Heb net even de vragenlijst ingevuld
Wel heb ik een paar opmerkingen voor je, je moet maar kijken wat je er mee doet!
Ik weet niet welke studie je volgt / doet, of op waar je dat doet (hbo / wo), maar het kan geen kwaad om je vragen voortaan even te laten lezen door je docent/begeleider voor je ze op internet zet en mensen vraagt om je enquête in te vullen. Eén en ander hangt natuurlijk ook af van de opdracht en sbu (studiebelastingsuren), studiepunten / credits, etc., maar toch, als je besluit om je onderzoek aan de grote klok te gaan hangen (Tweakers is een grote klok m.i.) kan het geen kwaad om tijd te besteden aan je instrument.
Veel foutjes die hierboven al zijn genoemd had je er uit kunnen halen door je vragen te laten lezen door een docent/begeleider of een medestudent of een ouder. Ook had een proef-afname veel vervuiling van je conclusies kunnen voorkomen. Je kunt nl. niet meer uit je onderzoek halen dan dat je gevraagd hebt!
Wie / wat bedoel je bijvoorbeeld met 'ze' als je voorstelt dat ze geweld
dadige games moeten verbieden (vraag 10). Zo zijn er nog andere begrippen niet benoemd, waardoor de antwoorden die je krijgt zeer afhankelijk zijn van de persoon die het invult. Het is maar net hoe je de vraag leest en dat veroorzaakt een te grote invloed van toeval op je resultaten. En die invloed wil je bij wetenschappelijk onderzoek natuurlijk zoveel mogelijk reduceren. Zeker bij sociaal-wetenschappelijk onderzoek, waarbij je onderzoeksresultaten doorgaans uit meningen of attitudes gestaafd zijn, is een kwalitatief dichtgetimmerd onderzoeksinstrument onontbeerlijk.
Nog een voorbeeld is vraag 9. Je stelt hier dat gewelddadige games 'een effect' op gamers kunnen hebben, zonder daarbij te benoemen wat dat effect kan zijn. Dat vind ik jammer, hier mis je m.i. nou net wat jouw onderzoek dat beetje meerwaarde zou hebben gegeven boven al die andere onderzoeken naar een "relatie tussen geweld in [insert random media-drager] en mensen die daar gebruik van maken". Het zou nl. best eens kunnen zijn dat gewelddadige games wél invloed hebben op gamers, maar dat dit juist een positief effect is (vanuit de maatschappij gezien), iets in de trant van bewustwording. Bijvoorbeeld zoals David Cronenberg met zijn vrij expliciete geweldsvertoningen in de film 'A history of violence' een betrokkenheid bij en daardoor aversie tegen geweld wil bewerkstelligen onder zijn publiek.
Door 'het effect' niet te benoemen (of definiëren) laat je ruimte over aan de respondent om dit zelf te interpreteren. Dat maakt het natuurlijk niet gemakkelijk om dan naderhand te generaliseren. Het is niet realistisch dat jij een beeld hebt wat 'men' (=de respondenten) heeft verstaan onder 'een effect'. Daardoor kun je alleen concluderen dat "een significante proportie van de respondenten wel of geen effect ziet van gewelddadige games op gamers". Daarover is volgens mij al genoeg gezegd (of liever: gefantaseerd, want wat dat effect precies is, weet niemand).
Verder wel complimenten voor de lengte van je vragenlijst en de vragen die je stelt qua onderwerp. Ik geloof dat je de meest belangrijke onderwerpen / aspecten van de discussie over geweld in games wel behandeld. Jammer dat je vragen hier en daar open staan voor brede interpretatie. Dat maakt zoals gezegd de generaliseerbaarheid van je conclusies laag.
Ik bedoel deze opmerkingen natuurlijk opbouwend. Ik neem aan dat je onderzoek bij een vak of project hoort, niet bij een afstuderen. Dan moet je natuurlijk niet al te veel tijd besteden aan een onderzoek, daar krijg je geen 'uren' voor. Begrijp ik! Maar toch wou ik even mijn feedback geven op je vragenlijst.