Toon posts:

Overstap SBS2003 naar Windows 2003

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
op dit moment draait ons bedrijf met zo`n 50 gebruikers op een Small Business Server 2003 (SBS 2003). Mail, DC AD en SQl runnen vanaf deze server.
Aangezien ons bedrijf blijft groeien lijkt het ons een goede stap om van deze Small Business Server 2003 (SBS 2003) af te raken en een overstap te gaan maken naar een andere server opzet.
We willen wel voor MS hierin blijven gaan.
De vraag: Welke OS'en moeten worden aangeschaft om deze overstap te maken en hoeveel fysieke nieuwe hardware servers zijn nodig om onze groei naar 100 man stabiel, veilig te kunnen blijven waarborgen?

Dank alvast

Verwijderd

logische upgrade is server 2003 standard. ( >75 users)
je kan toch ook bepaalde serverrollen verplaatsen naar een nieuwe server, waar 2003 standard op draait?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2007 19:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 19:38:
logische upgrade is server 2003 standard, of premium. ( >75 users)
je kan toch ook bepaalde serverrollen verplaatsen naar een nieuwe server, waar 2003 standard op draait?
Dus Premium is voor bovend de 75 users? ik zag ook de naam 'enterprise' voorbij komen. Is dit hetzelfde als premium alleen dan nog zwaarder?

Is het sowieso een goed idee om de sbs in te ruilen voor bijv. 2003 premium op een nieuwe server aangezien we binnenkort over de 75 man zullen gaan en volgens mij is de max op een sbs2003 75 users?
Je hebt het over bepaalde serverrollen verplaatsen naar een nieuwe server. Aan welke rollen denk je dan expliciet om voor bereid te kunnen zijn op de groei die er aan zit te komen?

Verwijderd

mijn fout, ik bedoelde 2003 standard of enterprise.
Windows Server 2003 is er niet in premium, de Small Business Server 2003 weer wel.

dus sbs standaard (of premium) = <75 users

Als jij denkt pas over jaren aan de 100 users te zitten, zou ik er voor nu gewoon een 2e server bijnemen waar Server 2003 standard op draait. Deze in het domein hangen en bijvoorbeeld file/applicatie server van maken, waardoor je de sbs server minder belast.

De sbs behoudt rol van Mailserver en SQI bijvoorbeeld.

Voor zover ik weet, moet je alleen de enterprise hebben als je over de 1000 users zit.

Anders kun je ook eens kijken naar een zgh. Transition Pack. Deze tovert je SBS om naar een Standaard 2003 met behoud van je AD etc volgens mij.

Hou ons op de hoogte!

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2007 20:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stel nu dat de groei van ons bedrijf binnen nu en 2 maanden boven de 75 users komt?
Los haken van de sbs2003 en voor 2 server2003 gaan? welke opzet stel jezelf voor dan in zo`n situatie?
Nog bedankt voor het zo snel terug reageren :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2007 20:09 ]

Verwijderd

Anders kun je ook eens kijken naar een zgh. Transition Pack. Deze tovert je SBS om naar een Standaard 2003 met behoud van je AD etc volgens mij. DIt lijkt mij de oplossing als je snel aan de 100+ man zit.

Hou ons op de hoogte!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2007 20:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze groei komt ook nog iets nieuws om de hoek kijken hoogstwaarschijnlijk wat in de oude opzet niet gebeurde: We willen van elke user een 'terminal user' maken.
Maw: De user kan via RDP voortaan zijn/haar account gaan oproepen.
Verandert dit de opstelling zoals we die net besproken en zo ja welke server opzet stel je dan voor?

Verwijderd

Dan zit je toch vast aan een Windows Server 2003; alleen deze kan Terminal Server zijn.
SBS moet je dan vanaf. Omdat je snel over de 75 users zit, moet je sbs server naar server 2003 geupgrade worden, of je neemt een "schone" installatie ervan.

Deze opstelling is dan juist goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2007 20:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan wordt het dus een 2003 voorkeur ligt bij een schone install. Hoeveel fysieke servers hebben we dan nodig om waardig de sbs2003 te kunnen opvolgen?
mainjobs: AD, SQL (kleine rol) DC, Terminal Server & Exchange.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Minimaal 4 servers:

1) AD DC + fileserver
2) Terminal server
3) SQL (eventueel afhankelijk van de zwaarte van de sql applicatie combineren met server 1 voor DC replicatie, redundant voor je AD), eventueel extra fileserver + printerserver.
4) Exchange

[ Voor 15% gewijzigd door aReaRe op 01-10-2007 22:24 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Ik maak je topic titel nog even af voor je :)

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-02 18:28
Voor 100 man op terminal service, zou ik gaan voor citrix. Ik wel een stukje duurder weer, maar de perfomance is beter en het is makkelijker te beheren.

Met gestrekt been.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal dank, het is me nu duidelijk..thx!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 16:58
Ligt eraan wat je precies gaat doen met TS, maar als het wat zwaardere applicaties zijn is 100 man op 1 TS server best veel. Dan kan je misschien ook overwegen om er 2 of meerdere neer te zetten.
Dit komt vaak je performance wel ten goede. :)
Pagina: 1