[MacBook] Slecht Scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 1.424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:53
Mensen, ik heb sinds eind augustus mijn nieuwe MacBook 2Ghz. Behalve de super slechte kijkhoek van het scherm ben ik er tevreden mee!
Alleen nu ik sinds kort Photoshop op mijn laptop heb gezet merk ik pas hoe slecht het scherm is.

Het viel me eerder al op bij het bekijken van fotos op het internet. Vooral in de donkere foto's zie je allemaal pixels. Het is net of bekijk je de foto met erg weinig kleuren...
Het beste om het mee te vergelijken is een foto opslaan als GIF formaat, maar dat iets minder erg.

Dat ziet er niet uit dus. Ik heb toen gelijk die zelfde fotos bekeken op mijn losse TFT monitor via de PC. Foto's zien er perfect uit, dus het ligt aan mijn MacBook.

Toen heb ik in Photoshop even een Zwart naar Wit gradient gedaan. En toen schrok ik! Dat ziet er niet uit! Zo'n slechte tft monitor heb ik nog nooit megemaakt!
(En ja mijn beelscherminstelling staat op "Miljoenen")

En nu ik er een beetje op let zie ik dat ik het overal zo is.
Gradient van de menubalk bovenin.
Tabbladen van Firefox
Overal waar een gradient/verloopje in zit ziet er slecht uit met allemaal zichtbare pixels...

Ik ken helaas geen TFT Test programmas voor OSX. (Met allemaal verlopen en kleurweergaves etc)
Dus kan het niet verder testen.

Nu is mijn vraag: Hebben alle MacBook's dit? (Wat ik niet hoop, want dat zou te erg zijn)
Of heb ik een slecht exemplaar en kan hij opgestuurd worden...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

Doe es foto maken

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Lijkt me of een kapot scherm, of verkeerde instellingen.
Je zegt zelf al dat je instellingen op 'miljoenen kleuren' staan, dus dan zal het daar niet aan liggen.
Contact opnemen met Apple lijkt me.

En voor ons even een pic posten B)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• Saeverix
Heb ik gedaan, maar lukt niet.
Macro heeft geen zin, en op afstand zie je het niet goed.

Jammer dat ik geen foto's kan maken, maar ik heb net een Gradient gemaakt in Photoshop op de MacBook.
Het lijkt gewoon een Gradient opgeslagen als GIF. Je kunt de kleuren bijna tellen. Als ik inzoom zie ik ook hele grote hokjes van de zelfde kleur in plaats van allemaal losse pixels.
Uitgezoomd zie je allemaal strepen in de Gradient. Het is niet egaal

Diezelfde Gradient heb ik opgeslagen in een Netwerk Share en geopend op mijn Windows PC. En daar zie ik een supermooie egale Gradient zoals hij hoort te zijn. Zelfs ingezoomd blijft hij mooi egaal.
En dat is op een tft-monitor van inmiddels ongeveer 4-5 jaar oud. (500 euro voor een 17" schermpje 8)7)

Ik hoop echt dat dit een foutje is, anders zal ik proberen mijn geld terug te krijgen. Een product uit 2007 wat ten slotte ook nog op Media is gericht met zo'n slecht scherm vind ik onacceptabel.
Maar ik zal wel het antwoord van Apple krijgen: Had u dat maar binnen 14 dagen moeten zien.

Ik wacht jullie bevindingen nog even af.

[ Voor 69% gewijzigd door Saeverix op 30-09-2007 15:53 ]

Verwijderd

Je hebt toch niet in universele toegang zitten klooien :P. Kijk of daar wel alles goed staat, want daarmee kan je je beeld goed opfokken.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb exact hetzelfde met mijn MacBook, overigens heb ik dit met alle 4 MacBooks gehad die ik in mijn handen heb gehad. Het is jammer, maar ik ben bang dat het in dit type scherm zit (de MacBook die ik nu heb heeft het wel een stuk minder dan de eerste 2). De kwaliteit is voor mij ook bedroevend, maar na 4 laptops heb ik me er bij neergelegd.

[ Voor 11% gewijzigd door Frietsaus op 30-09-2007 15:52 ]

• Saeverix
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:51:
Je hebt toch niet in universele toegang zitten klooien :P. Kijk of daar wel alles goed staat, want daarmee kan je je beeld goed opfokken.
Ohja heb het. Nee niet mee zitten klooien, want ik wist eerst niet eens wat je bedoelde.
En het bericht van Frietsaus is ook opmerkelijk...

(En trouwens heb mijn bericht hierboven nog even bewerkt...)

[ Voor 17% gewijzigd door Saeverix op 30-09-2007 15:56 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Is het niet een verschil in gamma-instelling van MacOSX t.o.v. Windows dat je opvalt?

Macs zijn lang vooral in het grafische vakgebied gebruikt, die mensen wilden een gamma-instelling die lijkt op drukwerk (gamma 1.2). Bij Windows is vaak een veel dieper gamma gebruikt (3.0 of zo) wat lijkt op een kleurendia. Bij gamma 3.0 worden donkere tinten extra donker worden weergegeven. Macs staan tegenwoordig standaard op 1.8 ingesteld.

Stel dat je een foto hebt die onder gamma 3 er 'mooi' uitziet, en deze vertoon je zonder correctie op een scherm met gamma 1.8, dan zijn de donkere partijen een stuk lichter, en vallen daardoor de afgeronde waardes (wat kan voorkomen als gevolg van jpeg-compressie of colorsync conversie aan de hand van krakkemikkige tabellen) in subtiele verlopen op. Je ziet een effect wat lijkt op de hoogtelijnen in een kaart, dit heet in grafische termen 'banding'. In Photoshop is het effect meteen verdwenen als je het filter 'noise' ('ruis') met 1% toepast.

Probeer eens een om zelf een optimaal kleurprofiel te maken bij Systeemvoorkeuren -> Beeldschermen -> Kleur -> Maak profiel. Je kunt daarbij ook een hoger gamma kiezen.

• Saeverix
Weetje wat... Ik sluit mijn Monitor (van de PC) even aan op mijn MacBook.

Verwijderd

Ik heb ook voor een zeer korte periode een macbook gehad. 4 exemplaren gekregen en allemaal slechte schermen. Zelfs allemaal met dode pixels. Wanneer je die terug stuurt krijg je wel een nieuwe maar ook 1 dat al iemand al heeft gereturned met beschadigingen en al. En veel van mijnen tak daar over gemaakt maar apple zei gewoon je moet maar een advocaat onder handen nemen.

Klantenservice bestaat daar ook niet. Apple heeft voor mij afgedaan. Na wat meer onderzoek heeft apple de gewoonte nogal goedkopere hardware te gebruiken voor de prijs naar beneden te krijgen. Ze doen er zelfs alles aan om de oorsprong van de hardware te verdoezelen zodat het niet zou uitkomen hoe slecht de kwaliteit wel is. Hetzelfde verhaal met hun Iphone.

1 ding voor mij is zeker als ik veel geld neer tel voor kwaliteit wil ik ook kwaliteit.

Al wie toch met hun Mac tevreden is goed voor hen. Maar ik denk mensen die veel belang hechten aan hun hardware is dit toch niet de beste keuze.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2007 16:03 . Reden: typo ]

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik als 17" MacBook Pro gebruiker moet zeggen dat ik me ook dood schrok hoe bar slecht het scherm is van de MacBook. Ik wilde er een MacBook bij halen als rondsleep laptopje, maar dat plan was al vrij snel van de baan. Je doet er niets aan, Apple heeft er gewoon voor gekozen een kwalitatief stukken minder goede LCD in de MacBooks te stoppen.

De kleuren zijn veel minder aanwezig, contrast ontbreekt en de inkijkoek is ook erg klein.

Ik heb aan meerdere iCentre medewerkers gevraagd of dat altijd zo is geweest, en dat was het geval. Ze konden me melden dat dit voorlopig het LCD is dat ze gaan gebruiken, ook in de volgende generatie MacBooks.

• benoni
  • Niet online
Ik heb ook ergens gelezen dat bij bepaalde laptops van Apple de schermen technisch gezien geen 24-bits kleurdiepte per pixel bereiken, en de juiste kleur alleen kunnen weergeven door deze met meerdere pixels te samen te stellen. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn voor de zichtbare 'banding' in subtiele kleurverlopen.

Addit:
arstechnica.com: Lawsuit over MacBook, MacBook Pro displays
The reality is that notwithstanding Apple's misrepresentations and suggestions that its MacBook and MacBook Pro display "millions of colors," the displays are only capable of displaying the illusion of millions of colors through the use of a software technique referred to as "dithering," which causes nearby pixels on the display to use slightly varying shades of colors that trick the human eye into perceiving the desired color even though it is not truly that color.

[ Voor 51% gewijzigd door benoni op 30-09-2007 16:20 ]

• Saeverix
Heb hem nu aangesloten aan mijn Monitor, en de Gradient is weer egaal.
Alleen is hij wel lichter dan op de Windows PC maar dat zal komen door de Gamma instelling zoals hierboven al vermeld.

Met het scherm van de MacBook heb je dus geen idee hoe het werk wat je maakt er op een "Normale" monitor uit gaat zien. Hoe kun je je MacBook dan goed voor media doeleinden gebruiken?

En al helemaal gezien de prijs vind ik dit niet kunnen. Maarja, wat nu te doen?

• benoni
  • Niet online
Saeverix schreef op zondag 30 september 2007 @ 16:14:
Met het scherm van de MacBook heb je dus geen idee hoe het werk wat je maakt er op een "Normale" monitor uit gaat zien. Hoe kun je je MacBook dan goed voor media doeleinden gebruiken?
De 'normale monitor' bestaat niet. Er is bij mijn weten geen allesomvattende norm die alle verschillende schermen (CRT, CRT-trinitron, LCD, OLED enz..) en alle grafische kaarten als standaard kunnen nemen, en de fabrikanten bepalen grotendeels zelf de norm voor ijking van hun schermen. Stel dat je het echt volledig zou willen standaardiseren, dan zou je slechts het kleurbereik als uitgangspunt kunnen nemen dat overblijft als je de doorsnee zou nemen van de kleurengamuts van alle mogelijke beeldtechnieken. Dan houd je maar een klein bereik over. Bovendien is de lichtval op het scherm en de kleurtemperatuur van het omgevingslicht ook van groot belang op de perceptie van de kleuren.

Wel is er kleurenmanagement met apparaatprofielen aan de hand van het CIE-Lab model, op de Apple heet dat ColorSync. Daarbij kun je op de meeste beeldschermen het witpunt instellen (kleurtemperatuur in graden Kelvin, standaard is 6500 graden) en de gamma correcties per kleur aanpassen.
En al helemaal gezien de prijs vind ik dit niet kunnen. Maarja, wat nu te doen?
Als het duidelijk is dat er technisch gezien niet geleverd is wat je is verkocht (het is een 18 bits kleuropbouw, terwijl het aan jou aantoonbaar als een 24 bits 'millions of colors' is aangeprijsd) dan kun je Apple daarop aanspreken, en als Apple je geen nakoming kan bieden, kun je de aankoop terugdraaien.

Maar ik weet niet of het zo zwart/wit ligt, misschien is het scherm met een betere softwarematige ondersteuning of betere instellingen wel goed te krijgen. Dat ze bij Apple op hun minst jou de nodige ondersteuning moeten bieden voor de oplossing van het probleem lijkt me vrij duidelijk.

• Saeverix
@benoni: Kijk ik weet dat geen enkele TFT echt volledig 24 bits is... Maar dit is wel heel erg.
En aangezien mijn 4-5 jaar oude TFT er vrijwel geen moeite mee heeft vind ik dit wel heel erg...

En bij andere monitoren die ook de 24 bits emuleren heb ik het nog nooit zo belachelijk gezien.
Het is hier zo erg dat het me gewoon stoort. Ik zie allemaal lichte/donkere pixels waar ze niet horen.
Ik snap niet dat er niet meer mensen zijn die dit niet acceptabel vinden voor een vrij dure laptop is zijn klasse.

• benoni
  • Niet online
Tja, het is de vraag of de afwijkingen die je noemt 'normaal' zijn. Zo aan je verhaal te lezen denk ik dat er toch iets echt fout is, anders was alleen bij het zien van een grijstrap het typische verschil opgevallen tussen 18 en 24 bits, en bijvoorbeeld niet bij de tabs van Firefox (daar zit wel een subtiel glimmertje in maar dat is niet makkelijk te verwarren met een banding probleem).

Ik heb even het scherm van de Macbook van m'n partner van dichtbij zitten kijken (Macbook1,1, Intel Core Duo, 2Ghz, 4H6325MZxxx). Op het eerste gezicht (in een donkere omgeving) lijkt het vrij veel op mijn oude Powerbook G4. Bij wat je zo gemiddeld op het scherm voorbij ziet komen zie je niets bijzonders, maar als je een grijstrapje maakt (256 pixels van #000000 naar #FFFFFF) dan zie je duidelijk een banding effect in de donkere tinten, en een afwijking in de Colorsync kleurbalans (het lichtgrijs neigt meer naar geel dan de rest van de grijstrap). Het laatste is bij te werken, maar dat is een precies klusje om met de hand te doen (grafici kopen daar een kalibratiesetje met spectrometer voor, dan kan het automatisch).
Bij beide laptops is het totale contrast tussen zwart en wit niet bar groot. Dat valt bij het spiegelende beeldscherm van de Macbook niet zo erg op als bij mijn Powerbook, maar als je er een iMac (G5 of witte Intel) naast zet is het een wereld van verschil. Dit heeft wellicht te maken met de keuze voor een energiezuiniger backlight voor de laptops.

Dit is een handige referentie-pagina met testbeelden: www.lagom.nl/lcd-test/ :)

• Saeverix
Bij "Contrast Test" gaat het goed mis op mijn MacBook.

Blokjes 1 t/m 7 zijn gewoon puur zwart (Ik zie dus geen blokjes...)
Blokje 8 is gevuld met gele pixels (die ik ook in de foto's veel zie) > losse pixels, geen egaal vlak.
Blokje 9 is gevuld met grijze pixels, maar wel fijner dan Blokje 8
Blokje 10 is egaal geel/grijs
Blokje 11 en 12 zijn grijs met een ruisje eroverheen.
Blokje 13 is egaal grijs
Blokje 14 is grijs met ruis
Blokje 15 is grijs met witte gruis

De rest van de blokjes allemaal beetje het zelfde verhaal, maar vond deze het belangrijkste.

Op mijn TN scherm van 4-5 jaar oud zie ik verschil tussen de blokjes 1 t/m 7. En zijn alle blokjes gewoon mooi egaal van kleur. Geen pixels/ruis helemaal niets, gewoon een egale grijze kleur.

Ik baal er wel van, want een MacBook Pro wordt me gelijk al te duur. Dan is er een optie om een iMac te kopen. Alleen ben ik dan de mogelijkheid om mijn PC mee te nemen kwijt.
Want een laptop met een scherm als deze is dus op geen enkele manier geschikt voor Beeldbewerking... 8)7

Ik ga deze week eerst naar een Mac Store en ga die website daar even testen op een aantal MacBook's (Pro) / iMac's.

[ Voor 4% gewijzigd door Saeverix op 30-09-2007 22:05 ]

Verwijderd

Ik heb zelf niet vaak achter een macbook gezeten, maar wat jij hierboven beschrijft over die contrast test klinkt niet echt gezond. Heb je al geprobeerd je kleurprofiel terug naar default te zetten?

• benoni
  • Niet online
Saeverix schreef op zondag 30 september 2007 @ 22:04:
Blokjes 1 t/m 7 zijn gewoon puur zwart (Ik zie dus geen blokjes...)
Dat hoeft op zich geen groot alarm te zijn, kwestie van kleurprofiel bijwerken bij de systeemvoorkeuren. Daarbij krijg je zo'n donkergrijs vlak op een zwart ondergrond te zien en kun je 'm zo instellen dat het vlak nog net herkenbaar is. Op de Macbook hier zijn de eerste 2 vlakken niet zichtbaar, dit kan aan de beperkingen van de 18-bits kleurdiepte liggen. De Powerbook laat ze wel zien.
Blokje 8 is gevuld met gele pixels (die ik ook in de foto's veel zie) > losse pixels, geen egaal vlak.
Hier gaat het echt fout. Dit is niet normaal, ook niet voor een Macbook scherm lijkt me :/ Op de Macbook hier zie ik wel kleuren die het scherm niet kan weergeven, in die blokken zie je dus een patroontje ontstaan (welke blokken dat zijn ligt aan je Colorsync beeldschermprofiel). Maar de kleuren van de losse pixels zouden theoretisch gezien aan elkaar moeten grenzen in het bruikbare kleurenpalet. Als de kleuren ver uit elkaar liggen (duidelijk gele pixels en niet warmgrijs) dan gaat er iets fout met de dithering techniek. Op de Macbook die ik hier heb liggen de kleuren zo dicht mogelijk tegen elkaar en valt het patroon alleen op als je met je neus voor het scherm gaat zitten (het is in ieder geval lang niet zo irritant als de banding in kleurverlopen).
Ik ga deze week eerst naar een Mac Store en ga die website daar even testen op een aantal MacBook's (Pro) / iMac's.
Goed idee, ik zou zeggen: neem je Mac mee, laat het resultaat eens zien. Ik neem aan dat ze ook een beetje met probleemoplossing willen helpen in zo'n Mac Store.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
nou mijn nieuwe macbookpro met mat scherm gaat bij veel van die testen ook de fout in hoor. een laptopscherm (6bit) is domweg NOOIT geschikt voor 100% goede kleurweergave, inkijkhoek enz.

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 22:46:
Heb je al geprobeerd je kleurprofiel terug naar default te zetten?
Het zou inderdaad kunnen dat het juist de combinatie van Colorsync conversie en de dithering techniek is die voor verrassende effecten zorgt.

De kleurwaardes van de pixels worden gecorrigeerd aan de hand van het ICC beeldschermprofiel. De kleurafwijkingen kunnen wel met een rekenformule worden bepaald (aan de hand van de ijkwaarden) maar ik denk dat voor een snelle verwerkingstijd gebruik wordt gemaakt van een LUT (look up table) of een hybride oplossing (matrix). De berekening van de kleurafwijking wordt dus niet voor elke pixel die wordt geplot opnieuw gedaan, maar vooraf één keer voor een hele reeks kleurwaarden uitgevoerd en bewaard in een tabel. Stel dat de gegevens in dat bestand zijn beschadigd, dan zouden er waarden in staan die voor onverwachte resultaten zorgen. Het kan ook zijn dat er vanwege de rekensnelheid een methode is gekozen waarbij een kleine afwijking wordt toegelaten, maar dat het effect van deze afrondingen in sommige gevallen wordt versterkt door de dithering techniek (interferentiepatronen veroorzaakt door de dubbele omrekening).

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-01 15:43
Een vriend van mij begon laatst over exact dezelfde problemen met zijn MacPro met hieraan een ACD 23". Ik ervaar het zelf ook met een MacMini en een Philips scherm. Het lijkt dus gewoon aan de mac te liggen en niet aan de schermen. Op de Apple support site zijn ook een aantal van deze klachten terug te vinden.

Verwijderd

Nog een MacBook bezitter hier (MacBook van de eerste generatie) en de kwaliteit van het scherm is voor grafische toepassingen inderdaad niet optimaal. Dat geldt overigens ook voor de meeste goedkope TFT schermen die te koop zijn.

Toch... heb ik het scherm van de MacBook tot nog toe niet als hinderlijk ervaren. Ik heb met de system settings een kalibratie gedaan en de kleuren en het contrast zijn op dit moment eigenlijk wel in orde, in die zin dat de foto's die ik op de MacBook heb bewerkt er op een semi-pro scherm (een echte 8-bits TFT) ook prima uitzien. Dat is echter wel pas NA dat ik het scherm gekalibreerd heb; voor die tijd klopte er weinig van.

Wat je ziet in de meu balk en firefox tabs is echter GEEN banding. Die dingen zijn zo getekend dat er een soort 'horizon in reflecteert' als het ware... Het zijn geen doorlopende gradients.

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 11:17:
Toch... heb ik het scherm van de MacBook tot nog toe niet als hinderlijk ervaren. Ik heb met de system settings een kalibratie gedaan en de kleuren en het contrast zijn op dit moment eigenlijk wel in orde, in die zin dat de foto's die ik op de MacBook heb bewerkt er op een semi-pro scherm (een echte 8-bits TFT) ook prima uitzien. Dat is echter wel pas NA dat ik het scherm gekalibreerd heb; voor die tijd klopte er weinig van.
Dus met een beetje tweaken is er toch wel prima mee te werken?

Humankind… be both.

Verwijderd

Spike_wolf schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 11:38:
[...]

Dus met een beetje tweaken is er toch wel prima mee te werken?
Ja, goed genoeg. Wat wel irritant is, en dat krijg je niet weggetweakt, is de kleine kijkhoek van het scherm. Dat had echt wel beter gekund...

• Spike_wolf
  • Nu online

Spike_wolf

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 11:58:
[...]

Ja, goed genoeg. Wat wel irritant is, en dat krijg je niet weggetweakt, is de kleine kijkhoek van het scherm. Dat had echt wel beter gekund...
Tja, ik weet niet, maar bij een laptop is de kijkhoek meestal niet echt relevant.. je zit er toch 99 van de 100 keer recht voor.. das dan misschien alleen irritant voor mensen die naast je zitten, maar die moeten er dan maar mee leren leven :P

Humankind… be both.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik heb het ook gehad, linkerhoek erger als rechts en onderin het scherm totaal niet. Mijn macbook is 4 keer voor reparatie terug geweest en na een hoop gezeur en gezeik uiteindelijk een goed scherm gekregen.

Eerste keer werd het zonder gelazer gefixt, 2é keer begon met al te zeuren, 3é keer moest ik er maar genoegen mee nemen want het viel binnen de toleranties (m'n r**t met je toleranties Apple NL) en de 4é keer had ik een goed scherm. Ik kreeg de derde keer ook doodleuk te horen dat ik het er maar mee moest doen (toch grappig dat men het eerst 2 keer repareerd onder fabrieks garantie en dat het dan ineens onder de norm valt), men bleef geen schermen vervangen en het viel binnen de toleranties. Op het eind van het verhaal werd ik zo pissig dat ik meneer vriendelijk heb verzorgt de macbook aan te pakken voor reparatie anders probeerde ik hem wel vanaf de balie in de reparatie kast te gooien.

Apple NL vervolgens ook nog gebeld en die zouden het ook gaan onderzoeken, duurt weken en vervolgens hoor je nog niets. Uiteindelijk is alles opgelost maar voor mij was 1 ding zeker, het was de laatste Apple die ik aan heb geschaft. Als deze volgend jaar weer afgeschreven is koop ik gewoon weer een sony, toshiba of ander merk notebook want ik vond de service bij een macbook van nog geen maand oud om te janken!

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:20

Japie.G

Colour Classic

met mijn macbook (gisteren ontvangen) direct gekeken of ik deze problemen ook zou hebben. Ik kan het echt niet ontdekken! Bij mij is het scherm prima! Inkijkhoek is echter wel minimaal als het om boven-onder gaat. Links rechts is prima bij mij!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

Verwijderd

bij mij is links rechts, boven en onder waardeloos qua kijkhoek.

ik ga er van de week mee naar de MacMe in Leeuwarden om hem eens naast een nieuwe te houden.. dan denk dat ik wel een nieuwe krijg..

ik heb sinds een paar dagen ook last van een vervelende Whine..

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Tja, een 6 bit scherm kan natuurlijk geen mooie gradient laten zien. Bedenk wel dat vrijwel geen enkele laptop is uitgerust met een 8 bit scherm.

De kijkhoek van mijn MBP is behoorlijk, niet beter of (veel) slechter dan andere LCDs, al dan niet in laptops. Wel heb ik een wittig plekje onderin ergens, maar daar kan ik mee leven.
Pagina: 1