Intel stock cooler gaat niet draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rogierius
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-03 16:15
Sinds gisteren heb ik al mijn onderdelen voor mijn nieuwe PC ontvangen. Ik heb alles netjes in elkaar gezet en alles doet het, behalve de stock cooler van mijn Intel E2160. Deze gaat niet draaien. Ik durf de PC niet te lang aan te laten staan, om ik het niet vertrouw met de stock heatsink en een niet draaiende fan er bovenop. Met een Scythe Ninja zou het voor mij geen probleem zijn, maar die heb ik niet. De fan beweegt wel eventjes twee keer, een keer een 1/10 rotatie tegen de klok in (echt een klein beetje) om daarna de andere kant op te bewegen. De fan zelf heeft een 4 pin PWM stekkertje, misschien dat daar het probleem in kan liggen.

Het stekkertje zit er goed in, POST screen draait tot op het moment dat het geen bootable partitie kan vinden en verder durf ik de CPU niet te belasten, dus dan zet ik hem uit. Ik wil hem namelijk niet opbranden na 1 dag. Ik wil graag verder met het testen van het systeem, maar zonder een werkende CPU fan gaat doe ik dat niet. Ik heb geen extra fans om er op te zetten, en als ik dat zou willen, dan nog krijg ik de fan niet van de heatsink (al geprobeerd).

Kan iemand mij zeggen of de fan simpelweg defect is of dat er iets gewijzigd moet worden in de bios instellingen of eventueel andere truckjes?

Hardware:
Gigabyte GA-P965-DS3 rev. 3.3 - Mobo
Intel Pentium Dual Head E2160 met stock cooler en heatsink - CPU
Corsair VX450W - PSU
Kingston KVR667D2N5K2/2G 2x1024 Gb - Ram
XFX 7900 GS - GPU
Samsung S166 - 160 GB - HDD
Samsung SH-S183L DVD-drive
en
Cooler Master Centurion 5 Black - Case

• jochemh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05 20:45
Het is volgens mij niet erg om hem gewoon even door te laten starten in windows ofzo hoor. Als je je CPU maar niet te veel belast daarna. Ik heb een keer per ongeluk (E6750) 3dmark06 aangezet met stockkoeler zonder ventilator. Na 30 sec begon het mobo te piepen (60 graden alarm)

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 09:40

Willem2

Ω is futile

kijk eens in je bios hoe snel de temp oploopt? misschien schakelt hij pas vanaf een bepaalde temp in.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zet even de Smart fan control uit in het BIOS. Dan krijgt de ventilator gewoon 12V en gaat hij voluit draaien.

Wat nu gebeurt is dat de processor niet warm genoeg is om de ventilator te laten draaien (volgens het BIOS dan toch). Overigens hebben moderne CPU's allemaal een beveiliging tegen te hoge temperaturen. Bij Intel gaat de thermal monitor van de CPU aan waardoor hij niet te warm zal worden. Hetzelfde gebeurde bij mijn E6420 toen ik de boxed koeler niet goed had aangeduwd :P

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik gok dat je mobo een automatische fan aansturing heeft. Als de temperatuur laag genoeg is wordt er een laag voltage gegeven aan de fan, wat betekent dat sommige fans niet gaan draaien omdat ze dan niet over een bepaalde drempelwaarde komen qua voltage.
Kwestie van in de BIOS kijken of er een setting in staat die de fan bestuurt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Laatst een test gelezen over die CPU, ik geloof hier zelfs op T.net. Waarbij die CPU een hele reeks benches kon doorstaan zonder de fan, zo koel was ie.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• jochemh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05 20:45
ja bij mij ook, gewoon een keer laten opstarten, kan volgens mij geen kwaad hoor!

• rogierius
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-03 16:15
klopt inderdaad, de fan ging aan toen ik de instelling voor de CPU fan op PWM zette.

Bedankt! Ik kan nu weer verder.

BTW:
Met stock koeling met open case en AS5 geeft de BIOS 31 graden idle aan voor de CPU (de fan draait ongeveer rond met 830 toeren), en het is ongeveer 20 graden in de woonkamer.
De fan is vrij lawaaiig in vergelijking met de rest van het systeem, maar an sich valt het best mee.
Pagina: 1