van de HS-trafo en daarom heen, en contacten die gebrekkig lijken door te solderen. De onscherpte komt door verloop van de focus, deze kan je opnieuw afregelen op de HS-trafo. Zodoende zou je nog een tijdje gebruik van je monitor kunnen maken.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:52

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ok....misschien dat ik dan nooit een fatsoenlijk LCD scherm heb gezien ofzo :P M'n ouders hebben een Samsung 940fb maar vind mijn CRT qua kleuren toch fijner.

Voor wat betreft dat alles groter is, dat is op zich geen ramp. Wat ik wel vervelend vind is dat ik geen optimaal gebruik kan maken van het grotere beeldoppvervlakte door een hogere resolutie en dat ik er qua desktopruimte nog eens 10% op achteruit ga. Ook met een 20".

@Schaapjes: tnx, zal eens kijken :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

JT schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:46:
Ok....misschien dat ik dan nooit een fatsoenlijk LCD scherm heb gezien ofzo :P M'n ouders hebben een Samsung 940fb maar vind mijn CRT qua kleuren toch fijner.

Voor wat betreft dat alles groter is, dat is op zich geen ramp. Wat ik wel vervelend vind is dat ik geen optimaal gebruik kan maken van het grotere beeldoppvervlakte door een hogere resolutie en dat ik er qua desktopruimte nog eens 10% op achteruit ga. Ook met een 20".

@Schaapjes: tnx, zal eens kijken :)
940fb is dat geen TN? Dat is sowieso niet te vergelijken met IPS/PVA/MVA
Pagina: 1