Toon posts:

Gewone PC als thinclient

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn eerste forum post ooit dus ik hoop dat ik de goeie categorie heb en niks doms zeg.

Het idee is een beetje wazig ik weet, maar ik hou de vraag ff simpel.

Mijn idee is om een zeer oude laptop, met wel een respectabele resolutie, als "thinclient" te gebruiken, waarschijnlijk is de term fatclient meer toepasselijk, en die te laten verbinden naar mijn werkpc, wxp pro. Allemaal natuurlijk in het zelfde huis en op beide locaties is uiteraard een netwerkkabel, 100mbit, aanwezig. Ik denk mij te herinneren dat wxp pro in iedergeval 1 thinclient inderdaad kan bedienen.

Voor de laptop heb ik nog wel ergens een w2k licentie liggen denk ik maar het liefste heb ik natuurlijk het minste OS overhead dus een eventueel ander x86 platform is ook goed.

Het doel is uiteraard dat ik via de laptop een soort van remote desktop verbinding kan maken naar mijn werkpc zodat ik die applicaties kan bedienen. Het voordeel is uiteraar dat ik de kracht van mijn werkpc kan gebruiken inplaats van me te irriteren aan de traagheid van de laptop.

Mijn vraag is of dit uberhaubt mogelijk is en zo ja wat de meest praktische methode is om dit te verwezelijken. Het lijkt me nou niet echt het zelfde als een officiele thinclient met WinCE.

De reden dat ik liever niet een echte thinclient aangaf is omdat ik hem juist op mijn schoot wil kunnen gebruiken. In mijn relaxstoel of op bed in de slaapkamer. Yep, ik letterlijk overal een netwerk kabel liggen, wireless heb ik wel maar ben ik niet zo gek op.

Al vast bedankt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2007 02:48 ]

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Met windows 2000 is het mogelijk. volgens mij ook onder Ubuntu linux... beide kun je een RDP-client voor krijgen.

Windows XP heeft deze client standaard voorgeïnstalleerd. Voor Windows 2000 kun je hem gewoon downloaden van de microsoft website.

en voor Ubuntu. Zoeken naar remote desktop in de "Applications" is voldoende. word ie automagisch ge-apt-get.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Dankje, tuurlijk remote desktop is gewoon een "standaard" protocol, RDP. Ik kan me herinneren dat ik ooit iets heb gelezen over tsclient voor onder anderen Ubuntu. Maar ik heb op dit moment zoveel troep over zorgprogrammering in mijn hoofd dat het moeilijk is om na te denken. Volgensmij is er dan wel een klein probleem met geluid, via tsclient, ook al is dat niet belangerijk voor mij. Zolang ik minimaal een browser, openoffice en paperport op redelijke snelheid kan gebruiken ben ik al erg tevreden.

W2K zal het dan waarschijnlijk wel worden. Mocht iemand nog een idee hebben met een lagere systeemvereiste dan hoor ik het graag.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2007 03:49 ]

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 15:51
Ik zou er eerder een linux distro op zetten en via VNC werken.
Een gratis VNC server (Zoals UltraVNC) op je werkpc installen, en op de laptop Damn Small Linux.
Daar zit een VNC viewer standard in.

Windows 2000 en RDP werkt natuurlijk ook, als je laptop dat aankan.

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• Darklance
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-01 14:07
Windows Fundamentals for Legacy PC's lijkt mij ook een goede optie.
http://www.microsoft.com/...censing/fundamentals.mspx

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal erg bedankt voor jullie advies.

VNC gebruik ik inderdaad op dit moment ook op PC's op afstand te kunnen repareren en via een netwerk zal de snelheid inderdaad in orde zijn. Ik hoorde wel dat verbinding maken via de terminal services een betere qualiteit van verbinding heeft en met W2K en RDP heb ik met een beetje geluk ook nog geluid zodat ik muziek vanaf mijn werkpc kan afspelen.

Windows Fundamentals ga ik me echt in verdiepen want dat lijkt mij inderdaad een hele mooie oplosssing, ook al weet ik niet of ik makkelijk er aan kan komen. Budget is ook vrij beperkt.

In iedergeval heb ik genoeg materie om over na te denken.
In een woord...bedankt!
Pagina: 1