Externe HDD problemen

Pagina: 1
Acties:

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Zo ik ben even bezig mijn HDDs in orde te maken die eerst op een Windows laptop stonden aangesloten. Ik begin dus bij de 250 GB HDD, de imac ziet hem maar ik kan geen bestanden toevoegen en deleten geloof ik ook niet :S Bij Disk Utility kan ik in de First Aid tab niks aanklikken :S Hoe zorg ik ervoor dat de schijf niet alleen maar read only is?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 15:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Geen NTFS als bestandsysteem gebruiken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je de HDD op zowel Windows als Mac PC's wilt gebruiken moet je de HDD formatteren als FAT32. Wat ook kan is een NTFS en FAT32 partitie aanmaken.

• FerdiV
PilatuS schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:34:
Als je de HDD op zowel Windows als Mac PC's wilt gebruiken moet je de HDD formatteren als FAT32. Wat ook kan is een NTFS en FAT32 partitie aanmaken.
Dus het is niet mogelijk?

EDIT: Nog een andere vraag, die kan hier ook wel even toch?

Op mijn iMac heb ik een laptop HDD aangesloten die eerst in een windows laptop zat. Op me Mac zie ik dat deze uit 3 delen (partities?) bestaat, wat me C en D schijf en nog een ander deel is. Dat andere deel is 7GB en zal dat de OS zijn?

Ik wil hem gaan formateren, op een goede manier zodat niemand maar aan me data komt. Kan ik er dan voor zorgen dat de OS er nog op staat maar dat me data wel goed is gedelete?

[ Voor 45% gewijzigd door FerdiV op 30-09-2007 17:44 ]

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Jawel, maar je zult wel je data even een ander veilig plekje moeten geven voor je formatteert naar HFS+ (of FAT).
Op mijn iMac heb ik een laptop HDD aangesloten die eerst in een windows laptop zat. Op me Mac zie ik dat deze uit 3 delen (partities?) bestaat, wat me C en D schijf en nog een ander deel is. Dat andere deel is 7GB en zal dat de OS zijn?
Misschien een recvery partitie van je laptopfabrikant of zo? Als je met OS Windows bedoelt, die zal iha gewoon op je ouwe C: staan.
Ik wil hem gaan formateren, op een goede manier zodat niemand maar aan me data komt. Kan ik er dan voor zorgen dat de OS er nog op staat maar dat me data wel goed is gedelete?
Je moet opnieuw formatteren om schijven onder beide systemen leesbaar te maken. Dus data even een ander thuis geven, formatteren met een van de veilige opties in OS X (bv. overschrijven met nullen) en data terug zetten. Windows behouden kan dan niet.

Zoef

• FerdiV
Zpottr schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:48:
[...]

Jawel, maar je zult wel je data even een ander veilig plekje moeten geven voor je formatteert naar HFS+ (of FAT).

[...]

Misschien een recvery partitie van je laptopfabrikant of zo? Als je met OS Windows bedoelt, die zal iha gewoon op je ouwe C: staan.

[...]

Je moet opnieuw formatteren om schijven onder beide systemen leesbaar te maken. Dus data even een ander thuis geven, formatteren met een van de veilige opties in OS X (bv. overschrijven met nullen) en data terug zetten. Windows behouden kan dan niet.
En dan formateren als MS-Dos File System zodat degene die mijn laptopstraks koopt er op 1 of andere manier windows op kan zetten? (Onder Erase)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

FerdiV schreef op zondag 30 september 2007 @ 18:02:
[...]

En dan formateren als MS-Dos File System zodat degene die mijn laptopstraks koopt er op 1 of andere manier windows op kan zetten? (Onder Erase)
Je wil die schijf helemaal leeg doorverkopen dus? Ga dan idd naar disk utility, selecter de schijf, klik Erase bovenin, selecteer een veiligheidsniveau bij Security options (minimaal Zero Out, als je erg paranoide bent 7 keer, als je ooit voor de NSA hebt gewerkt 35 keer) en kies als Format MS-DOS. Weet wel zeker dat je niets wilt bewaren.

[ Voor 6% gewijzigd door Zpottr op 30-09-2007 19:34 ]

Zoef

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:28

breinonline

Are you afraid to be known?

Wil je Windows met de laptop mee verkopen? Bekijk dan even goed of je inderdaad geen recovery partitie hebt maar een volledige versie op cd. Anders wis je met de schoonmaakacties ook de partitie en daarmee je Windows installatie mogelijkheid...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1