Toon posts:

[T-online.de] Internet op bepaalde tijden erg langzaam

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem:

Ik woon in Duitsland (welliswaar net over de grens, maar toch) en ik heb T-DSL 16000 van T-Online.
Ik maak 6 maanden gebruik van 16000 en dit ging tot voor 2,5 maand geleden prima. Ik heb nu vaak dat de verbinding s'avonds niet sneller wil dan 100 kb/s terwijl dit overdag rond de 1700 kb/s ligt.

Nou heb ik al wel 20 keer met t-online aan de telefoon gehangen, en elke keer moet ik de t-com (telecom) bellen omdat die de lijnen beheren en de lijn kunnen testen. Wanneer de lijn wordt getest zegt men altijd dat er met de lijn niets mis is en dat ik de t-online zelf moet bellen (kastje naar de muur situatie dus)

Nou kan ik de volgende waarden uit mijn router halen:
DSL-Anschluss
DSL Downstream: 16273 kBit/s
DSL Upstream: 1116 kBit/s

Status / DSL DSLAM Modem
DSL Down-/Upstream: 16273 kbit/s 1116 kbit/s
Noice margin: 6.0 dB 6.0 dB
CRC Fehler: 70 pro min 0 pro min
Die CRC errors heb ik ook al wel eens op 28300 per minuut zien staan, leek me niet helemaal goed.

Kan iemand mij vertellen wat er eventueel mis zou kunnen zijn? En vooral wie daarvoor verantwoordelijk is, namelijk de provider, of de t-com die de lijnen beheerd?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 19:49:
Ik heb het volgende probleem:

Ik woon in Duitsland (welliswaar net over de grens, maar toch) en ik heb T-DSL 16000 van T-Online.
Ik maak 6 maanden gebruik van 16000 en dit ging tot voor 2,5 maand geleden prima. Ik heb nu vaak dat de verbinding s'avonds niet sneller wil dan 100 kb/s terwijl dit overdag rond de 1700 kb/s ligt.

Nou heb ik al wel 20 keer met t-online aan de telefoon gehangen, en elke keer moet ik de t-com (telecom) bellen omdat die de lijnen beheren en de lijn kunnen testen. Wanneer de lijn wordt getest zegt men altijd dat er met de lijn niets mis is en dat ik de t-online zelf moet bellen (kastje naar de muur situatie dus)

Nou kan ik de volgende waarden uit mijn router halen:

[...]

Die CRC errors heb ik ook al wel eens op 28300 per minuut zien staan, leek me niet helemaal goed.
Dat is geen probleem, kan best dat het op 28300 staat na een periode van meerdere uren of zelfs dagen. Als het er teveel zijn in korte tijd wordt de DSL verbinding vanzelf verbroken en gaat hij opnieuw (iets lager) verbinden.

Je hebt wat CRC fouten altijd met deze snelle verbindingen. Je ziet aan de lage SNR ook al dat je met deze snelheid het maximale uit de lijn haalt en enkele foutjes horen daarbij.
Kan iemand mij vertellen wat er eventueel mis zou kunnen zijn? En vooral wie daarvoor verantwoordelijk is, namelijk de provider, of de t-com die de lijnen beheerd?
Wat je ziet gebeuren is dat je het over een trage verbinding hebt en ze gaan zoeken naar de lage verbindings snelheid. Alleen is die, neem ik thans aan, ook op de avond uren gewoon 16000kbps zoals je nu ook copy/paste. Daar zit je probleem helemaal niet, het is niet de ADSL verbinding die traag is tussen modem en centrale (DSLAM). Dus om nu de lijn te laten doormeten door de telecom tak (telco) lijkt me wat zinloos.

Beschrijf je klacht als 'behaalde snelheid' is laag. De throughput van de verbinding is dus overdag beter dan 's avonds. En laat 's avonds nu net de piek tijden zijn dat verbindingen gebruikt worden en netwerken het drukker hebben.

Het klinkt dus als 'congestie', een verstopte verbinding ergens in het netwerk op die piektijden. Dat kan zijn specifiek voor die DSLAM waar jij op bent aangesloten in die plaats of een hele regio of misschien nog verder in het netwerk.

Bij welke van de twee partijen zo iets ligt is mij niet duidelijk, kan niet in de keuken van T-Online kijken wie van de twee waar verantwoordelijk voor is. Kan ook nog afhankelijk zijn waar de oorzaak ligt. Misschien wel bij t-com in het DSL netwerk (als beheer daar ligt) of bij t-online als het gaat om specifieke netwerken of als daar het beheer ligt.

Heb je wel alles uitgezocht verder dat je zeker weet (zo goed als) dat het bij de ISP ligt en niet bij jezelf? Geen PC die de upload vol drukt?

Heb je het met alles wat je doet? Of alleen vanaf een specifieke server/netwerk waar vandaan je download? Of specifiek alleen met torrents of usenet en andere downloads gaan wel snel gewoon?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Eh er hangen aardig wat apparaten (decoders, 3 pc's en een xbox 360) in het netwerk, maar ook wanneer al deze apparaten uit staan en alleen mijn pc aan is, is het nog langzaam. (probleem bestaat niet alleen op mijn pc, ff voor de duidelijkheid ) Dan zijn alle websites langzaam, downloaden van usenet schiet ook niet op..

Ik kan me nog een voorval herinneren van toen ik 2.5 maand terug kwam van vakantie. Ik zette voor het eerst de pc weer aan en internet was net als nu langzaam. Toen gebeld met t-online.. probleem lag niet bij hun, t-com bellen om de lijn te laten meten. Lijn doorgemeten en een bepaalde waarde die tussen 95 en 100% moest liggen lag op 5%... er was volgens hun iets mis in de wijkcentrate ofzo. Toen is er de vrijdag daarop iemand langsgestuurd om iets te fixen in de wijkcentrale. Internet werkte daarna volgens mij weer even goed, maar ben in die tijd weinig thuis geweest dus kan het niet met zekerheid zeggen. Maar volgens mij hebben ze mij bij een volle Port op gedrukt ofzo, als dat kan?? Daarvoor namelijk nooit last, altijd was mijn verbinding even snel!

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik weer mijn normale snelheid:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedmeter.de/results/speedmeter-2745948.png

Het is mij trouwens opgevallen dat mijn dB level van 6.0 naar 6.5 is gegaan (DSLAM, Modem is op 6.0 blijven staan), ik weet niet of dit noemenswaardig is?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 23:17:
Nu heb ik weer mijn normale snelheid:

[afbeelding]

Het is mij trouwens opgevallen dat mijn dB level van 6.0 naar 6.5 is gegaan (DSLAM, Modem is op 6.0 blijven staan), ik weet niet of dit noemenswaardig is?
Nee, dat is nihil en gewoon een schommeling in de signaal ruis verhouding op de lijn. Significant zou zijn als het een 3dB verschuift zonder dat je lijn opnieuw verbonden is en zonder dat je snelheid is veranderd (lijnsnelheid dus, niet behaalde snelheid waar je een probleem mee hebt).

[ Voor 11% gewijzigd door bjck op 01-10-2007 00:14 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.