Externe e-sata in Vista niet zichtbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 1.502 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:53
Ik heb Vista 32 geïnstalleerd, eindelijk alles een beetje op orde en nu bezig met mijn back-up schijven.

Ik maak gebruik van twee e-sata Vantec NexStar 3 behuizingen met daarin twee ‘interne’ SATA schijven. Ik heb twee verschillende merken SATA schijven, beiden 320MB, een Maxtor en een Western Digital. Via een eSATA kabel zijn ze aangesloten op de eSATA uitgangen van een eSATA bracket van Gigabyte die bij mijn MD werd geleverd. Onder XP gebruikte ik deze schijven om backup’s te maken van belangrijke documenten en bestanden. Ze zijn dus al geformateerd en gebruikt en staan vol data.

Ik heb een Gigabyte GA-p35-DS4 moederbord. Deze wordt dus geleverd met een eSATA bracket, waarop twee eSATA ingangen. Deze is intern aangesloten op twee vrije SATA stekkers, nu beiden op de ICH Intel controler. De interne hardeschijven doen het normaal. Als ik een andere eSATA uitgang kies van een andere bracket op een andere controler, geeft dit geen verschil. Kabels zitten goed.

Probleem:
Als ik in BIOS de externe schijven aanzet, dan verschijnt de Maxtor in de lijst van de IDE Channel etc., als ik op ‘detect new device’ klik. De WD schijf verschijnt niet. Als ik opnieuw opstart, terwijl beiden aan staan, dan loopt het opstarten vast nadat ik het lopende balkje heb gehad. Het scherm blijft zwart.
Als ik de WD uitzet, maar de Maxtor aan houd, dan start Windows wel op.
De Maxtor wordt gezien als een vaste schijf. Er verschijnt geen ‘Safely remove hardware’ icoon in de taakbalk. Ook als ik deze wel oproep met: C:\Windows\System32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL hotplug.dll Dan staat de Maxtor externe schijf niet in het menu van ‘Hardware veilig verwijderen’. Het is compleet leeg.
De gegevens zijn normaal in te lezen.
Als ik de externe schijven aan doe als Windows al opgestart is, dan gebeurt er niks.

Mijn wensen:
- Ik zou graag willen dat de externe schijven verschijnen binnen Vista als ik deze aan doe.
- Ik zou ze graag ook weer willen verwijderen met de 'Safely remove hardware' methode als ik klaar ben.
- Ik zou graag willen dat de WD schijf het ook doet.

Ik ben uiterst voorzichtig geweest met de schijven, ook de WD, dus nu opeens een defect lijkt mij gek. (Ik weet het, niet onmogelijk).

[ Voor 54% gewijzigd door honey op 30-09-2007 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op welke SATA poorten heb je eSATA geprikt? Je hebt op dit moederbord 6 poorten op de ICH9 en 2 op de JMicron.

AHCI moet aanstaan om het met hotplug te laten werken. Anders idd alleen als ze al aangesloten waren voordat de computer opgestart werd.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Topic start aangepast.
  • Als ik SATA RAID/AHCI Mode (Intel ICH9R Southbridge) op AHCI zet, dan krijg ik een blauwscherm na de reboot. (te snel verdwenen om het te lezen) (Staat nu weer op disabled)
  • Als ik Onboard SATA/IDE Ctrl Mode (Gigabyte SATA2 Chip) op AHCI zet, dan krijg ik een blauwscherm na re reboot, maar pas na het lopende balkje. (te snel verdwenen om het te lezen, maar tekst was een stuk langer). Achteraf gezien onnodig om te veranderen gezien de eSATA bracket hier niet op zit. (staat nu weer op IDE)
(Het heeft zelfs geresulteerd in een opstart probleem toen hij aangaf dat Bootmgr ontbrak. Een repair met de Vista installatie DVD loste dit weer op).

[ Voor 108% gewijzigd door honey op 30-09-2007 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je hebt dan Vista geinstalleer zonder AHCI aan. Zodra Vista je hardeschijven probeert aan te spreken ontbreken de drivers. Opnieuw installeren met de juiste instellingen zou dit probleem moeten verhelpen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
kiddyl schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 00:04:
Je hebt dan Vista geinstalleer zonder AHCI aan. Zodra Vista je hardeschijven probeert aan te spreken ontbreken de drivers. Opnieuw installeren met de juiste instellingen zou dit probleem moeten verhelpen.
Als ik het dus goed begrijp,
  1. moet ik AHCI aanzetten in het BIOS.
  2. Vista opnieuw installeren.
Moet ik dan ook nog de Intel AHCI drivers installeren, dus de F6 methode tijdens de installatie van Vista, met thirth-party drivers op CD-ROM/USB-stick? (heb al meer dan 10 jaar geen diskettes meer.)

... of kan het ook zonder dat ik Vista opnieuw moet installeren. Als het beter is dan doe ik het wel, maar het zal tijd schelen.
Het gekke is dat ik dit bij XP nooit heb gedaan en alles deed het prima.

[ Voor 8% gewijzigd door honey op 01-10-2007 11:45 ]