Ik raadt je ten strengste af om deze dienst zelf te gaan leveren; Het is een behoorlijke competitieve markt waarvoor je zelf behoorlijk wat klanten zult moeten binnenhalen wil je daadwerkelijk geld gaan verdienen. KPN levert tegen zeer voordelige tarieven een online backup dienst aan, probeer daar maar eens te tippen.
Verder zul je behoorlijk wat uit de kast moeten halen om je server te beveiligen. Die server moet echt zeer strak beveiligd zijn, zodat je niet zonder moeite bij de machine kan komen. En verder dien je ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk de garantie kunt bieden dat de data veilig bij jou is.
Wat als je RAID array crasht? Of je NAS? Je zult de data moeten mirroren over meerdere fysieke opslag media(Voor het gemak, een RAID array geldt als 1 fysieke opslagmedia. Verwijder een disk en
*poef* weg data). Een dedicated spare in je RAID array is
NIET afdoende.
Verder zul je waarschijnlijk 2 servers nodig hebben wil je altijd bereikbaar zijn(Wat als 1 server op z'n bek gaat? Dan mislukken de backups van je klanten, en heb jij gezeur/stress).
Je kijkt al gauw aan tegen een investering van 10,000 euro zonder al teveel frutsels, en je zult wel degelijk een deel van je beheer uit handen moeten geven aangezien je klinkt alsof je niet heel veel ervaring met dit soort dingen. Je zult dus behoorlijk wat uit de kast moeten halen wil je binnen 3 jaar hier een winstgevende investering van maken. (Als je langer dan 3 jaar geld in dit grapje moet pompen, dan is het de vraag of het nog wel de moeite waard is om in te investeren).
Wil je toch een leuke winstmarge pakken, dan raadt ik je aan reseller te worden van een bestaande dienst, bijvoorbeeld bij
mkbackup.nl. Ik ben dealer bij hen, en hoewel je er niet rijk mee wordt(Tenzij je voor meer dan 10K per maand aan abbo's hebt lopen natuurlijk) is het een leuke extra winstmarge.
Veel success verder
[
Voor 4% gewijzigd door
Toolmaker op 03-10-2007 00:03
]