Windows (SATA) start niet bij aankoppelen PATA schijf

Pagina: 1
Acties:

• Y3PP3R
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02 17:11
Hey Tweakers!

Mijn geval:
Win XP Pro op 250 GB SATA HDD van Maxtor (c:)
opslag (d:) 200 GB PATA HDD van Maxtor (d:)
moederbord Asus A8N-SLI Deluxe

Dit heeft altijd gewerkt, tot 1,5 week geleden. PC start op tot het scherm met het balkje dat beweegt en daarna herstart hij en krijg ik het XP keuze menu. Veilige modus kiezen geeft zelfde effect.

Als ik de PATA schijf loskoppel, start windows gewoon op.

Met de Recovery Console via de cd, kan ik de PATA schijf gewoon benaderen als hij is aangesloten.

Seatools geeft helemaal geen fouten op beide disks, fixboot en fixmbr helpen niet, en bootcfg kan zijn scan niet afmaken omdat hij klaagt over fouten op de hdd (zegt neit welke) en die fouten moet ik met chkdsk repareren, maar daarna geeft hij nog dezelfde fout.

Verder heb ik nog met de Partition Table Doctor bootdisk gekeken, gescand etc, alles is in orde.

Nu is mijn vraag: Wat is er mis en hoe krijg ik 't in windows weer goed? Wat moet ik nu proberen?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Allereerst zou ik de PATA op een andere computer proberen om zo snel mogelijk je data te backuppen. Lijkt me dat de schijf begint te overlijden namelijk. Die software is trouwens niet altijd uitsluitend, heb een hardeschijf gehad waar ik altijd problemen mee had terwijl al die progsels vertelde dat hij prima was.

[ Voor 34% gewijzigd door Dukey op 30-09-2007 12:10 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Domme vraag misschien: Staat de boot priority in je bios goed ingesteld?

Dat dan weer wel......

• Y3PP3R
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02 17:11
Foxfire schreef op zondag 30 september 2007 @ 12:11:
Domme vraag misschien: Staat de boot priority in je bios goed ingesteld?
Domme vragen bestaan niet, behalve op tweakers.net :p

Maar de SATA komt eerst en dan de ander.

het zijn trouwens de 6L250S0 en 6B200P0.

Ik heb trouwens kort voor het uitvallen van de schijf, de Linksys Wifi kaart geinstalleerd, kan dat er toevallig mee te maken hebben? Ik kan wel systeemherstel doen, maar dan zegt windows dat dingen op d: niet teruggedraait worden (mijn documenten staat er oa op). Is het te proberen of niet?

[ Voor 31% gewijzigd door Y3PP3R op 30-09-2007 12:17 . Reden: Info vergeten ]

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-02 17:43

Bravo

Second Best

Hetzelfde is mij ook eens overkomen na het opnieuw aansluiten van een moederbord. Bij mij hielp het om de IDE apparaten aan te sluiten op de secondary in plaats van op de primary IDE aansluiting. Boot priority maakte in dit geval ook niet uit, er bleef gezocht worden naar een besturingssysteem op de primary IDE en niet op de SATA HD's die er ook in hingen.
Misschien helpt dit bij jou ook?

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10