Server software nodig voor backup-service

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Bepaalde klanten van mij interesse in een soort backupdienst (soort van online backup van KPN). Nu heb ik even gezocht en kwam daarvoor uit bij:

- een eigen server
- colocated hosting
- Ahsay server software.

De backup server software draait ook onder winXP, Server 2000, Server 2003, freebsd, redhat, etc. De Asus utility van de server (status monitoring) draait enkel op winXP, Server 2000, Server 2003.

Heeft iemand nog tips met betrekking tot bepaalde software?

[ Voor 40% gewijzigd door Rebunted op 25-10-2007 12:47 ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Probeer het gewoon eens uit onder XP? Ik zou op basis van deze gegevens niet inzien waarom je server 2003 nodig zou hebben.
Je kunt tevens een free trial gebruiken van Ahsay. Zodoende kun je bepalen of alles voldoet aan de offering die je je klanten wilt doen.

De laatste opmerking is vaak een illusie, maar dat wijst zich vanzelf. 8)

[ Voor 80% gewijzigd door Edgarz op 30-09-2007 15:29 ]

• Rebunted
  • Niet online
Edgarz schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:25:
Probeer het gewoon eens uit onder XP? Ik zou op basis van deze gegevens niet inzien waarom je server 2003 nodig zou hebben.
Je kunt tevens een free trial gebruiken van Ahsay. Zodoende kun je bepalen of alles voldoet aan de offering die je je klanten wilt doen.

De laatste opmerking is vaak een illusie, maar dat wijst zich vanzelf. 8)
Ik heb de trail draaien, en dat draait ook perfect onder XP inderdaad.

Je hebt inderdaad het idee dat "2003 goed dicht zit en XP niet veilig is"

[ Voor 7% gewijzigd door Rebunted op 25-10-2007 12:47 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

J-Media schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:19:

Gezien ik niet zoveel kaas gegeten heb van server(software) zat ik te overwegen winXP op de server te zetten.
Dat is nooit het goede antwoord natuurlijk..
Voor testen leuk, maar een workstation OS is gewoon niet geschikt voor Server taken.

Daar kan je genoeg over vinden met de search.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Rebunted
  • Niet online
alt-92 schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:53:
[...]

Voor testen leuk, maar een workstation OS is gewoon niet geschikt voor Server taken.

Daar kan je genoeg over vinden met de search.
Het is hier alleen anders; deze server hoeft enkel en alleen die software te draaien. Verder komt er niks op.

• Rebunted
  • Niet online
Iemand?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

alt-92 schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:53:
[...]

offtopic:
psss alt-92, je vergeet de limieten van IIS op XP (max 10 concurrent users) :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

J-Media schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:19:
Ik heb een klein bedrijfje in webdesign / webhosting. Voor de webhosting gebruik ik een reseller account.

Bij het samenstellen van de server loop ik tegen een probleempje; moet ik windows server 2003 kopen of niet? En zo ja, welke versie?
Bij dit soort twijfels gewoon een cohosting zoeken met Windows Server OS als host. Gewoon niet zelf aan beginnen, XP serieus als OS overwegen is twijfelen aan je eigen kennis

Kijk eens rond op http://www.webhostingtalk.nl , kijk eens wat de kosten zijn :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Rebunted
  • Niet online
aReaRe schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:56:
[...]

Bij dit soort twijfels gewoon een cohosting zoeken met Windows Server OS als host. Gewoon niet zelf aan beginnen, XP serieus als OS overwegen is twijfelen aan je eigen kennis

Kijk eens rond op http://www.webhostingtalk.nl , kijk eens wat de kosten zijn :?
Probleem is dat ik door die backupdienst nogal wat GB's aan harddiskruimte nodig heb, ik heb geen dedicated met 1TB schijfruimte gevonden...

En wat betreft installatie en configuratie, dat komt in orde (professionals voor).

[ Voor 12% gewijzigd door Rebunted op 25-10-2007 12:48 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

aReaRe schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:45:
offtopic:
psss alt-92, je vergeet de limieten van IIS op XP (max 10 concurrent users) :+
offtopic:
nee, die liet ik als open deur voor jou staan collega ;)

Maar even serieus, ik zou nog even goed nadenken of je dit zelf wil gaan doen of volledig uit handen moet geven.
Naast het installeren van een server komt er ook het beheer bij kijken, ook op de lange termijn.

Je hebt ook complete appliances (doos + software) die je kan inzetten eventueel.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

alt-92 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 22:19:
[...]

offtopic:
nee, die liet ik als open deur voor jou staan collega ;)
offtopic:
Ook lid van Yacht :+ :?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:42

BCC

Waarom neem je niet een fatsoenlijk bedrijf/partner die de backups voor je doet? Even een server neergooien klinkt niet als een fatsoenlijk off-site backup plan. Helemaal als je geen kaas van de security e.d. gegeten hebt. Wie is er aansprakelijk als alle data van je klanten op straat ligt?
Vooral door de quote:
Als de server een keer draait hoef ik als het goed is er nooit weer aan te komen.
lijkt me dit geen goed idee.Updates, Monitoring etc?

[ Voor 83% gewijzigd door BCC op 02-10-2007 23:01 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Rebunted
  • Niet online
BCC schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 22:44:
Waarom neem je niet een fatsoenlijke hoster die de backups voor je doet? Even een server neergooien klinkt niet als een fatsoenlijk off-site backup plan. Helemaal als je geen kaas van de security e.d. gegeten hebt.
Aangezien er weinig hosters zijn die TB aan ruimte leveren. Daar komt bij dat ik enkel 1 programma hoef te draaien. En het gaat niet om de backup van een website, maar om de backup van gewone computer files.

Wat betreft security:
Alle data is 128-bit encrypted en compressed voordat het geupload wordt. Tevens gebeurt dit via een secure SSL channel.
lijkt me dit geen goed idee.Updates, Monitoring etc?
Besteed ik uit. Zo ook de installatie en configuratie van de server.

Verder ben ik thuis in het programma, daar heb ik wel kaas van gegeten. Het programma draait ook probleemloos op winXP, mijn vraag is alleen of het het waard is om 300 euro extra uit te geven voor Win2003 server. Van al deze extra functionaliteiten van dit OS maak ik toch nooit gebruik, de server draait enkel dat programma (wat trouwens nog heel licht is ook aangezien compressie plaats vind op client pc. Per sessie wordt max 1 MB ram verbruikt). Het programma draait trouwens ook prima op FreeBSD, Linux, Unix, MacOSX, etc.

Samengevat; heb ik voor dit doeleinde echt wel 2003 server nodig?

[ Voor 4% gewijzigd door Rebunted op 02-10-2007 23:08 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

J-Media schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 23:05:
Wat betreft security:
Alle data is 128-bit encrypted en compressed voordat het geupload wordt. Tevens gebeurt dit via een secure SSL channel.
Dat is maar een klein deel van het security verhaal, en eigenlijk alleen maar de specs van de app.

Het zegt helemaal niks over de fundering waar je dat dan opzet: het OS in kwestie, ongeacht of dat nou *nix of een Windows-Server variant is.
Van al deze extra functionaliteiten van dit OS maak ik toch nooit gebruik, de server draait enkel dat programma (wat trouwens nog heel licht is ook aangezien compressie plaats vind op client pc. Per sessie wordt max 1 MB ram verbruikt). Het programma draait trouwens ook prima op FreeBSD, Linux, Unix, MacOSX, etc.

Samengevat; heb ik voor dit doeleinde echt wel 2003 server nodig?
Nee, niet persé Windows Server, mag ook een *nix zijn.
Alleen valt en staat alles met hoe je je fundering bijhoudt.
Ook een linux doos zal je van security updates moeten voorzien (OpenSSH updates, de onboard indiaan wellicht).
Maar daar stap je wel heel makkelijk overheen ;)

• Toolmaker
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2025
Ik raadt je ten strengste af om deze dienst zelf te gaan leveren; Het is een behoorlijke competitieve markt waarvoor je zelf behoorlijk wat klanten zult moeten binnenhalen wil je daadwerkelijk geld gaan verdienen. KPN levert tegen zeer voordelige tarieven een online backup dienst aan, probeer daar maar eens te tippen.

Verder zul je behoorlijk wat uit de kast moeten halen om je server te beveiligen. Die server moet echt zeer strak beveiligd zijn, zodat je niet zonder moeite bij de machine kan komen. En verder dien je ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk de garantie kunt bieden dat de data veilig bij jou is.

Wat als je RAID array crasht? Of je NAS? Je zult de data moeten mirroren over meerdere fysieke opslag media(Voor het gemak, een RAID array geldt als 1 fysieke opslagmedia. Verwijder een disk en *poef* weg data). Een dedicated spare in je RAID array is NIET afdoende.

Verder zul je waarschijnlijk 2 servers nodig hebben wil je altijd bereikbaar zijn(Wat als 1 server op z'n bek gaat? Dan mislukken de backups van je klanten, en heb jij gezeur/stress).

Je kijkt al gauw aan tegen een investering van 10,000 euro zonder al teveel frutsels, en je zult wel degelijk een deel van je beheer uit handen moeten geven aangezien je klinkt alsof je niet heel veel ervaring met dit soort dingen. Je zult dus behoorlijk wat uit de kast moeten halen wil je binnen 3 jaar hier een winstgevende investering van maken. (Als je langer dan 3 jaar geld in dit grapje moet pompen, dan is het de vraag of het nog wel de moeite waard is om in te investeren).

Wil je toch een leuke winstmarge pakken, dan raadt ik je aan reseller te worden van een bestaande dienst, bijvoorbeeld bij mkbackup.nl. Ik ben dealer bij hen, en hoewel je er niet rijk mee wordt(Tenzij je voor meer dan 10K per maand aan abbo's hebt lopen natuurlijk) is het een leuke extra winstmarge.

Veel success verder

[ Voor 4% gewijzigd door Toolmaker op 03-10-2007 00:03 ]

Verwijderd

Wij zelf hebben ook Ahsay in gebruik en er komt inderdaad een hoop bij kijken. Een enkele server waarbij de data wordt weggeschreven naar een SAN / NAS is niet voldoende. Ik adviseer je gebruik te maken van een replicatie Server waarbij de data wordt weggeschreven naar een externe locatie. De software ondersteund standaard een replicatie Server. Daarbij komt dat je de replicatie Server het liefst buiten het pand van de eerste Server wilt hebben, dit zodat in ernstige situaties er geen data verloren gaat.

• Rebunted
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 10:16:
Wij zelf hebben ook Ahsay in gebruik en er komt inderdaad een hoop bij kijken. Een enkele server waarbij de data wordt weggeschreven naar een SAN / NAS is niet voldoende. Ik adviseer je gebruik te maken van een replicatie Server waarbij de data wordt weggeschreven naar een externe locatie. De software ondersteund standaard een replicatie Server. Daarbij komt dat je de replicatie Server het liefst buiten het pand van de eerste Server wilt hebben, dit zodat in ernstige situaties er geen data verloren gaat.
Het gaat inderdaad niet om 1 server, maar om 2 servers. 1 gewone server en een replicatie server.
Maar dat was voor dit topic niet relevant, aangezien hetzelfde OS op beide kan.

Verder is het niet mijn bedoeling een concurrent van KPN te worden, ik wil gewoon mijn huidige klanten deze dienst aanbieden (zij vragen erom). Het hoeft ook geen grote winstgevende zaak te worden. De meeste houden niet van KPN aangezien dat niet doorzichtig is en de support bij hun andere diensten om te huilen is. Ze hebben veel liever een korte lijn, iemand die dicht bij ze staat en die snel bereikbaar is / snel support kan leveren.

En het in inderdaad een behoorlijke investering, daar ben ik me van bewust. Maar het kostenplaatje is al gecalculeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Rebunted op 03-10-2007 15:32 ]

Pagina: 1