Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 10:18
Hoi allen,

Zoals zovelen rond de 30, ik zit met een dilemma. Blijf ik werken voor een hongerloontje in de wetenschap hetgeen ik wel erg leuk vind, of ga ik iets totaal anders doen. De ICT trekt mij aangezien ik sinds jongs af aan al erg veel met computers bezig ben (bouwen, tweaken, programmeren, etc). Echter heb ik destijds niet voor een ICT opleiding gekozen, omdat ik dacht dat m'n hobby dan plaats moest maken voor iets anders (aangezien je niet graag 24 uur per dag met een computer bezig bent) en ik het veel te leuk vond. Geen opleiding dus. Wat raden jullie mij aan, is het bijv. mogelijk om intern in een bedrijf te worden opgeleid tot bijv. programmeur? En zo ja, any tips?

Alvast hartelijk dank,

Vincent Groenewold

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:48
Wauw, een carriere switch naar de IT toe! Dat zie je niet zo vaak.

Heb je wel IT-ervaring, vanuit je werk of vanuit hobby?

Ga er niet van uit dat bedrijven je vanaf 0 willen opleiden. Je zult dan toch echt in je zelf moeten investeren door een opleiding te volgen en/of relevant te gaan hobby-en (bv meewerken aan open source projecten ofzo).

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Rond de 30 en een hongerloontje in de wetenschap? Dan doe je iets niet goed, of zit je, helaas, in een verdomhoekje. Aan wat voor salarissen denk je? Reken er niet op dat als je geen exacte achtergrond hebt, je puur met net aangeleerde programmeerskills 4 ruggen in de maand binnen gaat trekken. Wellicht kun je je beter op een kruising tussen je oude gebied en IT richten, als in de IT je passie toch lijkt te liggen.

Overigens is een beetje kutten en klooien met een computertje niet hetzelfde als werken in de IT.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

De grotere ICT-bedrijven zijn momenteel dermate naarstig op zoek naar nieuwe mensen, dat ze dat aanbieden waar je naar zoekt. Je begint dan wel van voor af aan en ik vraag me af of je dat wilt.

Een alternatief is dat je in overleg met een bedrijf je aandachtsgebied verlegt; daardoor kunnen zij op dit moment van je huidige kennis en kunnen gebruik maken. Omdat je daarmee billable bent, is het niet enkel investeren voor hen en zullen meer bedrijven geneigd zijn in je te investeren.

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 10:18
Bedankt voor deze antwoorden alvast.

Ik heb meer ervaring dan slechts "aanklooien" met computers en weet uiteraard dat werken in de IT heel wat meer inhoudt. Een programmeer-taal als C, C++ of iets als html/scripting is voor mij geen abacadabra, maar het blijft een hobby welke ik zo nu en dan oppak, waardoor het niveau in de beginfase blijft hangen. Ik weet wel dat ik snel kan groeien, de hersenen zitten op de goede plaats, ben heel goed in presentaties en communicatie, iets wat mij in bedrijven wel belangrijk lijkt..dus ook al begin ik onderaan, ik verwacht vrij snel vooruitgang te kunnen maken, mits ik de kans krijg. Het enige wat mij spannend lijkt, de druk zal vast veel hoger liggen en is de werksfeer wel prettig genoeg of werk je op zo'n manier dat je per minuut moet bijhouden wat je gedaan hebt. Niet dat ik niet hard wil werken, het gaat mij om de manier waarop men met "vrijheden" van de werknemers omgaat. Op dit moment wordt ik practisch losgelaten en kan ik zelf vanalles ontwikkelen.

Een hongerloontje, tsja, dat is wellicht wat sterk gezegd, maar als research-analist verdien je gewoon weinig 2000 Bruto. En dat is zo'n beetje hetzelfde als een buschauffeur om maar wat te noemen. Nu vind ik het werk super, maar op een gegeven moment begin je wel na te denken...waarom doe ik dit eigenlijk voor dat geld? Overuren maak ik regelmatig, worden niet betaald, etc. Alles omdat wetenschappers het min of meer "voor hun plezier" doen en "vrijwillig".

Wat de grote ICT-bedrijven betreft, dan kan ik ook denken aan een bedrijf als Philips?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

vgroenewold schreef op zondag 30 september 2007 @ 18:33:
Wat de grote ICT-bedrijven betreft, dan kan ik ook denken aan een bedrijf als Philips?
Yep die hebben ook grote interne ICT-afdelingen (bij Corporate om precies te zijn ;) ).

Professionele website nodig?

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 14:48
Van alle grote ICT bedrijven zijn er wel ervaringstopics hier op GOT te vinden. Neem die eens rustig door en maak dan je keuze. Is er geen carriere mogelijk in de wetenschap dan? Dat lijkt me stug, maar goed...succes ermee.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik kan niet meepraten over een carriere in de ICT, maar wel over een carriere in de wetenschap. In mijn vakgebied (biologie/medisch) is voor een analist inderdaad weinig te halen. Als je geluk hebt dan krijg je veel vrijheid, als je pech hebt dan heb je geen vrijheid. Of dat beter wordt in de ICT, dat vraag ik me echter af. Ik heb een goede carriere in de wetenschap (heb een eigen onderzoeksgroep op een Engels instituut), maar naast de wetenschap heb ik gewoon nog veel verplichtingen/papierwerk/bureaucratie die een stevig deel van mijn dag innemen. Het is niet anders...

Ik vind computeren ook erg leuk (duh!). Ik heb op mijn vorige baan pre-helpdesk gespeeld, en dan gaat de lol er snel vanaf. Iets kan erg leuk zijn als hobby en vervelend zodra het je baan is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 30 september 2007 @ 23:08:
Iets kan erg leuk zijn als hobby en vervelend zodra het je baan is.
Kan ik alleen maar beamen:
Als je van je hobby je werk maakt, is het geen hobby meer...

Ik zit zelf ook regelmatig te denken om weer geheel wat anders te gaan doen, dus misschien dat m'n werk dan weer m'n hobby wordt :P

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Iva_Bigone schreef op zondag 30 september 2007 @ 23:15:
[...]
offtopic:
Alhoewel ik mijn werk ook als een soort hobby doe, ware het niet dat ik niet meer aan het echte labwerk toe kom. Het is dus eigenlijk een onbereikbare hobby geworden... :'( ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

gambieter schreef op zondag 30 september 2007 @ 23:08:
Ik kan niet meepraten over een carriere in de ICT, maar wel over een carriere in de wetenschap. In mijn vakgebied (biologie/medisch) is voor een analist inderdaad weinig te halen. Als je geluk hebt dan krijg je veel vrijheid, als je pech hebt dan heb je geen vrijheid. Of dat beter wordt in de ICT, dat vraag ik me echter af. Ik heb een goede carriere in de wetenschap (heb een eigen onderzoeksgroep op een Engels instituut), maar naast de wetenschap heb ik gewoon nog veel verplichtingen/papierwerk/bureaucratie die een stevig deel van mijn dag innemen. Het is niet anders...

Ik vind computeren ook erg leuk (duh!). Ik heb op mijn vorige baan pre-helpdesk gespeeld, en dan gaat de lol er snel vanaf. Iets kan erg leuk zijn als hobby en vervelend zodra het je baan is.
En daar heb ik dan weer geen last van.
Ik ben al vanaf klein jochie bezig met computers, heb de opleiding gedaan en ben nu helpdesker (jaja, dont ask, heel verhaal). Ik zit nog dagelijk achter mijn computer en ben vaak bezig met andermans computers.
Vind het alleen maar leuk :P teveel ICT kan niet bij mij :P

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 30 september 2007 @ 23:19:
[...]

offtopic:
Alhoewel ik mijn werk ook als een soort hobby doe, ware het niet dat ik niet meer aan het echte labwerk toe kom. Het is dus eigenlijk een onbereikbare hobby geworden... :'( ;)
Ik heb m'n eigen bedrijfje op basis van m'n (ex-)hobby: dag in/dag uit je hobby uitoefenen, kan soms een 'overdosis' en saai/vervelend worden. En dan alle rompslomp eromheen (administratie, belastingen, vervelende klanten etc.), maakt dat je nog meer negatieve associaties met je ex-hobby krijgt.
McKaamos schreef op zondag 30 september 2007 @ 23:25:
[...]

En daar heb ik dan weer geen last van.
Ik ben al vanaf klein jochie bezig met computers, heb de opleiding gedaan en ben nu helpdesker (jaja, dont ask, heel verhaal). Ik zit nog dagelijk achter mijn computer en ben vaak bezig met andermans computers.
Vind het alleen maar leuk :P teveel ICT kan niet bij mij :P
Da's knap, maar heb jij dan minder/geen vervelende bijzaken zodat je je alleen met de 'good stuff' bezig kunt houden? Misschien dat dat ook al scheelt.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Valt je hedendaagse werk niet te combineren met de IT wereld? Ik weet niet wat voor research je doet noch op welk niveau je het doet. Toch lijkt het me eerlijk gezegd lastig.. ik bedoel waarom zou een werknemer iemand aannemen die op zijn 30ste wetenschappelijk werkt. Je hebt dan een flinke dosis practische ervaring niet. Iets wat mij ervan weerhoud om door te studeren richting een PhD.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Iva_Bigone schreef op zondag 30 september 2007 @ 23:38:
[...]

Ik heb m'n eigen bedrijfje op basis van m'n (ex-)hobby: dag in/dag uit je hobby uitoefenen, kan soms een 'overdosis' en saai/vervelend worden. En dan alle rompslomp eromheen (administratie, belastingen, vervelende klanten etc.), maakt dat je nog meer negatieve associaties met je ex-hobby krijgt.

[...]

Da's knap, maar heb jij dan minder/geen vervelende bijzaken zodat je je alleen met de 'good stuff' bezig kunt houden? Misschien dat dat ook al scheelt.
Als helpdesker heb je sowieso weinig bijzaken, maargoed, de minder leuke kant zijn de lastige klanten. Veel papierwerk e.d. heb ik niet. Scheelt een hoop volgens mij. Denk dat het nogal baan afhankelijk is of er veel minder prettige bijkomstigheden zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:45
[...]

Hier geen last van. Ik ben van de IT overgestapt omdat ik denk of vermoed dat er misschien een moment komt dat ik me er niet meer gelukkig bij voel, maar wat je hier zegt, daar kan ik me zeker niet in vinden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hobby en je werk en bide ICT gaat heel goed samen :)
Ik zit zelf professineel in de ERP wereld, jaartje of 5,5 nu. Daarvoor HBO-I gedaan. Thuis klooi ik een beetje aan met windows-PC's / servers en LAN's. ZIjn twee compleet verschillende takken van sport, dus het is echt niet zo dat ik op mijn werk en prive het zelfde doe. Daar is de ICT gelukkig veel te veelzijdig voor :)
Wel is het natuurlijk zo dat werk en hobby elkaar mooi kunnen aanvullen ;)

Wat al erder gezegd is: de grote consultancy-toko's zijn driftig op zoek naar mensen. Als starter zit je ook rond de 2k bruto gok ik zo, zeker als je WO vooropleiding hebt gehad (wat heb je eigenlijk qua vooropleiding :? ) Schijf een toko als Accenture aan, doe d'r je cv en een motivatie bij en ik weet vrijwel zeker dat je op gesprek mag :)

Suc6

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
The Eagle schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 08:16:
[...] Daar is de ICT gelukkig veel te veelzijdig voor :)
* netvor sluit zich hier bij aan.

Ik vind dat je absoluut niet kan stellen, "mijn hobby is iets met computers, ik werk in de ICT, ergo ik heb van m'n hobby m'n beroep gemaakt." Om maar even de oude autometafoor van stal te halen: het is een beetje alsof sleutelen aan je auto je hobby is, en je werkzaam bent als stratenmaker. Of bij een olieraffinaderij. Dan heb je toch niet van je hobby je werk gemaakt?

"ICT" is eigenlijk een enorm grijs gebied binnen de technologische sector. Een programmeur, helpdesker, systeembeheerder, kabellegger, projectmanager, usability-socioloog, webdesigner, SAP-vertegenwoordiger, die werken allemaal in de ICT maar hebben volstrekt verschillende bezigheden.

In mijn ervaring is het trouwens zo dat veel (ICT en non-ICT) bedrijven graag ex-wetenschappers van een naburig vakgebied in dienst nemen. Zeker met het huidige werknemerstekort en hoogconjunctuur en dergelijke. Ik zou dus, wat al eerder gezegd is, wat open sollicitaties naar grote technologiebedrijven (Accenture en Philips zijn genoemd) sturen.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
curry684 schreef op zondag 30 september 2007 @ 21:38:
[...]

Yep die hebben ook grote interne ICT-afdelingen (bij Corporate om precies te zijn ;) ).
Net ge-outsourced naar Getronics vanaf vorige week...
(Tenminste, P-Gis, daar waar gecode wordt en waar de helpdeskers zitten, dat deel is outsourced.)

Zelf werk ik voor Corporate IT op het moment (bijbaantje). ;) (Werkzaamheden zijn betrekkelijk saai, af en toe kan ik een tooltje bouwen of een prototype voor het een of ander, maar het merendeel is gewoon user support, en sinds kort loop ik mee in een project om een CMS te vullen met data. :X )

[ Voor 44% gewijzigd door Grijze Vos op 01-10-2007 09:16 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:43
vgroenewold schreef op zondag 30 september 2007 @ 16:38:
Hoi allen,

Zoals zovelen rond de 30, ik zit met een dilemma. Blijf ik werken voor een hongerloontje in de wetenschap hetgeen ik wel erg leuk vind, of ga ik iets totaal anders doen. De ICT trekt mij aangezien ik sinds jongs af aan al erg veel met computers bezig ben (bouwen, tweaken, programmeren, etc). Echter heb ik destijds niet voor een ICT opleiding gekozen, omdat ik dacht dat m'n hobby dan plaats moest maken voor iets anders (aangezien je niet graag 24 uur per dag met een computer bezig bent) en ik het veel te leuk vond. Geen opleiding dus. Wat raden jullie mij aan, is het bijv. mogelijk om intern in een bedrijf te worden opgeleid tot bijv. programmeur? En zo ja, any tips?

Alvast hartelijk dank,

Vincent Groenewold
Ben zelf test consultent/tester (of noem maar wat), en heb hier op het project ook een oud chemicus zitten. Die heeft een aantal jaren ook al een switch gemaakt, en moet zeggen, hij is wel goed in zijn vak! Dus ja ik zou het gewoon proberen.

Vaak kan je bij grote bedrijven een masterclass volgens, en zo wordt je dan klaar gestoomd voor relatief makkelijke opdrachten bij een klant. En daarna ga je dan cursussen doen om jezelf natuurlijk beter te maken.

Maar zou zeggen, gewoon eens een beetje rondkijken, brieven sturen, en kijken waar het schip strand. ;)

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 13:49
vgroenewold schreef op zondag 30 september 2007 @ 18:33:
Bedankt voor deze antwoorden alvast.

Het enige wat mij spannend lijkt, de druk zal vast veel hoger liggen en is de werksfeer wel prettig genoeg of werk je op zo'n manier dat je per minuut moet bijhouden wat je gedaan hebt. Niet dat ik niet hard wil werken, het gaat mij om de manier waarop men met "vrijheden" van de werknemers omgaat. Op dit moment wordt ik practisch losgelaten en kan ik zelf vanalles ontwikkelen.

Druk en werksfeer verschillen natuurlijk, zoals overal per bedrijf. Er zijn ICT bedrijven waar mensen tijden niets doen, zonder dat er iemand iets van zegt, er zijn ook bedrijven waarbij je je bij de chef moet verantwoorden als je een halve minuut te laat bent...

Grotere bedrijven > meer budget voor cursussen etc, meer ruimte voor ontwikkeling, maar je bent wel een nummer.
Kleinere bedrijven > je kent elkaar meer, gezelliger enzo, maar vaak kruideniersmentaliteit...

Zoals je ziet is het overal het zelfde, of je nu in de ICT zit of niet... Echter is er wel vaker iets wat meteen moet gebeuren, omdat er een storing oid is...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Verwijderd

Euhrmmm.....

Ik zit over hetzelfde na te denken, maar dan andersom.
Sinds 2000 werk ik in de ICT waarin ik terrecht ben gekomen na verschillende banen.
Nu, bijna 8 jaar later, ben ik het kantoor leven meer dan beu..... Ook het werk staat mij niet meer echt aan, helaas. Het is wel "afwisselend", uitdagend en bovenal bureacratisch.
Over bureau gesproken: Do I need to say more?

Wat wil ik wel; eruit! Buiten leven. Wind door mijn haar en regen op mijn kop.
Het allerliefst werken met honden (annex huisdieren)
Ja ja, klinkt afgezaagd, maar het is mijn passie
Natuur en avontuur zijn mijn 'shots' waar ik op kick en mijn bevrediging uithaal.
Computers (lees; (werken met)software) niet meer.... computer voor de lol; Ja!

Enfin; probleem is natuurlijk dat ik totaal geen achtergrond ervaring heb en ook geen opleiding.
Ik kan mijn kennis e.d. opgedaan in mijn arbeidsverelden als achtergrond kunnen gebruiken, maar hierop is bijna geen aansluiting. Althans, dat is mijn vermoeden.
Bovendien is een achteruitgang in salaris evident. *kuch & ouch*
Ohja, een avontuur (weg uit NL) behoort ook tot de mogelijkheden.

Ik ben benieuwd naar soortgelijke 'switches' en hoe heeft de persoon dit ervaren en is hiermee omgegaan.

Verwijderd

Ik ben nu bezig om de ICT binnen te komen vanuit welzijnswerk, hoe vind je die ? ;)
Heb toch al de eerste mogelijkheden binnen, in mijn mailbox ...

Ik denk dat als je passie hebt voor een bepaald gedeelte van de ICT en je kan goed je verhaal houden, zou ik nu de overstap proberen te maken. Niet volgend jaar of later. Er is een schreeuwend tekort aan van allerlei soorten mensen in de ICT, ook "starters" worden gezocht en opgeleid.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Grijze Vos schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 09:12:
[...]

Net ge-outsourced naar Getronics vanaf vorige week...
(Tenminste, P-Gis, daar waar gecode wordt en waar de helpdeskers zitten, dat deel is outsourced.)
Oh god, in mijn tijd waren ze net Origin redelijk zat, gaan ze het richting nog grotere prutsers gooien :X

* curry684 gelukkig alweer tijden weg bij Philips.

Professionele website nodig?

Verwijderd

[...]

Ik zit zelf ook regelmatig te denken om weer geheel wat anders te gaan doen, dus misschien dat m'n werk dan weer m'n hobby wordt :P
Dat is zeker geen algemeen geldende regel, want buiten full-time programmeur houd ik er zelf verschillende hobby-projecten op na. Natuurlijk heb ik wel eens tijden waarin ik minder thuis programmeer, maar mijn hobby-projecten blijven me motiveren.

• floffeld
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09-2019
Heb je binnen je huidige bedrijf niet de mogelijkheid om cursussen te volgen?
Je kunt dan altijd voorstellen om een aantal IT cursussen te volgende, hierbij kun je denken aan MCSD of MCSE ligt er een beetje aan wat je precies wilt. Gewoon investeren voor de toekomst.

• Beehr11
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik loop ook al maanden rond met een gevoel van dat ik wat anders moet.
Ik ben nu al wat jaartjes werkzaam als tester in het testvak, eerst als consultant en nu voor de Rijks Overheid.

Ik heb het eigenlijk wel gezien; iedere dag de zelfde sleur, hetzelfde werk, etc. En ik heb niet het gevoel echt verder te komen als mens.

Maar wat moet er nu voor in de plaats komen; waar kan ik mijn ambities, aspiraties en talent wel goed inzetten en met een goed gevoel? Het moet simpelweg goed voor mij voelen en klopt het ook wat ik doe, past het werk simpelweg bij mij.

Dat is nu de moeilijkheid, ik ben er nog niet helemaal uit wat ik echt wil. Maar zo door modderen is ook niet wat.

Ik ben 38 jaar en HBO Facilitair opgeleid (diploma), met wat WO vakken op een certificaat.
Ik ben geen techneut, geen echte analyticus en toch werkzaam in de ICT. Daarnaast ben ik ook niet super commercieel ingesteld.

Mijn hart gaat meer en meer uit naar de meer menselijke maat / kant.
Coaching? Onderwijs? Facilitair (maar nog nooit in gewerkt)?
Lastige vragen allemaal.

• n4m3l355
Is het dan niet eens tijd om snel eens aan wat anders te denken? Wil je switchen zul je weer onderaan beginnen en op 38 jarige leeftijd duurt het dan nog wel even eer je hogerop komt. Ik vind het raar dat je 10 a 15 jaar een vak uitoefend om tot de conclusie te komen dat het je niet geheel ligt.

Verwijderd

n4m3l355 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 11:26:
Is het dan niet eens tijd om snel eens aan wat anders te denken? Wil je switchen zul je weer onderaan beginnen en op 38 jarige leeftijd duurt het dan nog wel even eer je hogerop komt. Ik vind het raar dat je 10 a 15 jaar een vak uitoefend om tot de conclusie te komen dat het je niet geheel ligt.
Tja, dat heb je als je midden 30 bent, dan gaat de 'mid-life-crisis' beginnen.
Wijsheid komt met de jaren, denk ik dan maar :)

Desalniettemin is het idd een bijzonder latsige keuze omdat wederom 'onderaan de ladder' moet beginnen. Magoe, dat hoeft geen belemmering te zijn.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Wellicht kan je aan de slag als ICT-er binnen een wetenschappelijk georiënteerd bedrijf; Je kan dan je kennis binnen je wetenschapsdomein nog wel gebruiken: ' tis best handig te weten wat de softwrae nu eigenlijk doet :p Bovendien is dat juist het soort "relevante" ervaring waar dat soort bedrijven naar op zoek zijn. Maak dus alvast een troef van je kennis van "wetenschappelijke" software!!!
* the_stickie is ervan overtuigd dat van 2 markten thuis zijn een competentie is an sich

• F0RMaTC
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-11 22:23
Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:30:
Ohja, een avontuur (weg uit NL) behoort ook tot de mogelijkheden.

Ik ben benieuwd naar soortgelijke 'switches' en hoe heeft de persoon dit ervaren en is hiermee omgegaan.
Eind vorig jaar kwam ik zonder werk te zitten.
Ik wilde mijn eigen bedrijfje opzetten (in de ICT (financiele kant / beurs)). Dit omdat ik het helemaal zat was om voor bedrijven te werken met irritante managers en bazen.
Na lekker twee maanden vrij te hebben gehad kreeg ik de mogelijkheid om in London te werken voor een bedrijf (15man) waar ik een jaar geleden de gehele infrastructuur had aangelegd.
In het begin is het allemaal nieuw. Appartementje zoeken etc. nieuw sociaal leven.
Na een paar maanden is het werk precies hetzelfde als voorheen (gelukkig zonder manager want ik ben alleen :) ). De reden waarom ik het hier fijn vind is de mentaliteit van de mensen. Gelukkig kennen ze hier wel de normen en waarden.

Kortom.. wat mij betreft werken in het buitenland is leuk echter het werk blijft toch op lange termijn hetzelfde. Ook voor mij geld... mocht ik ooit hier weggaan ga ik totaal iets anders doen en dan inderdaad niet meer op kantoor.

• FunkyTrip
  • Laatst online: 20-11 14:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Probeer binnen te stappen als tester. Lage drempel en de 'omgeschoolde' testers liggen er vaak als eerste uit als de markt weer krap wordt juist omdat de drempel laag ligt (dus bij tekort groeit het aanbod ineens snel omdat er veel omscholingen plaatsvinden). Als tester bent ondertussen thuis cursusjes blijven volgen. Mocht je testen leuk vinden, blijf je het, en zoniet, probeer ontwikkelaar te worden of stap over als consultant (als tester wordt je product expert van dat bedrijf en dan is de stap naar consultant voor hetzelfde bedrijf erg klein)

Dit dus.

Verwijderd

Als ik naar mezelf en mijn collega's kijk, dan heeft het werk nauwelijks invloed gehad op de 'ICT-activiteiten' in de vrije tijd. Op het werk zijn het projecten van klanten, en thuis is het lekker knutselen aan je eigen projecten. Heel af en toe heb je zoiets van "Nu even niet" maar over het algemeen blijft het leuk om te doen. :)

Nu komen er uiteraard steeds meer zaken bij, vrouw, kinderen, en dan hou je wat minder tijd over maar nog steeds kijk je in je vrije tijd naar gaatjes om je eigen projecten te doen.

• n4m3l355
F0RMaTC schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 15:54:
[...]

Eind vorig jaar kwam ik zonder werk te zitten.
Ik wilde mijn eigen bedrijfje opzetten (in de ICT (financiele kant / beurs)). Dit omdat ik het helemaal zat was om voor bedrijven te werken met irritante managers en bazen.
Na lekker twee maanden vrij te hebben gehad kreeg ik de mogelijkheid om in London te werken voor een bedrijf (15man) waar ik een jaar geleden de gehele infrastructuur had aangelegd.
In het begin is het allemaal nieuw. Appartementje zoeken etc. nieuw sociaal leven.
Na een paar maanden is het werk precies hetzelfde als voorheen (gelukkig zonder manager want ik ben alleen :) ). De reden waarom ik het hier fijn vind is de mentaliteit van de mensen. Gelukkig kennen ze hier wel de normen en waarden.

Kortom.. wat mij betreft werken in het buitenland is leuk echter het werk blijft toch op lange termijn hetzelfde. Ook voor mij geld... mocht ik ooit hier weggaan ga ik totaal iets anders doen en dan inderdaad niet meer op kantoor.
Op zich ja het is zeker leuk ik heb zelf ook een half jaar in het buitenland gewerkt echter Rome betaalde uitermate slecht en ben ik dan ook terug gekomen naar NL waar ik met minder werk meer dan heb dubbele (als beginner) verdien. Maar zelfs nu nog spreekt het me wel aan echter wordt het steeds lastiger door financiele aspecten zoals eigen huizen en tevens een vrouw te hebben. Hoe doe je dat met jou relatie? Ik heb een vaste baan en zij zoekt eigenlijk een baas die indien gewenst de flexibiliteit kan leveren om bv ook eens naar een ander land te gaan.
Met name de mogelijkheid om 3 jaar offshore te gaan of buitenland en veel meer betaald te krijgen spreekt me wel aan.

• F0RMaTC
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-11 22:23
Ik heb met mijn onderhandelingen rekening gehouden dat ik mijn huis wilde aanhouden in Nederland. Aangezien ik in London werk zijn de salarissen ook hoger dan in andere delen van het land.
Mijn vriendin studeert nog (fotografie) dus die is hier eigenlijk beter af dan in Nederland.

Verwijderd

Ik vind het raar dat je 10 a 15 jaar een vak uitoefend om tot de conclusie te komen dat het je niet geheel ligt.
Ik vind dat niet raar. Ik ben nu ook een jaar of vijftien IT'er en heb hetzelfde. Het vakgebied veranderd (veranderingen die steeds sneller gaan, eisen die steeds hoger worden, meer stress) en ik verander (geen zin meer de hele dag naar een scherm te turen, niet meer enthousiast over een nieuw project). En dan kan het dus gemakkelijk gebeuren dat het uitelkaar gaat groeien.

De oplossing is in principe eenvoudig: volg je passie en zorg dat je werk vindt in die richting. Alleen, wat als je geen passie hebt? Dan wordt het lastig. Ik wil dolgraag uit de IT en ander werk.

Vroeger was ik heel erg gericht op salaris, zoveel mogelijk verdienen. Nu heb ik inmiddels wel begrepen dat ik niet echt een hoogvlieger ben en vind ik werksfeer belangrijker.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:45
Ik ben aan een nieuwe carrière begonnen omdat ik er vanuit ga dat ik over een paar m'n ICT-werk niet leuk meer zal vinden. Ik kies er bewust voor om niet door te groeien naar projectmanagement en dat soort dingen omdat ik het juist leuk vind om hands-on bezig te zijn. Maar dat betekent wel dat ik straks op m'n veertigste nog steeds systeembeheerder zit te zijn en ook dat vind ik geen heel erg aanlokkelijk perspectief.

Mijn advies aan iedereen: doe wat je leuk vindt! Plezier in je leven is onbetaalbaar.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1