[Vista] Geheugen niet geheel herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
In mijn Vista Ultimate wordt maar 3326 Mb aan geheugen herkend van de 4Gb die ik erin heb zitten.

Nu heb ik dit al gevonden:
Abbadon in "RAM FAQ"
Alleen heb er nog een paar vraagjes over

i) 64bits OS (heb ik niet)
ii) x86 CPU met 64bits instructieset (E6400, ja dus)
iii) Chipset met remapping mogelijkheid (Intel 955, 965, 975 of enterprise chipset. Alle AMD chipsets die AMD64 cpu's ondersteunen) (MSI 965, ja dus)
iv) BIOS met remapping functie (staat default uit, dus wel aanzetten) (Hoe? 8)7 )
v) 4GB geheugen installeren (Lijkt me duidelijk)

Zover ik begrepen heb moet Vista 4096 Mb aan geheugen aankunnen, kan dat met mijn hardware?

Ik heb dus een MSI 965 moederbord, maar ik kan ik de BIOS niet de remapping functie vinden.
Waar kan ik dat vinden?

Verwijderd

Dat gaat niet lukken zonder 64bit OS?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Je zal toch een 64bit os moeten gebruiken, Vista heeft geen Highmem capabilities

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

En ik heb wel eens gelezen dat iemand anders er een bios update voor heeft moeten doen, maar weet niet meer precies bij welk moederbord het was :-/

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wil je boven die 4GB komen dan heb je een 64bits OS of een 32 bits met PEA nodig, en een optie op je moederbord die de door apparaten bezette adressen omhoog mapped.

specs

• dude88
  • Niet online
Ik hoef niet boven de 4 Gb te komen, maar aangezien er overal staat (op MS websites) dat Vista 32 Bit 4 Gb kan ondersteunen wil ik daar ook graag gebruik van maken ;)

In mijn BIOS wordt er overigens wel 4 Gb in Kb herkend :)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Forget it. Met een 32-bit systeem zal je nooit de volledige 4GB kunnen gebruiken. Ik heb een vergelijkbaar systeem. Met 32-bit XP zag ik 3.3GB. Pas nadat ik 64-bit XP had geinstalleerd zag ik de volledige 4GB. Idem met Vista. Mijn broer zat te spelen met 4GB. Met 32-bit Vista zag ie maar 2.5GB en alleen met de 64-bit versie zie je alle 4GB.

Zie ook [google=vista 4gb], daar staan tientallen topics met exact hetzelfde probleem en oplossing.

[ Voor 37% gewijzigd door Microkid op 30-09-2007 13:29 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• dude88
  • Niet online
Oke wel erg jammer dan.

Misschien maar eens over Vista 64 Bit nadenken, maar denk dat ik het nog even zo houd.
64 Bit heeft toch ook weer zo zijn nadelen.. :(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Abbadon in "RAM FAQ" is toch duidelijk genoeg: je hebt geen 64b OS, dus ga je de 4GB exact niet halen. I/O mapping moet ook ergens gebeuren...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.