Wat verwacht je voor commentaar? Ik denk dat er hier nauwelijks western ruiters rondlopen. (Ja, ik ben een uitzondering)
Technisch kan ik wel een hele boel commentaar gaan geven, maar als jij alles in auto schiet, tja... dan denk ik niet dat je zit te wachten op opmerking over je DOF en dergelijke.
Voor alles op auto ziet het er best aardig uit allemaal.
Maar goed, laat ik dan maar wat commentaar opschrijven.
1.
Dat de eerste foto een heel erg grote dynamische range heeft en dat daardoor het shirt en de hoed erg uitgebleekt overkomen en de ogen van het onderwerp wegvallen, had je zelf vast ook al gezien.
(Oplossing is iets inflitsen, waardoor je de schaduw wat wegneemt.)
Zelfs als je dat met de build-in flitser van de D80 doet, zal je waarschijnlijk je flitser één of twee stops terug moeten schroeven.
2.
Ik wist niet dat de bokeh van deze lens zo netjes kon worden. Hier zie je echter ook weer dat de zon een grote spelbreker is. De voorkant van de arm en achter de arm, is je foto gewoon overbelicht geworden. Verder is het jammer dat die hand een beetje in het oog zit te peuteren. Bij een portret verwachten we toch vooral een gezicht te zien, geen hand.
(Waarschijnlijk een beetje een verlegen persoon die ineens door had dat ze op de foto werd gezet door iemand met zo een kanon. Om daar beter mee om te gaan, ga je verder weg staan en gebruik je gewoon je 200 mm. Je hebt ze niet voor niets.)
3.
Ook hier zie je weer dat de gehele foto eigenlijk overbelicht is. De zon is echt een serieuze spelbreker hier.
Wat doe je er aan? Exposure naar beneden bijstellen en/of niet gaan voor de automagisch witbalans setting, maar deze aanpassen aan de omstandigheden. Dat zal dan dus een handmatige kelvin stand worden.
Qua compositie vind ik deze ook niet zo sterk. Ik zou iets meer ruimte hebben genomen.
4.
Hier zie je dat auto gewoon niet doet wat je graag wilt. Je had hier stand A moeten kiezen en een zo klein mogelijk getal in moeten stellen. Dat betekent dus een zo groot mogelijk diafragma en daarmee een zo kort mogelijke DOF. Verder zou je hebben moeten kijken naar een plek waar je een betere achtergrond hebt. Deze leid vreselijk af en ook als je een kleine DOF zou hebben, blijft dat afleiden, door de onrustige achtergrond.
Geen idee wat voor mogelijkheden er waren, maar iets naar links draaien, zodat je enkel de schuur als achtergrond hebt lijkt een betere foto op te leveren.
Oh, ja en weer een te krappe kadering. Je wilt uiteraard het gehele bit er op hebben.
5.
De foto lijkt wellicht wat onderbelicht, maar ook hier zie je het effect van te veel zon, dat je foto uitbleekt. Tips zie boven, eventueel aangevuld met een ND filter.
Hier is de DOF die je krijgt van de autostand eigenlijk wat klein. Dus hier had je juist stand A moeten kiezen en een wat groter getal (11-16) zodat je een ruime DOF krijgt.
Verder zou het wel aardig zijn als de ruiters wat oplettender op het paard zitten. Als je bij de organisatie "hoort" kan je ook gerust aan de judge vragen of hij op zo een moment om aandacht vraagt.
6.
Wat mij betreft de beste van de serie, met mooie actie. Wederom zie je het probleem van te veel licht terug in deze foto.
7.
Snapshot, weg er mee.
8.
De spiegel verknalt je foto.
9.
typisch geval van te veel licht en een te onrustige achtergrond. Het idee van de twee paarden precies over elkaar heen is wel aardig, maar de uitvoering is vreselijk moeilijk en hier mislukt.
Samengevat: Te veel licht. Hier en daar zeker potentieel. Leer omgaan met je camera, voordat je aan dit soort dingen begint. Er is heel veel te zien op zo een wedstrijd en de bediening van je apparatuur moet dan gewoon niet de limiterende factor zijn.